Як батькам та дітям відновити власний ресурс під час війни

Під час війни, коли емоційний стан є нестабільним (і це нормально), не завжди та не всім допомагають одні й ті ж поради щодо пошуку власного ресурсу.
Розповідаємо, що може допомогти дорослим підтримувати ресурс під час війни, а також спеціальні завдання та ігри для відновлення ресурсу дітей різних вікових категорій.
Психологічний ресурс – це те, що наповнює кожну людину. Дорослі, які мають достатньо психологічного ресурсу, є підтримкою та опорою для дітей. Адже вони можуть підтримувати інших та множити їхні сили лише тоді, коли самі мають достатньо ресурсу.
Можна виділити три види ресурсів: власний (залежить від фізичного та психоемоційного стану людини), ресурс у взаєминах (це спільні справи та спілкування з родиною чи близькими людьми) та ресурс в команді/колективі. Кожен із нас використовує або один, або декілька рівнів відновлення ресурсу.
То що ж може допомогти дорослим для підтримки ресурсу під час війни?
Піклування про себе
Це елементарні дії: їсти й пити та створювати для себе комфортні умови для роботи.
Рутина
Рекомендуємо додати у свій день справи, що були звичними раніше. Якщо раніше ви випивали чашку кави перед роботою і зараз ви знаходитесь в безпеці, то можете підтримувати себе через таку традицію.
Розмови
Обговорюйте з близькими свої переживання та емоції, виписуйте їх на папір. Пам’ятайте, що кожен наш стан є зараз нормальною реакцією на ненормальні події. Якщо вам некомфортно говорити про емоції з близькими, скористайтеся допомогою психолога або груп психологічної підтримки.
Безпека
Ви також можете відновлювати відчуття безпеки через турботу про безпеку себе та родини: спробуйте створити безпечне місце для перебування під час повітряної тривоги.
А що "якщо"?
Крім того, можна створити план на будь-який випадок, думки про який викликають занепокоєння, наприклад, "Як діяти, якщо окупант наблизиться до мого місця перебування?", "Що робити, якщо потрібно буде виїхати з країни?" тощо.
Щоб відновити ресурс дитини під час війни, експерти рекомендують працювати через спеціальні завдання та ігри. Пропонуємо вашій увазі завдання для дітей різних вікових категорій.
![]() |
Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
- Намагайтеся протягом дня робити з дитиною вправи з фізичної активності: повторюйте рухи під музику, повторюйте, як рухаються звірі тощо.
- Додайте арт-терапію хоча б раз на тиждень: використовуйте фарби, пластилін, пазли.
Для дітей середнього та старшого шкільного віку
- Дискутуйте на тему "внутрішнього психологічного ресурсу", з’ясуйте, що може допомогти вашій дитині відновити сили. Поділіться своїми думками на цю тему.
- Створіть разом список справ, дій, явищ, які дозволяють поповнити внутрішній ресурс, коли дитина наодинці та коли дитина з батьками.
- Проговоріть, як дитина може сигналізувати про те, що їй потрібна підтримка - наприклад, придумайте таємне слово, яке дитина зможе використовувати.
![]() |
Про проєкт #stop_sexтинг:
#stop_sexтинг – найбільший в Україні освітній проєкт щодо захисту дітей в інтернеті. Отримав премію Глобального договору ООН та загалом навчив більше ніж 500 000 дітей та батьків. В межах інформаційної компанії торкнувся мільйонів українських родин.
Посилання на проєкт #stop_sexтинг:
Аліна Касілова, експертка освітнього проєкту #stop_sexтинг, клінічна психологиня, спеціально для УП. Життя
Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.