Соціальне шкільне підприємництво як шлях до розвитку життєво необхідних навичок учнів

Соціальне шкільне підприємництво як шлях до розвитку життєво необхідних навичок учнів

Які навички допоможуть теперішнім школярам бути успішними у майбутній професійній діяльності?

85% успіху в роботі припадає на добре розвинені м'які та людські навички, і лише 15% у професійній сфері базується на технічних навичках та знаннях.

Про це йдеться у дослідженні, проведеному Гарвардським університетом спільно з Фондом Карнегі та Стенфордським дослідницьким центром. 

У 2030 році свій професійний шлях розпочнуть учні, які сьогодні навчаються і можуть набути важливих практичних навичок і вмінь просто у своєму закладі освіти. 

Однією з таких можливостей може стати саме соціальне шкільне підприємництво.

РЕКЛАМА:

Як соціальне шкільне підприємництво може

розвинути важливі здібності?

Формат роботи соціального шкільного підприємництва дозволяє дітям організувати фірму, розподілити ролі керівника, маркетолога, виробника чи спеціаліста зі збуту. 

Дорослим у такій фірмі відведена роль ментора або наставника. 

Завдання – аби школярі все робили самі, набуваючи "дорослого досвіду". 

І мета діяльності такої фірми – не лише прибуток, а й вирішення якоїсь соціальної проблеми.

Тому СШП є саме тією діяльністю, під час якої учні мають найширші можливості посилювати важливі життєві навички для побудови успішної кар’єри чи власної справи; навички, які мають призвести до успіху в подальшому житті, затребуваності на професійному ринку та задоволення від своєї діяльності.

Прикладами м’яких навичок, які можуть бути суттєво розвинуті у процесі створення власного проєкту учнями, є: 

  • креативність, 
  • ініціативність, 
  • уміння працювати у команді, 
  • уміння формувати і висловлювати свою позицію усно та письмово, 
  • навчання протягом життя, 
  • критичне мислення, 
  • здатність вирішувати питання та брати відповідальність за свої дії, 
  • здатність управляти людьми, 
  • вміння дискутувати та обстоювати свою позицію,
  • вміння мирно вирішувати конфлікти.

Ці навички можуть формуватися протягом усього життя, і період навчання у школі є важливим етапом їх становлення. 

Однак у шкільному розкладі неможливо знайти уроки "Командна робота", "Мирне вирішення конфліктів" або "Емоційний інтелект". 

Тоді де ж дітям набувати м’яких навичок, розвивати й удосконалювати їх?

Цей процес відбувається під час усієї освітньої діяльності, його елементи можуть бути на кожному уроці. 

Особливо важливою для цього процесу є позаурочна діяльність, громадська активність.

Саме на таких навичках ґрунтуватимуться професії майбутнього. Від того, наскільки успішно людина ними оволодіє, залежатиме, чи буде у неї професія або діяльність, що дозволить досягти успіху в житті. 

[BANNER1]

Чому школи мають підтримувати соціальне шкільне підприємництво?

Добре навчатися у школі – це прекрасно, але до цього потрібно додати ще навички фінансової грамотності, підприємництва, екологічної безпеки, комунікації, критичного мислення, медіаграмотності. 

Це все можна розвинути лише у практичній діяльності. 

Окрім того, важливою є можливість займатися тією діяльністю, до якої є хист та яка до вподоби. 

Що раніше молода людина спробує себе у бажаній професії, то краще і швидше зрозуміє, наскільки професія їй підходить і чи хоче вона далі вправлятися за цим напрямком, вчитися, розвиватися і вдосконалюватися. 

Тільки на практиці можна зрозуміти: продовжувати рухатись у цьому напрямку чи варто змінити його. 

І немає нічого поганого у тому, що комусь хочеться спробувати себе в іншій діяльності. Це навіть добре, адже можна порівняти різні варіанти. 

І що більше буде таких спроб, то усвідомленішим буде вибір професії.

Саме під час такої діяльності діти можуть спробувати власні сили не лише у математиці, фізиці, хімії, мовознавстві, а й у таких справах, які на перший погляд складно пов’язати з навчанням у школі: дизайн, медіа, управління, комунікації, менеджмент, технологічні процеси.

