Тест

Залізниці Іспанії – що, де, скільки?

Подорожувати Європою самостійно ми з чоловіком почали кілька років тому. До того повністю покладалися на турагенції. Але коли ми дуже зацікавилися Іспанією, то стало ясно, що треба складати власні маршрути.

Перші поїздки проходили приблизно однаково: ми обирали велике місто, прилітали туди літаком, а вже з нього робили виїзди по околицях на автобусах чи попутках. Проте швидко стало зрозуміло, що такий формат дозволяє побачити зовсім небагато міст. Тоді ми й відкрили для себе іспанську залізницю – швидко, комфортно і в будь-якому напрямку. Так почалася нова епоха наших подорожей.

Перший час ми ще плуталися в типах потягів, схемах станцій і ніяк не могли потоваришувати з автоматами з продажу квитків. Але відколи на сайті, де ми бронюємо авіаперельоти, з’явилась можливість так само просто купити залізничні квитки по Європі, найтяжчим лишився лиш вибір міст, які ми відвідаємо цього разу.

Залізничні дороги в Іспанії обслуговує державна компанія RENFE. Потяги розділяють на кілька типів, залежно від рівня Їх швидкості і комфорту:

  • Аве (Ave) – швидкісні потяги класу "люкс", курсують між найбільшими містами.
  • Тальго (Talgo) – швидкісні потяги.
  • Експрес (Expreso) – пасажирський потяг, зупиняється лише у великих містах.
  • Трамбіа, Аутомотор (Tranvia, Automotor) – місцевий потяг, зупиняється в багатьох населених пунктах.

У кожному з цих потягів є перший і другий класи. У швидкісних потягах індивідуальні м’які крісла, кондиціонери. Під час поїздки можна дивитися кіно чи слухати музику. Місцеві потяги всередині більше схожі на наші електрички, їздять вони повільно, мають купу зупинок – серед туристів вони не дуже популярні.

На міжнародних сполученнях (Париж, Мілан, Цюріх тощо) курсують нічні потяги. Там є спальні купе на 3 та 6 місць, теж з різними рівнями комфорту. Ми ними не їздили, бо подорожували в межах Іспанії. Але відгуки чули позитивні.

Найчастіше ми їздимо потягами типу Тальго та Експрес. Якщо плануємо відвідати дуже маленьке містечко, тоді доводиться пересідати на Трамбіа чи Аутомотор. Ціна на квиток залежить від типу потягу, класу вагона та віку пасажира. Так, якщо з вами їде підліток до 14 років, то його квиток обійдеться на 40% дешевше. Також бажано мати посвідчення на дитину – інколи контролер сумнівається у віці і просить документальне підтвердження.

Звичайні пасажири купують квитки або в касах, або у спеціальних автоматах. Оскільки ми плануємо подорож заздалегідь, то купуємо електронні квитки. Тут, до речі, ховається сюрприз – чим раніше придбаний квиток, тим він дешевший. RENFE пропонує три тарифи на електронні квитки:

  • Renfe e-ticket – киток з базовим тарифом;
  • Renfe promo e-ticket – квиток з гнучкою ціною, яка залежить від тривалості подорожі та часу замовлення;
  • Renfe promo + e-ticket – квиток з гнучкою ціною, аналогічний до попереднього, але з можливістю обміну і повернення.

Після вибору та оплати всі замовлені квитки приходять на пошту у вигляді pdf-файлу. Такий квиток, роздрукований на принтері, є повноцінним проїзним документом. Швидко і зручно, а головне – якщо загубиш, то завжди можна роздрукувати ще один!

[L]

Вокзали в Іспанії симпатичні, але часом заплутані. Так, в одному невеликому містечку, де на вокзалі всього 4 колії, оголосили прибуття нашого потяга аж на 20-ту! Потім з’ясувалося, що за вокзалом є ще одна колія, яка чомусь має номер 20. Вагони можуть бути причіплені до потягу у вільному порядку: третій, потім шостий, а перший взагалі десь посередині. Щоправда, це більше стосується пасажирських та місцевих потягів. Чим вищий клас комфортності – тим більше буде порядку в потязі.

На деяких вокзалах перед турнікетами доведеться пройти огляд, як в аеропорту. Вас попросять пройти крізь рамку металодетектора, а речі відправити на просвіт. Майте на увазі, що потяги зазвичай подаються за кілька хвилин до посадки, тому треба дуже уважно дивитися, куди саме ви сідаєте.

Ми так кілька разів ледь не поїхали в протилежному напрямку, тепер стали досвідченіші ще й туристів регулярно рятуємо. Коли потяг прибуває до перону, на табло висвічується напрям його руху та назви зупинок, які він робить в дорозі. Інколи, якщо вагонів небагато, на одній колії може стояти 2 різних потяги.

На перший погляд може здатися, що іспанці роблять все можливе, аби бідолашні туристи сіли не у свій потяг, заплатили купу штрафів і назавжди облишили думку про подорож на їх чудовій залізниці! Насправді це не так.

І хоч іспанські залізничники рідко говорять англійською, вони завжди прийдуть вам на допомогу. На кожному пероні завжди стоїть кондуктор, який допомагає пасажирам знайти свій потяг і вагон. На вокзалах є спеціальні люди в формі, які займаються консультуванням пасажирів.

Біля кожної каси є стійка з безкоштовним розкладом усіх потягів, що відправляються з цього вокзалу. А якщо придбати квитки заздалегідь, то ви оминете майже всі "небезпеки" іспанської залізниці і вам залишаться лише її переваги: швидкість, комфортні вагони, чарівні краєвиди за вікнами і приємна подорож.