Старша школа: приклади США, Великої Британії, Італії та Бельгії

Старша школа: приклади США, Великої Британії, Італії та Бельгії

В Україні триває реформа середньої освіти.

Хоча варто визнати, її було успішно розпочато, проте, з приходом нового тимчасового очільника Міносвіти – вона майже не рухається.

Це, зокрема, стосується профільної освіти – навчання у старших класах Нової української школи (НУШ).

У той час, коли Україна гальмує на цьому шляху, профільне навчання давно є поширеною практикою за кордоном.

Кожна країна має певні відмінності від іншої, але усюди учні самі обирають предмети для вивчення або ж профіль навчання.

Усі розвинені країни сходяться на тому, що впровадження профільної школи дозволяє дитині зорієнтуватися з вибором свого майбутнього профілю і готує до подальшого навчання або й роботи.

Дитина отримує не стандартний набір теоретичних знань, однаковий і обов’язковий для всіх, а компетенції й навички, потрібні їй для реалізації у цікавій саме для неї сфері.

Я вже писала про німецьку, французьку, швецьку й фінську моделі. Хочу зупинитися ще на кількох прикладах Європи та США.

Світові моделі профільної освіти різні, проте мають багато спільного

Варто зазначити, що характерним для більшості європейських країн є використання компетентністно-кваліфікаційного підходу до побудови освіти.

У більшості країн старша школа функціонує як самостійний різновид навчального закладу.

Навчання будується або за гнучкою моделлю, що передбачає вільний вибір школярами предметів із ряду обов’язкових дисциплін (наприклад, Велика Британія та США) або за жорсткою, коли вибір напрямів навчання здійснюється за чітко визначеними навчальними програмами.

Навчання відбувається за двома напрямами: академічний та професійно-технічний.

І що цікаво, у більшості країн закінчення старшої школи супроводжується складанням іспитів на атестат зрілості, за результатами яких можна вступити до закладів вищої освіти.

Профільна школа у США

Штати є однією з перших країн, яка прийшла до концепції профільної школи.

Там профільне навчання існує на останніх двох-трьох роках навчання в старшій (повній) середній школі.

Старша школа в США є обов’язковою і включає 4 освітні рівні, що відповідають чотирьом класам навчання, з 9-го по 12-й.

Перед останніми двома-трьома роками навчання учні поділяються на три потоки (профілі): академічний, загальний і професійний, на якому дається перед-професійна підготовка.

В останні десятиліття багато середніх шкіл відмовляються від професійного профілю, віддаючи цю функцію професійним школам і коледжам.

У більшості шкіл залишається два профілі: академічний і загальний.

Академічний веде до вступу до вищих навчальних закладів, загальний – дає неакадемічну освіту (при цьому випускники можуть влаштуватися на роботу або продовжити навчання за дворічними програмами, в коледжах).

США – одна з перших країн, яка прийшла до концепції профільної школи.
Фото pressmaster/Depositphotos

Учні вибирають дисципліни, а також рівень глибини вивчення дисципліни.

Зазвичай предмети діляться на групи: математика, науки (природничі), англійська мова, соціальні науки, іноземні мови, мистецтво.

Кожна з цих груп містить у собі широкий набір різних дисциплін, які студенти можуть обирати, щоб сформувати свій індивідуальний план.

Після випуску університети звертають увагу на набір дисциплін, які прослухали, а також на рівень поглиблення вивчення.

Варто зазначити, що США є федеративною державою з широкою шкільною автономією, тому реформування проводилось поступово, на фоні швидкого збільшення кількості шкіл.

На сьогодні загалом кожна школа вимагає різне, але система не сильно відрізняється від штату до штату.

Дуже важливим фактором у профілюванні шкіл США є те, що при школах і не тільки є консультативні центри, які допомагають батькам і учням швидше і краще визначитись з орієнтацією.

У цих центрах працюють психологи, педагоги і соціальні робітники, тому аналіз здібностей і вподобань дитини є достатньо комплексним.

Модель Великої Британії

Там існують своєрідні гімназії, до яких учнів вибирають за допомогою так званого вступного іспиту під назвою 11+ (вік дитини, яка вступає в гімназію).

