Художник-перформер подав до суду за домагання на виставці Марини Абрамович

Анастасія Большакова — 24 січня, 14:40

Художник Джон Бонафеде, який брав участь як оголений перформер у виставці "Марина Абрамович: Художник присутній" (The Artist is Present) 2010 року, подав до суду на Музей сучасного мистецтва у Нью-Йорку (MoMA). Він звинувачує установу в тому, що та не змогла запобігти сексуальним домаганням до нього з боку відвідувачів музею.

Читайте УП.Культура у Telegram

Про це повідомило видання Artnet.

За словами Бонафеде, нью-йоркського художника і перформера: "Музей фактично знав про сексуальні домагання на багатьох своїх працівників-перформерів ... але навмисно і з недбалості не вжив коригувальних заходів, щоб запобігти повторенню таких нападів".

Деякі перформерки розповідали, що під час виставки Марини Абрамович їх обмацували. Інші учасники стверджували, що їх "штовхали і тикали в них пальцями". У музеї тоді повідомили виданню Post, що знають такі випадки, а порушників виводила з приміщення охорона MoMA.

Джон Бонафеде під час перформансу. Фото: Will Ragozzino/Patrick McMullan via Getty Images

Позов Бонафеде стосується перформансу Imponderabilia. Під час нього відвідувачі мають протиснутися між двох оголених перформерів і в процесі вимушено доторкатися до їхніх тіл. Вперше цю постановку виконали Марина Абрамович та її партнер Улай. З того часу перформанс неодноразово повторювався іншими митцями в межах виставки.

Джон Бонафеде зміг подати скаргу на музей завдяки впровадженню у Нью-Йорку закону про можливість повнолітніх жертв позиватися проти сексуального насильства незалежно від того, коли воно відбулося.

Художник стверджує що домагання, яких він зазнав, спричинили "роки емоційних страждань і завдали істотної шкоди його психічному здоров'ю, тілу, іміджу та кар'єрі".

Тепер він вимагає відшкодування збитків, штрафних санкцій, відшкодування витрат на адвоката та інших засобів правового захисту, які будуть визначені судом.

Про виставку Марини Абрамович в MoMA

Виставка "Марина Абрамович: Художник присутній" (The Artist is Present) стала першою ретроспективою мистецтва перформансу в Музеї сучасного мистецтва у Нью-Йорку. Вона відбулася у 2010 році.

У ній брали участь 38 митців, які по черзі змінювали один одного по вісім разів на дві години в різних частинах експозиції: лежали під скелетом, стояли обличчям один до одного в дверному отворі або входили в інші перформанси на виставці.

"Прагнучи передати присутність художниці та зробити її історичні виступи доступними для більшої аудиторії, виставка включає перші живі повторні виконання творів Абрамович іншими людьми, які коли-небудь проводилися в музейних умовах", йдеться в описі перформансу.

Марина Абрамович сербська мисткиня-перформерка. У свої роботах вона досліджує людські проблеми та страхи, наприклад страх болю чи смерті. Крім того вона часто взаємодіє з глядачем і розвиває стосунки між митцем і публікою, границі тіла та можливості розуму.

У кожній з робіт вона демонструє можливості людського тіла, постановки бфльшості її перформансів потребують фізичної та психологічної витривалості. Тому Абрамович не завжди бере участь у власних перформансах з огляду на вік та здоров'я і готує для них відібраних людей.

У 2021 році Марина Абрамович створила інсталяцію "Кристалічна стіна плачу" для Меморіального центру Голокосту "Бабин Яр" у Києві. Робота нібито відсилає до Стіни плачу в Єрусалимі, вона складається з українського антрациту та кристалів гірського кварцу з Бразилії.

Читайте також: Від стану безпеки до стану боротьби. Як українській художниці (не)взаємодіяти з російськими

Реклама:

Головне сьогодні