Українська правда

Як COVID-19 дав поштовх розвитку телемедицини в Україні

- 26 травня 2020, 07:00

Телемедицина – це спосіб допомогти пацієнтам на відстані та в умовах, коли ті не мають можливості виходити з дому.

І карантин, впроваджений в багатьох країнах світу для запобігання поширенню коронавірусу COVID-19, тільки пришвидшує темпи розвитку медичних послуг на відстані. 

Так, якщо до початку пандемії для багатьох лікарів телемедицина була додатковою послугою, яку зовсім не обов’язково використовувати, то сьогодні вона перетворилася на суттєву частину надання медичних послуг населенню.

Наприклад, як повідомляє найбільша у США платформа телемедицини Teladoc, щотижня в цій країні здійснюється понад 100 тис. віртуальних візитів до лікарів.

На думку Центру контролю та профілактики захворювань США, саме консультації лікарів із хворими за допомогою відео- та аудіозв’язку допомагають американцям оперативно дізнаватися про симптоми, які можуть бути пов’язані із COVID-19.

Продовжити життя на 9 років. Що варто знати про телемедицину в США та Канаді

Подібні програми телемедичної допомоги сприяють у боротьбі з поширенням вірусу COVID-19 і в інших світу, таких як Норвегія, Японія та інші.

Не оминули увагою телемедицину і в Україні. Більше того, активне залучення телемедичних технологій до боротьби з коронавірусом сприяло надзвичайно стрімкому її розвитку.

Що я маю на увазі.

По-перше, безкоштовний телемедичний сервіс став доступний не тільки лікарям, але й пацієнтам.

Тобто, якщо раніше основна частина телемедичних консультацій в Україні надавалася у форматі "сімейний лікар – фахівець", то зі спалахом пандемії розробники медичних інформаційних систем буквально за кілька місяців запропонували співвітчизникам нові безкоштовні можливості для онлайн-спілкування пацієнтів з лікарями.

Візьмемо для прикладу медичну інформаційну систему "Поліклініка без черг".

Щоб отримати дистанційну консультацію пацієнт відтепер може записатися до потрібного лікаря, вибравши в системі "онлайн-прийом".

Після цього в зазначений час він повинен зайти в особистий кабінет і, таким чином, "потрапити" на прийом в аудіо- або відеоформаті.

Як і у випадку з традиційними медичними послугами, дистанційні консультації для пацієнтів, зареєстрованих у системі, безкоштовні.

По-друге, значно розширилися послуги, які пропонують українцям медичні мобільні додатки.

Наприклад, додаток Doctor Online, створений в партнерстві з мобільним оператором "Київстар", крім онлайн консультації лікаря, дозволяє своїм користувачам отримати направлення на додаткові аналізи та отримати їх розшифровку, записатися в лабораторію, замовити доставку ліків та запланувати в календарі графік прийому медикаментів.

Також надзвичайно важливо, що більшість мобільних додатків на час пандемії коронавірусу зробили свої послуги безкоштовними для всіх українців.

По-третє, розширилося поле телемедичних консультацій між лікарями.

Тепер в активному режимі консультуються не лише лікарі первинної медичної допомоги та вторинної і третинної ланки, але й лікарі окремих спеціальностей між собою.

Наприклад, 15 квітня за ініціативи Асоціації анестезіологів України та при підтримці Міністерство охорони здоров’я було запущено онлайн-платформу, де реаніматологи та анестезіологи можуть консультуватися з більш провідними колегами. 

Вже на першому етапі до платформи приєдналося понад 100 медзакладів, в яких лікуються хворі на COVID-19.

"Якби хороший інтернет... та з ким радитись": телемедицина у селі – очима лікарів

Надзвичайно важливу роль почала відігравати телемедицина і в онлайн-навчанні лікарів.

Так, наразі лікарі активно обмінюються досвідом щодо лікування коронавірусу, обговорюють і деталізують протоколи лікування хворих на COVID-19, отримують актуальну інформацію про найефективніші препарати проти інфекції, перебіг захворювання та організацію роботи лікарні у випадку госпіталізації пацієнта з підтвердженим діагнозом.

І це є четвертий перспективний напрямок у розвитку телемедицини.

Також важливо згадати, що завдяки заходам, направленим на боротьбу з коронавірусом, був розроблений функціонал для збору окремої статистики щодо пандемії.

Зокрема, з квітня така функція доступна у телемедичній системі Medinet.

Система дозволяє фіксувати, збирати статистику та робити аналітику, пов’язану з консультаціями щодо захворюваності на коронавірус COVID-19. Це є важливим для формування загальної картини перебігу пандемії та розробки подальших протиепідемічних заходів в Україні.

Таким чином, напрошується очевидний висновок, що якщо телемедицина приживеться, то надання медичних послуг може стати більш ефективним та швидким.

Наприклад, з’явиться можливість реалізовувати масові скринінгові програми.

Це коли треба дослідити велику групу населення, і замість того, щоб направляти до кожної людини лікаря, направляються лаборанти з вимірювальними засобами.

Далі всі отримані дані направляються до лікарів, які фізично можуть бути будь-де.

Андрій Заяць, співзасновник групи компаній IT4Medicine, спеціально для УП.Життя

Титульна світлина nito103/Depositphotos

Вас також може зацікавити:

Що таке телемедицина, яку пообіцяв президент. Пояснює МОЗ

Чи готова Україна до телемедицини. Про що свідчить досвід ЄС

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.