Цей іспит зазвичай включає розділи з математики, англійської мови, словесного обґрунтування та невербального обґрунтування з гуманітарним, природничо-математичним напрямом та потоком для учнів з низькими навчальними успіхами, а також Modern schools, де виділяють потоки А (здібні до навчання), В (середні успіхи) та С (низькі успіхи).

У британській школі виражена диференціація учнів шляхом вибору навчальних програм різного рівня складності та існує 7 рівнів складності екзаменаційних завдань.

Основна схожість британської моделі з американською в тому, що система профільних шкіл цих країн є дуже зручною, адже залишає певний люфт для учня і впродовж навчання у старшій школі може встигнути спробувати заглибитись у різні галузі науки і точно визначитись з вступом на конкретну спеціальність.

Італійська модель

Як тільки італійські учні (віком 14 років) закінчують загальну обов’язкову середню школу, перед ними відкриваються на вибір численні навчальні програми, розраховані на підготовку фахівців у чотирьох основних кваліфікаційних напрямах: гуманітарний і загальнонауковий; мистецький; технічний; професійний.

Саме відповідно до цієї стратегії структура старших класів необов’язкової середньої школи (учні віком від 14 років) кодифікується.

У Італії є вісім типів освітніх установ:

  • п’ятирічний гуманітарний або загальнонауковий (природничо-науковий) ліцей;
  • трирічна, чотирирічна або п’ятирічна cередня школа вищого ступеня;
  • чотирирічний або п’ятирічний мистецький ліцей;
  • п’ятирічна середня технічна школа вищого ступеня підготовки фахівців з дев’яти спеціальностей (сільське господарство, торгівля, туризм, переклад, промисловість, торгівля, мореплавство тощо);
  • трирічна чи п’ятирічна середня професійна школа вищого ступеня для підготовки кваліфікованих робітників, майстрів з урахуванням вимог місцевого ринку праці.

Після опанування вибраної програми учні мають змогу продовжити навчання у вищому навчальному закладі.

Варто зазначити, що реформування освіти в Італії проходило досить довгий шлях.

Лише наприкінці минулого століття учні в Італії отримали широкий вибір та можливості, щоб продовжити навчання в конкретно обраному напрямку.

Бельгійська модель

У структурі системи освіти Бельгії чітко виділені 4 рівні:

  • дошкільний (2-6 років);
  • початковий (6-12 років);
  • середній (12-18 років);
  • вищий (з програмами тривалістю від 2 до 7 років).

Середня освіта відзначається значною варіативністю.

Учні, які на початковому рівні визначать чітко свої уподобання щодо освіти, можуть з 12 річного віку розпочинати диференційоване навчання, готуючись до університету, вищої технічної школи чи виходу на ринок праці з робітничим фахом.

Інші учні мають можливість визначитися впродовж двох років орієнтації (в середній школі), а лише потім обирати відповідний напрям навчання.

Це лише кілька прикладів світових моделей профільної освіти. Насправді їх досить багато.

Саме на прикладах країн з розвинутою економікою можна побачити високу ефективність профільної школи та її необхідність в Україні.

Передусім, це важливо з огляду на те, що учні правильно розподіляють свій час.

Вже починаючи зі старшої школи, вони глибше опановують цікавий для них напрямок, мають змогу отримати якісну підготовку до подальшого навчання в університеті.

Як результат – стають і висококваліфікованими спеціалістами, і ближчими до того, що Григорій Сковорода називав "сродною працею". Праця приносить і ресурси для життя і радість від щоденної роботи.

Тому я переконана, профільній освіті в Україні – бути!

Наталія Піпа, депутатка фракції "Голосу" у Верховній Раді, секретарка комітету ВР з питань освіти, науки та інновацій, спеціально для УП.Життя

Титульна світлина CandyBoxImages/Depositphotos

Вас також може зацікавити:

Українська школа: що з нею далі робити. Про предмети, вчителів, директорів і середню освіту

Про середню освіту: Учні обиратимуть предмети, вчителі матимуть більше свободи та доплати

Як змінює життя дівчаток середня освіта – дослідження Світового банку

"Шкільна карта України": створено інструмент для аналізу середньої освіти

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні