Українська правда

Не з Вельсу: вчені змінили думку про походження центрального каменя Стоунхенджу

15 серпня, 18:30

Науковці заявили, що центральний "вівтарний камінь" таємничого Стоунхенджу був доставлений не з Вельсу, як вважалося раніше, а з північно-східної Шотландії.

Команда вчених з Британії та Австралії вважає, що камінь вагою 6 тонн міг подолати шлях у понад 700 кілометрів.

Відповідне дослідження опублікували у журналі Nature, повідомляє The Guardian.

Вівтарний камінь (під номером 80)
Nature

Вівтарний камінь – це центральний мегаліт у Стоунхенджі, що датується приблизно 2600 роком до нашої ери. Він частково заритий в землю під двома іншими каменями та ледь помітний для відвідувачів.

Раніше дослідники вважали, що вівтарний камінь та інші камені Стоунхенджу долали від 25 до 200 км, перш ніж опинилися на теперішньому місці.

Та після вивчення хімічного складу каменю й віку мінералів у ньому, вчені встановили, що такий склад відповідає лише шотландським регіонам. Ймовірно, камінь був переміщений з міста Інвернесс або навіть з Оркнейських островів.

"Камінь був перевезений на відстань 700 кілометрів з північного сходу Шотландії майже 5 тисяч років тому", – припускають дослідники.

Перекладено з The Guardian. Джерело: Nature

Наразі точно не відомо, як саме камінь опинився у південній Англії.

"Існують очевидні фізичні перешкоди у транспортуванні каменя наземним транспортом. Не менш складною була б подорож морем" – кажуть дослідники.

Водночас команда схиляється до думки, що шеститонний камінь перевезли морем.

"Складність транспортування такого масивного вантажу з Шотландії дозволяє припустити, що його перевозили морем. Такий маршрут демонструє високий рівень суспільної організації внутрішньобританських перевезень у період неоліту", – йдеться у дослідженні.

На думку вчених, це відкриття дасть можливість по-іншому поглянути на історію первісних людей на Британських островах.

"Це не просто змінює наші думки про Стоунхендж, це змінює наші думки про весь пізній неоліт", – каже Роб Іксер, почесний старший науковий співробітник Університетського коледжу Лондона.

Нагадаємо, раніше вчені поділилися теорією, як давні єгиптяни побудували піраміди, а також встановили справжнє походження "мумій інопланетян", виявлених у Перу.

Автор: Ігор Воробйов, спеціально для "УП. Життя"