Про що цьогорічний GogolFest та чому він не у Києві. Розповідає директор фестивалю Максим Демський

Про що цьогорічний GogolFest та чому він не у Києві. Розповідає директор фестивалю Максим Демський

Минулого року один із найбільш потужних культурних фестивалів України – GogolFest –відсвяткував своє десятиліття.

В 2017 році подія востаннє була проведена у Києві. Організатори пояснюють, що такі великі бюджети просто не було сил тягнути далі.

Проте рух фестивалю на цьому не закінчився, бо GogolFest став мандрівним. Тепер місцеві громади не просто запрошують команду фестивалю у своє місто, а й активно беруть участь у створенні програми.

Як GogolFest мандрує країною і що очікувати з 26 квітня по 1 травня від фестивалю StartUpGogolFest в Маріуполі, ми розпитали в директора фестивалю Максима Демського.

Максим Демський, директор фестивалю StartUpGogolFest

ПРО ЗМІНИ ФОРМАТУ ФЕСТИВАЛЮ

ВІДЕО ДНЯ

Після завершення епохи київського Гогольфесту у 2017-му, ми працюємо із конкретними спільнотами, фінансуванням і проектами.

Якщо ми станемо провідником різних міжнародних проектів в Украіні, то буде потреба саме у тих 20% активних людей (які штовхають країну, проекти та реформи), яких набув GogolFest за ці 10 років.

Команда фестивалю сильно змінилася. Зі старої команди я лишився один. З трохи новіших ще Андрій Палатний, він у 2016 почав підключатися до театральної програми. Та ініціатором і творцем лишається Владислав Троїцький.

Децентралізовані проекти дали можливість знайти нову кров. На місцях теж люди зрозуміли, що потрібно виходити із власноі мушлі.

Люди потрапляють в інші міста, реалізовують задачі і самі змінюються. Це трансформація свідомості. Ми працюємо з метою, але ми також виробляємо і засоби.

Андрій Палатний та Максим Демський

Ми вчимося бути більш ефективними. Я часто делегую повноваження і спостерігаю, як це працює.

Ми хочемо так усе переформатувати, щоб у нас було більше мультидисциплінарних проектів, і не лише по окремих напрямках.

Куратор займатиметься не напрямком, а проектом, який може в себе включати і візуальну частину, і музичну, і театральну. Ми почали цю тему розробляти і одразу з’явилися цікаві ідеї.

МІСЦЕВА ГРОМАДА ТА ЇЇ УЧАСТЬ

Ми самі не їдемо і не шукаємо людей, ідея в тому, аби актив знизу, конкретні активісти отримали запит від влади міста, що вона дає зелене світло для розвитку проектів.

Буває, що ми знайомимось із активістами різних міст на форумах чи конференціях. Так було з Тернополем, які нас також запросили.

У Маріуполі багато ідей заточені під гранти, що нам сподобалося. Вони разом прийняли рішення, щоб привезти декілька фестивалів у місто і один із них – це StartUpGogolFest.

Максим Демський та Олег Турський підписали меморандум співпраці між StartUpGogolFest та Азовский судоремонтний завод

Місцева громада спочатку не особливо зрозуміла, що їм доведеться брати активну участь в організації.

Наша головна позиція створювати не форму фестивалю (хоча ми через неї говоримо певні сенси), а формування всередині міста активу, який буде здатен перейняти фестиваль і через 3-4 роки робити його повністю самостійно.

Комунікація відбувається дуже складно. Часто місцевим жителям важко зрозуміти, що ми маємо робити усе разом не тільки з точки зору реалізації проекту, а починаючи з його задуму. Ми разом формуємо мрію.

"З вами постійно якісь проблеми", – говорили нам місцеві. А ми пояснювали, що це не з нами проблеми, а що ми маємо налаштуватися і робити усе спільно.

Завдяки цьому досвіду спілкування, я навчився більш спокійно сприймати людські фактори.

Наша команда знає як промодерувати фестиваль, ми маємо контакти і партнерів, але основна робота лишається за місцевою спільнотою. Ми просто даємо свій бренд.

До речі, по історії GogolFest, я зрозумів, щоб бренду стати справді брендом в Україні потрібно не здаватися мінімум 10 років.

Максим Демський з командою StartUpGogolFest у Маріуполі

Коли ми завершили київську епоху фестивалю, почалися дуже цікаві процеси децентралізації. Неформальна хвиля і не дала втратити фестиваль.

Хочу наголосити, що ніхто не хоче в Україні працювати на місцях зі сталими історіями. Переважно формат простий – привезли фестиваль, провели і поїхали. Цей процес не дає можливість ставити мету важливіше за засоби.

Щодо Маріуполя, то приємно, що це не пасивне місто. Склад населення змінився з війною, там є і частина доннечан, і частина військових, які повернулися з війни, дуже різні люди.

Ми говоримо про питання гуманітарної єдності, бо навіть якщо людей забезпечити всім матеріальним, то цього замало. Люди можуть їздити на "Майбахах", але їх більше нічого не триматиме разом.

