Створення нової Служби з контролю за захворюваннями: відновлення СЕС чи ефективний крок у боротьбі з коронавірусом?

Створення нової Служби з контролю за захворюваннями: відновлення СЕС чи ефективний крок у боротьбі з коронавірусом?

На порядку денному Кабінету Міністрів вже декілька місяців знаходиться питання, чи відновлювати ліквідовану санітарно-епідеміологічну службу (СЕС), і зараз питання добігає логічного завершення через створення нової служби з контролю за захворюваннями.

Основний аргумент – об’єднання функцій епідеміологічного нагляду (тобто контролю за інфекціями) та інспекційних функцій.

Однак проблема полягає в тому, що це по суті функції-антагоністи.

Як і у колишньої СЕС інспекційні функції, тобто зловити порушника карантинних заходів і покарати, стануть визначальними.

А от епідеміологія, тобто якомога раніше виявити інфекцію і зробити так, щоб вона передалася якомога меншій кількості людей, – це вже складніше, потребує ґрунтовних знань, а в нинішній ситуації і креативних рішень.

Чи допоможе така служба у подоланні епідемії в Україні?

У 2014 році уряд вирішив ліквідувати санітарно-епідеміологічну службу та створив новий орган для нагляду за безпекою харчових продуктів та захисту прав споживачів.

Уряд, найімовірніше, керувався багатьма мотивами при прийнятті цього рішення:

  • відмова від органу радянського зразка,
  • бажання скоротити кількість державних органів,
  • зменшити корупційні ризики,
  • створити європейську систему безпеки харчових продуктів,
  • припинити довічну суперечку між "ветеринарами" та "сесівцями", хто головніший та розумніший тощо.

У будь-якому разі, в результаті була створена служба безпечності харчових продуктів, яка розвивається і створює нову інституційну спроможність протягом останніх 6 років, намагаючись слідувати правилам та стандартам ЄС.

Паралельно було запущено процес розвитку системи громадського здоров’я:

  • у 2016 створено Центр громадського здоров’я,
  • Міністерство охорони здоров’я отримало у спадок від СЕС мережу лабораторій по всій Україні, аж до районного рівня хоч і з низькою спроможністю,
  • було прийнято Концепцію розвитку системи громадського здоров’я та план заходів до неї.

Однак не отримавши лідера у МОЗ, який пріоритезував би тему, план її розвитку, переважно, залишився на папері, а система остаточно розбалансувалася.

Українці не отримали сучасної служби оперативного реагування на загрози для свого здоров’я.

Області, які проявили ініціативу та створили регіональні центри громадського здоров’я, залишились у підвішеному стані, але більшість вирішила почекати наступних виборів і чергової зміни керівництва і пріоритетів.

Варто зауважити, що належна система громадського здоров’я, а особливо епідеміологічний нагляд за інфекційними захворюваннями є одною з вимог Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Ця базова функція системи охорони здоров’я, яка мала б розвиватися відповідно до сучасних світових тенденцій разом із лабораторною складовою, зависли не етапі реорганізації і невизначеності.

Тим часом, в державі пройшли вибори, змінилося керівництво і пріоритети, а одночасно розпочалася пандемія.

Україна ввійшла у процес боротьби з COVID-19 відносно достойно – завдяки вчасним і швидким карантинним заходам кількість нових випадків, кількість смертей і темпи поширення вірусу довгий час залишалися низькими.

Однак, як тільки карантинні заходи послабились, епідемія почала розростатися по-справжньому.

Епідеміологічна служба, яка мала б вчасно ідентифікувати та відслідковувати контакти підтверджених випадків не спрацювала, а безкоштовні діагностичні тести залишаються малодоступними.

Тому Україна вже увійшли в десятку лідерів у світі за кількістю нових хворих.

А оскільки гроші у фонді COVID закінчилися, бажання і спроможності повернутись до жорстких карантинних заходів в уряду немає, то найбільш доступним заходом стає створення нової старої служби з контролю за захворюваннями.

Уряд пропонує створювати служби з контролю за захворюваннями на базі служби, що займається питаннями безпеки харчових продуктів.

По-перше, це недоречно з точки зору економічних переваг (про це вже написали).

По-друге, Держпродспоживслужба була створена на базі колишньої ветеринарної служби, а вся інфраструктура СЕС таки залишилася в системі МОЗ.

Тут варто розглянути доцільність створення служби з контролю за захворюваннями з точки зору епідемічної ситуації.

В цьому контексті варто зупинитися на трьох аспектах:

Наразі багато країн говорять про необхідність реформи своїх систем громадського здоров’я, і часто саме в контексті її централізації.

