Поняття "рашизм" та як діяти під час обстрілу: в Україні оновили шкільну програму у зв’язку з війною
В Україні внесли зміни у шкільну програму у зв’язку зі збройною агресією Росії. Тепер діти не будуть вивчати творчість більшості російських письменників, однак отримають більше знань про життя в умовах війни.
Над оновленням програми працювали представники вишів, органів влади, народні депутати, педагоги, громадські діячі і правозахисники, повідомляють у Міністерстві освіти та науки України.
Всесвітня історія і історія України
Учням пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу.
Також у школі вивчатимуть не тільки інструменти насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й опору йому.
Суттєві зміни пропонуються в частині найновішої історії, насамперед подій, пов’язаних зі збройною агресією РФ проти України.
Зокрема, у програмі з історії з’явиться окремий блок, присвячений російсько-українській війни, яка розпочалася в 2014 році.
Фото: Wavebreakmediа/Depositphotos |
"Наголошується на геноцидних діях політичного керівництва і російського війська щодо українців, національному опорі проти агресії Російської Федерації та міжнародній підтримці України", – кажуть у МОН.
Окрім того, оновили перелік термінів, як-от:
- "присвоєння суверенітету" (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром);
- "русскій мір";
- "рашизм".
Вислів "політика русифікації" буде замінений на "політику російщення", також буде уточнено контекст застосування поняття "колабораціонізм".
Захист України
У змісті навчальної програми предмета "Захист України" посилять військово-патріотичну складову.
Програму доповнюють інформацією про сучасну російсько-українську війну та її героїв, окрім того дітям будуть розповідати про досвід ведення бойових дій.
Також переглянули та доповнили теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.
Основи здоров’я
Розширили зміст розділу "Безпека і здоров’я людини". Зокрема, додали питання, пов’язані з ризиками воєнного часу:
- сигнали оповіщення населення;
- дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо;
- надійне і ненадійне укриття;
- протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними і незнайомими предметами;
- надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.
Основи правознавства
До курсу додали питання, пов’язані з правами людини, з російсько-українською війною та з Міжнародним гуманітарним правом.
Географія
Був переглянутий обсяг навчального часу на вивчення країн у світлі сучасної війни з Росією.
Також у зміст теми "Країни Азії" додали інформацію про Республіку Корея, її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки з Україною.
Зарубіжна література
З шкільної програми вилучені твори російських і білоруських авторів. Натомість додані твори зарубіжних письменників.
[L]
Зокрема, вивчатиметься творчість Жана де Лафонтена, О. Генрі, Анни Ґавальди, Ульфа Старка, Джона Бойна, Ері́ка-Емманюеля Шмітта, Йозефа Рота тощо.
Замість творів російських поетів до шкільної програми включили вірші світових ліриків: П’єра Ронсара, Роберта Бернса, Йогана Вольфганга фон Гете, Генріха Гейне, Адама Міцкевича.
Однак у школі будуть вивчати твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною. За вибором вчителя на уроках зарубіжної літератури діти зможуть вивчати твори Миколи Гоголя, Володимира Короленка.
Повість Михайла Булгакова "Собаче серце" вивчається за вибором вчителя і учнів.
У списку творів для додаткового читання залишили для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова "12 стільців" та Анатолія Кузнецова "Бабин Яр". Також вирішили залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Таїра Халілова.
Програми з вивчення російської мови та літератури вилучені із переліку рекомендованих.
Окрім того, МОН затвердило освітні програми для молодших класів, в яких оновили зміст у частині, де йдеться про цивільний захист та поводження з вибухонебезпечними предметами.