При всіх тонкощах бюрократичної роботи, яку ми вивчили досконало, в Маріуполі діалог із місцевою владою відбувався дуже гармонійно. Вона теж змінюється, бо проведення фестивалю минулоріч стало для міста викликом.

Цьогоріч вже більш зрозумілий алгоритм роботи. Активісти познайомили нас із міською владою, ми потрапили на прийом до мера і одразу знайшли з ним спільну мову. Приємно, коли людині справді болить за своє місто.

Вони хочуть робити проекти, які виведуть місто на інший рівень, в тому числі міжнародний.

АРТ-ПОТЯГ З КИЄВА В МАРІУПОЛЬ

Проект Gogol Train придумали двоє молодих людей Богдан Яремчук і Денис Угорчук, вони творці невеличкого фестивалю Cosmos табір. Це така творча кухня, на якій народжуються цікаві ідеї.

В минулому році вони придумали ідею фестивального потяга, задача була викупити два вагони та поїхати на захід.

Для гостя фестивалю усе було в одному пакеті: квиток на потяг, проживання в готелі та абонемент на фестиваль.

Минулоріч ми досить пізно запустили цю ідею. Та й після закінчення фестивалю почали говорити, що це має бути весь потяг.

Тому цьогоріч зробили повноцінну презентацію Gogol Train, зустрілися із міністром інфраструктури Володимиром Омеляном та представниками "Укрзалізниці". Вони без жодних питань віддали в наше розпорядження потяг, прийнявши усі наші творчі ідеї.

GogolFest дає свій бренд містам

Тож це реальний потяг на 10 вагонів, в якому будуть їхати митці й усі, хто придбає квиток.

Потяг приїжджатиме на другий день фестивалю, а їхатиме 30 квітня, щоб люди встигли на роботу.

Вже є своя спільнота довкола цього проекту, є ескізи розпису вагонів.

Коли ми цей проект зробимо, то плануємо розвивати його і в інших містах. Найголовніше, що ми цілком практично з’єднуємо країну.

ЩО ЦІКАВОГО БУДЕ НА STARTUPGOGOLFEST В МАРІУПОЛІ

У нас буде цікава освітня програма, яку курує Анастасія Євдокимова, який називається "Настіна гімназія".

Думаю, що їй буде цікаво розвивати цей проект на постійній основі, бо вона викладає в школі та розуміє структуру зсередини.

Мова йтиме і про сексуальне виховання, і про екологічну освіту.

Програма відбуватиметься у справжній вежі. Раніше це був малозадіяний музей, а тепер це сучасний простір, який живе.

Також цьогоріч ми робимо соціальний театральний проект із німецьким театром, який буде присвячений темі булінгу. Він гратиме просто в приміщенні школи.

Також литовський театр представить 5 перфомативних проектів.

Ми змінюємо шаблонні уявлення про театр, піднімаємо проблемні теми, але не провокуючи, а ставлячи запитання.

Ще одним потужним проектом стане гранд-опера Νερό. Ми розраховуємо, що вона буде відкриттям і для наших міжнародних глядачів. Вона створена Владом Троїцьким за участі Nova Opera, перфомерів та гурту ЦеШо. Все це буде відбуватися на судоремонтному заводі – дуже незвичній для опери локації.

Однією з головних подій фестивалю стане гранд-опера Νερό

Ця подія буде транслюватися на онлайн-платформу Open Theatre, тож усі, хто не потрапить, зможуть подивитися її на великому екрані в міському саду на головній сцені. Вітер, повітря, крани, незвичні елементи виробництва – усе це набуде нового втілення.

Такий проект виведе місто Маріуполь на європейський рівень.

Відкриватиме фестиваль Сергій Бабкін із музичною програмою. А на закритті гратимуть Dakh Daughters.

Також ми привозимо музичне відкриття – реперку Альона Альона, для якої це буде перший виступ на такій великій сцені.

Протягом фестивалю діятиме школа сучасного мистецтва Вікторії Бурлаки: інсталяції, виставка та багато іншого.

Звісно буде задіяний місцевий контент. Діятиме ляльковий театр, де буде потужна дитяча програма, також ми привозимо декілька вистав австрійського театру, також буде нічна морська сцена – для особливо невгамовних.

Відкриватиме фестиваль Сергій Бабкін із музичною програмою

ПРО АРТ-РЕЗИДЕНЦІЮ ДЛЯ МИТЦІВ В КОЛИШНЬОМУ ГОТЕЛІ

Після завершення минулорічного фестивалю міська влада позитивно відреагувала на ті процеси, які відбулись і випитувала, що ж буде далі.

Ми закинули ідею про постійно діючу локацію, яку можна було би наповнювати мистецьким контентом. Людям нікуди прийти, немає незалежного місця, яке би нікому не належало.

Влада підтримала цю ідею.

В Маріуполі є палац культури, який раніше був готелем "Континенталь" – гарна споруда.