[BANNER2]

Нові тренди серед роботодавців

За дослідженнями Центру "Розвиток корпоративної соціальної відповідальності", що співпрацює з Міністерством освіти і науки України у питаннях професійної орієнтації школярів, найбільший попит серед українських роботодавців мають такі навички:

  • вміння працювати у команді, 
  • комунікабельність, 
  • аналітичне мислення, 
  • здатність швидко навчатися, 
  • гнучкість, 
  • відповідальність, 
  • ініціативність, 
  • грамотне письмове та усне мовлення, 
  • емоційний інтелект. 

Водночас у перспективі 2030 року, на думку тих же респондентів, найбільший попит матимуть ті самі вміння працювати у команді, аналітичне мислення, здатність швидко навчатися, критичне мислення, вміння управляти проєктами та змінами.

Це саме ті навички, формуванню яких сприятиме залученість до соціальних шкільних фірм.

На Давоському економічному форумі у звітах про майбутнє професій визначили навички, які будуть потрібні у найближчі п’ять років. 

Можна прослідкувати еволюцію потреби у навичках 2015 та 2020 років.

Навички, які будуть потрібні у найближчі п’ять років

Поради для учасників СШП щодо ефективного формування

м’яких навичок

👍  Розвивайте навички лідерства.

Якщо вам довірили очолити певні напрями діяльності СШП, це означає, ви вже маєте лідерські якості. 

Їх можна розвивати, спостерігаючи за діяльністю керівників своїх безпосередніх – або паралельних напрямків, директора школи, куратора СШП, лідерів громадського сектору. 

Визначте важливі якості, які допомагають цим людям бути лідерами, та застосовуйте їх у своїй роботі.

👍  Проявляйте активність та ініціативність. 

Учасники СШП мають такі умови додаткового навчання, де помилки у набутті навичок є безпечнішими, ніж у дорослій професійній діяльності. 

Скористайтеся цією опцією сповна пропонуйте власні ідеї, втілюйте свої задуми, реалізуйте оригінальні проєкти. 

А для цього дізнавайтеся більше про особливості діяльності СШП із посібників, соціальних мереж, подкастів, заходів, що проводять у вас.

👍  Перевіряйте свої знання і навички на практиці. 

Існує думка, що під час навчання учні мають накопичувати знання, а колись потім вони можуть стати у пригоді. 

Зауважимо, що значно важливішим є вміння знаходити інформацію, ніж запам’ятовувати її та постійно відтворювати. 

Цінність знань значно зростає, коли вони мають практичне застосування. 

Якщо ви маєте можливість використати набуті знання у практичній діяльності – робіть це.

Завдання школи дати дітям набути м’яких навичок. Титульна світлина і ця romrodinka/Depositphotos

👍  Вчіться комунікувати. 

Налагоджуйте добрі стосунки з усіма учасниками СШП, його партнерами, клієнтами та навіть конкурентами. 

Вітайтеся з ними, цікавтеся, як просуваються справи, обговорюйте питання, де маєте спільні інтереси, беріть участь у спільних заходах. 

Учіться висловлювати свої думки усно та письмово. Для цього частіше готуйте виступи і презентації, беріть участь у дискусіях та обговореннях.

Ще більше інструкцій, як організувати соціальне шкільне підприємництво, ви можете знайти у посібнику "Соціальне шкільне підприємництво: твій перший стартап", який адаптовано для учнів 8-11 класів, батьків та освітян.

Посібник видано у межах проєкту "Заснування соціальних шкільних підприємств у сільській місцевості та малих містах України для заохочення молоді до соціального підприємництва в Івано-Франківській, Житомирській та Донецькій областях".

Проєкт впроваджується Фондом Східна Європа спільно з німецькою неурядовою організацією "ChildFund Deutschland e.V." за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини. 

Ольга Шаварова, менеджерка проєктів Фонду Східна Європа, спеціально для УП.Життя

Співавтор – Сергій Дятленко, національний радник із питань освіти програми "U-LEAD з Європою", експерт із питань шкільної освіти та децентралізації в освіті, співавтор посібника "Соціальне шкільне підприємництво: твій перший стартап".

Вас також може зацікавити:

Підприємництво у школі. Як Німеччині це вдалося

Соціальне шкільне підприємництво, як підготовка до дорослого життя

Вибір професії у 2020: до чого варто бути готовим

Професії майбутнього: які спеціалісти будуть затребувані післязавтра

Як визначитися із майбутньою професією

П’ять думок про майбутнє освіти: які професії обирати зараз

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні