Україноцентричність: МОН затвердило засади реформування викладання історії у школах
Міністерство освіти і науки затвердило засади реформування історичної освіти у школах. Вона має стати україноцентричною.
Однак поки зміни навчальних програм і підручників не планують, повідомляє МОН.
Концептуальні засади – це документ, який визначає подальше реформування історичної освіти.
Його розробляли спільно з українськими істориками, зокрема Людмилою Гриневич, Юлією Малієнко, Мар’яном Мудрим і Валерієм Островським.
Головні пропозиції концептуальних засад:
- сформувати україноцентричний курс історії, який представляє як історію України, так і всесвітню (можливі назви: "Історія: Україна і світ", "Історія України і світу"). Провідною лінією має бути становлення української політичної нації та боротьба за українську державність. При цьому українознавчий компонент має складати 2/3 від всього матеріалу;
- усунути дублювання матеріалів та оптимізувати навантаження на дітей;
- узгодити матеріал з української та всесвітньої історій, щоб учні краще розуміли роль України у світі;
- розвивати глибину, критичність, раціональність і доказовість мислення у школярів;
- розвивати у дітей розуміння світових історичних контекстів;
- добирати історичний матеріал з урахуванням вікової відповідності.
Однією з важливих пропозицій концептуальних засад є викладати історію циклами з урахуванням віку школярів.
Початкова освіта:
- адаптаційно-ігровий цикл (1-2 класи) – інформаційно-ознайомлювальний цикл із загальними відомостями про людину, родину, громаду, рідний край, Україну як державу;
- основний цикл (3-4 класи) – Інформаційно-фрагментарний цикл, у якому найважливіші сюжети про Україну та світ викладаються у белетризованому вигляді (з використанням художніх засобів).
Базова середня освіта:
- адаптаційний (5-6 класи) – цикл, що представляє значущі сюжети історії України й світу від найдавніших часів до сьогодення та готує учнівство до вивчення систематичного курсу;
- базове предметне навчання (7-9 класи) – цикл, в якому домінує проблемно-тематичний сюжет, що представляє основні події історії України та світу згідно з історично-культурними періодами.
Профільна середня освіта:
- профільно-адаптаційний цикл (10 клас);
- профільний (11-12 класи).
Обидва цикли є проблемно-тематичними. Історію України та світу представлятимуть через основні явища й процеси від найдавніших часів до сьогодення.
Для поглибленого вивчення історії школи зможуть запровадити додаткові курси. Наприклад, для профільних класів – це історія державотворення, регіональна історія, історія культури, історична географія тощо.
Нагадаємо, у МОН розповіли, як відбувається процес апробації підручників та чи доплачуватимуть за нього вчителям.