Зараз вони мають ухвалити рішення про створення там мистецького центру на базі цього палацу.

Перші кроки – це архітектурна трансформація. До цього процесу підключилася архітектурна агенція, яка розробила всі технічні деталі та завдання проекту.

Наступного року має відбутися реконструкція, а ми тим часом розпочали там роботу.

В листопаді минулого року там відбулася перша арт-резиденція. Це був британський режисер, який спільно з київськими акторами адаптував проект "Транзит" і показав його в холі цього палацу.

Під час цьогорічного фестивалю палац культури перетвориться на потужний учбово-виробничий комплекс.

На минулорічному StartUpGogolFest у Маріуполі

Резиденція в основному орієнтується на міжнародні проекти. Точно буде Великобританія, ми також говоримо з Австрією та Литвою.

Взагалі цього року близько 50% фестивалю – це міжнародна програма.

МАРІУПОЛЬ ЯК ПРОСТІР І ЙОГО ПЕРЕВАГИ

Звісно номер один – це море.

Друге, Маріуполь – місто із нерозкритим потенціалом. Багато локацій, яких ще не торкалися, не всі вони в гарному стані, але ти йдеш по місту-музею.

Я спостерігав вперше Влада Троїцького, який знімав на телефон локації, взагалі такого не пригадую (сміється).

Також Маріуполь, хоч і металургійний, але це зелене місто.

Ще мене вразли красиві дахи: оскільки місто на погорбах, то з висоти відкриваються казкові краєвиди.

З Маріуполя родом художник Архип Куїнджі. Чесно кажучи до потрапляння в Маріуполь, я не розумів його творчості. Але приїжджаєш і бачиш, що той місяць, який він малював – там справді такий місяць! Його сюжети оживають.

Маріуполь надзвичайно енергетичне місто.

Ідейний натхненник фестивалю Владислав Троїцький

Я відрізняюся від нашої команди, бо був у Маріуполі до того. Більше того, я мав там ставити дипломну виставу. Приїхав туди одразу після Помаранчевої революції, це був непростий час.

Вистава мала бути поставлена в Драматичному театрі. Там і досі працює моя однокурсниця, з якою я спілкуюся.

Дипломну роботу я так і не поставив там, тож приємно закривати гештальт (сміється).

Ще з того часу Маріуполь залишив у мене дуже позитивне враження.

НЕГАТИВНІ НОВИНИ, А НЕ ПОЗИТИВНІ ІСТОРІЇ

Я багато мандрував по Україні, але загалом проблема, що "ми не цікавимось своїм", як казав Тарас Шевченко, існує. Це проблема пасивності.

Завдяки подієвому туризму місто розкривається для всієї України, змінюються міфи та створюються нові сенси.

Зараз для України головна задача змінити той міф невдалості. Іноді я чую запитання, що триває війна, а ви Gogolfest робите. Ми і виграємо цю війну, завдяки тому, що тут буде відбуватися і Gogolfest, й інші потужні культурні події. Це розуміння поступово приходить.

Повертається людина з передової і що змінилося в місті? За які зміни він там стояв?

Максим Демський: "Ми виграємо цю війну, завдяки тому, що тут буде відбуватися і Gogolfest"

Що я йому, як Максим Демський, який не воює зараз, можу запропонувати? Як я дивитимусь в очі цій людині? Що я зробив для того, щоб ця людина побачила своє місто ліпшим?

Gogolfest – це наш культурний фронт. Минулого року, приміром, міністр інфраструктури був на фестивалі в Маріуполі й зараз вони боряться за поліпшення дороги Запоріжжя-Маріуполь. Ми вже стали подієвим туризмом, а для цього потрібна хороша траса.

Один процес чіпляє інший, культура впливає і на економічний розвиток.

Так відбувається через відсутність культури. А також через відсутність досвіду позитивних історій. Бо добрі новини – це не лише сонечка і зайчики, це може бути, приміром, піднята тема смерті. Ігноруючи смерть, ми ігноруємо життя.

Ми як творці позитивних змін не завжди вміємо побудувати правильно комунікацію, бо раніше нам здавалося, що наша справа робити, а кому цікаво сам прийде.

Але це не так! Ми маємо проводити свою культурну політику, давати інформацію широко.

Також негативна новина підтверджує негативний міф, тому людині легше сказати "Я ж казав", а це пасивна позиція. Скептик завжди знайде за що зачепитися.

Україні потрібні позитивні історії об’днання. Тому, наприклад, історія із Томосом важлива. Не лише реформою церкви, а тим, що нарешті українці сіли і домовились за чіткій методології та ухвалили спільне рішення.

Всередині команди GogolFest ми також вчимося домовлятися.

Катерина Гладка, журналістка, спеціально для УП.Життя

Всі світлини зі сторінок Maksym Demskyi та Startup Гогольfest у Facebook

Сергій Жадан: "Новий роман про війну писатиму інакше"

Гурт "Один в каное". Музика з амбіціями

Як звучить Україна: 700 гуртів та виконавців

Реклама:

Головне сьогодні