Однак нині відсутні докази того, що країни, які мають централізовану систему громадського здоров’я краще справляються з епідемією.

І справді, Сингапур та Південна Корея, з централізованими системами публічного управління , є успішними приклади боротьби з COVID-19.

Проте, сингапурські заходи у відповідь на коронавірус неможливі в Україні навіть за централізації системи громадського здоров’я.

В першу чергу це пов’язане з нашим радянським минулим і недавніми спробами президента-втікача підлаштувати урядову вертикаль на обслуговування приватних інтересів – ці історичні віхи майже анулювали довіру українців до влади.

Через недовіру до уряду ми навряд чи готові спокійно толерувати масовий контроль за пересуванням громадян через сканування ідентифікаційних кодів, як це відбувається в Сингапурі і Південній Кореї чи примусову ізоляцію у тимчасово націоналізовані готелі, як у В’єтнамі.

Втеча пасажирів літака з Борисполя яскравий цьому приклад.

Водночас існують досить успішні приклади боротьби з коронавірусом з децентралізованими службами громадського здоров’я, такі як Німеччина або Грузія.

Отже, централізована чи децентралізована модель громадського здоров’я не є визначальним фактором у боротьбі з коронавірусом.

У відповідь на пандемію уряд України відразу встановив цілий ряд штрафів за невиконання карантинних заходів, а поліція та Держпродспоживслужба активно намагалася їх застосовувати.

Одним з мотивів створення нової служби є спроба повернути контрольно-інспекційні функції.

Тобто, під прикриттям боротьби з СOVID-19, уряд хоче повернути можливість перевіряти і штрафувати службі контролю за захворюваннями.

І знову історія нас вчить, що контроль і штрафи стануть визначальними у роботі нової служби, замість епідеміологічних заходів.

Якщо епідеміолог має знайти всіх осіб, з яким інфікована людина контактувала за останній час, то ця функція стає неефективною, якщо інфікована людина боїться отримати штраф чи не хоче наражати на штраф людей, з якими контактує.

У Російській Федерації також активно застосовується санкційна політика: штрафи застосовуються до людей, які хворіють на коронавірус.

А ось у більшості країн Організація економічного співробітництва та розвитку, Європейському Союзі, Великій Британії штрафи практично не застосовуються, хоча і були встановлені в деяких із цих країн.

Тим більше, що накладання штрафів – явно не функція служб громадського здоров’я.

Вже давно піднімається питання про недостатню кількість тестувань, що здійснюються в Україні.

Наразі більшість ПЛР-тестів здійснюються обласними лабораторними центрами МОЗ (близько 60% всіх ПЛР-тестів).

Однак якщо говорити про розширення тестування, то в системі охорони здоров’я можна знайти значно більшу кількість ампліфікаторів, тобто прилад, за допомогою якого здійснюють ПЛР-тести (у мережі СНІД-центрів, туберкульозних закладів, лікарень, центрів крові, пологових і пренатальних центрів).

Але оскільки система громадського здоров’я, яка мала б координувати залучення усіх можливих ресурсів до боротьби з новим вірусом в Україні розбалансована, ці потужності майже не використовуються для боротьби з COVID-19.

У системи Держпродспоживслужби також є мережа лабораторій – фітосанітарних та ветеринарних.

Але якщо уряд зараз не може забезпечити використання ресурсів, які вже є в системі охорони здоров’я для боротьби з COVID-19, то переведення лабораторних потужностей ветеринарної служби для проведення діагностичних тестів у короткостроковій перспективі не видається реальним.

Таким чином, потенційне рішення уряду щодо створення нової служби з контролю за захворюваннями, скоріше, продовження боротьби за відновлення СЕС, ніж справжній крок до посилення системи громадського здоров’я в Україні.

Для ефективного подолання таких загроз, з якими сьогодні стикнувся світ, потрібні сильні і стабільні інституції, яким довіряє суспільство.

Постійна зміна векторів, невизначеність пріоритетів та реваншизм, на жаль, лише посилює кризу громадського здоров’я в Україні.

Наталія Кириченко, член правління ГО "PH Capital", спеціально для УП.Життя

Титульна світлина dusanpetkovic/Depositphotos

Вас також може зацікавити:

МОЗ хоче по-іншому госпіталізовувати людей з COVID-19

Що мають робити вчителі, якщо в учня симптоми COVID-19: інструкція від департаменту освіти і науки Києва

5 міфів про COVID-19, які ніяк не вмирають. А мали б

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні