Українська правда

Більша за Сонце в мільйон разів: науковці зафіксували "пробудження" чорної діри

19 червня, 14:52

Чорна діра, яку дослідники часом називають "лагідним гігантом", здивувала випромінюванням яскравого світла після тривалого перебування у стані спокою. Учені намагаються з’ясувати причину цієї активності.

Протягом тривалого часу спостережень науковці не виявляли нічого примітного в сузір'ї Діви, що в галактиці SDSS1335+0728, повідомляє The Guardian.

Однак це змінилося наприкінці 2019 року, коли астрономи за 300 мільйонів світлових років від Землі зафіксували сплеск світла більшої в мільйон разів за Сонце чорної діри, який триває досі.

"Ми виявили це джерело (ред. – чорну діру) у той момент, коли воно почало демонструвати такі коливання світності.

Ми вперше спостерігаємо за подібним в реальному часі", – сказала докторка Паула Санчес-Саес, штатна астрономка штаб-квартири Європейської південної обсерваторії в Німеччині.

Астрономи виявили, що яскравість галактики SDSS1335+0728 нещодавно подвоїлася в середньому інфрачервоному діапазоні, стала в чотири рази сильнішою в ультрафіолетовому та щонайменше вдесятеро яскравішою в рентгенівському діапазоні.

Яскраве осяяння від космічного тіла, за словами науковців, могло бути спричинене тим, що чорна діра почала активно поглинати матерію навколо себе. Подібна активність спричиняє утворення галактичного ядра, яке випромінює широкий спектр світла.

Також одним із можливих пояснень може бути подія припливного зриву – вибух зірки після її наближення до чорної діри. Однак це космічне явище зазвичай коротке і триває не більше кількох сотень днів.

"З даними, які ми маємо наразі, неможливо сказати, який із цих сценаріїв реальний. Нам потрібно продовжувати стежити за джерелом світла", – додала Паула.

Результати вивчення неочікуваної активності чорної діри планують опублікувати у вересні 2024 року в журналі Astronomy & Astrophysics.

Нагадаємо, науковці виявили, що в центрі яскравої галактики OJ 287 розташувалося відразу дві чорні діри.