Складний, але наш Одеський кінофестиваль. Що вже показали, що ще можна подивитись і хто фаворит конкурсу

Odesa International Film Festival
Складний, але наш Одеський кінофестиваль. Що вже показали, що ще можна подивитись і хто фаворит конкурсу

Одеський кінофестиваль, який другий рік поспіль проходить в українській столиці, – це грандіозна кіноподія, варта уваги всіх киян, міжнародних гостей та іншопланетян. Бо тут за 10 днів можна не тільки побачити 113 фільмів на будь-який смак з 20 країн світу, а й фільми про російсько-українську війну. І зрозуміти її з позиції й самої України, й очима іноземців.

Нехай фестиваль вже й проходить в 16-те, він так само є непересічним явищем, зі скандалами й звитягами. Скандали на ньому були від самого початку, коли стало відомо, що його головним фінансистом є одіозний банкір з кліки президента-втікача Януковича. Російська мова тут була зверхньо-головна, а одного разу головний приз дали російському фільму, бо за нього просив батюшка-продюсер з Росії-матушки, даремно, що українського походження.

Урочисте відкриття Одеського кінофестивалю у столиці
Урочисте відкриття Одеського кінофестивалю у столиці
Odesa International Film Festival

Наразі на Одеському кінофестивалі вже нема ні того банкіра-фінансиста, ні того продюсера. Втім, гострота і складність залишається. Війна багато що змінила і спаплюжила. Тому церемонію відкриття фестивалю ведуть жінки без чоловіків, фільми показуються лише один раз через брак грошей на 2-й показ, а у фестивальному барі закінчується текіла.

Звісно, не цим тільки можна оцінити "складність". Проблему підсвічує й сам факт міграції фестивалю з Одеси до Києва (а позаминулого року він спочатку переїхав до Чернівців). Менше грошей, менше показів, постійні тривоги й, відповідно, зупинки сеансів й зміщення розкладу.

РЕКЛАМА:

Але фестиваль продовжує свою першу і найголовнішу роботу – узагальнювати проблематику всього світу і показувати її українському глядачеві. Українську війну і її травматичність для самих українців і всіх решта. Драму окремих людей і їх непрості взаємини з рідними. Занепадництво окремих країн і їх мешканців. Занепад Європи...

Але при цьому всьому Одеський кінофестиваль дарує можливість кожному окремому глядачу це все осягнути, і, таким чином, через фільми, отримати досвід.

На першому фестивальному дні київська танцівниця і акторка фільму "Сірник в копиці сіна", Юлія Лопата, виказала свою відверту незгоду з назвою програми, в якій фільм був заявлений – "мистецтво травми".

"Це ніби романтизує травму", – сказала вона після закінчення, стоячи біля екрана зі знімальною трупою. І це був камінь в город організаторів, як звинувачення у малодушності. Потім, зі сльозами на очах, але твердо, вона попросила весь зал підвестися на честь хореографа і солдата Володимира Ракова, загиблого на фронті в січні цього року. Власне, прикінцеві титри фільму прописали присвяту саме йому.

І це справді честь, бо "Сірник..." американського режисера Джо Гілла виявився неймовірно щемким, тонким і філософським фільмом, як кращої демонстрації визначальності Одеського кінофестивалю, здатного знайти видатне серед звичайності. Уявіть: Гілл на питання чому він, режисер з багаторічним досвідом зйомок із зон воєнних конфліктів, обрав для свого нового фільму танець, відповів: хотів після чисельних історій про руйнування зробити щось про творення.

Кадр з фільму Сірник в копиці сіна
Кадр з фільму "Сірник в копиці сіна"

Історія "Сірника..." – це історія Юлії Лопати й її способу вийти зі стану оніміння тіла після початку повномасштабного вторгнення. Вона вирішує створити танець, танцювальний номер "Косачка", аби таким чином рефлексувати і ожити.

Разом з хореографкою Галею Пехою вони збирають колектив з таких самих, як і вони, танцівниць в стані психологічної травми. І їм вдається не просто поставити номер, а показати через рух тіла дивовижну, невербальну, пластичну зранену душу, зібрану з болю понівеченого простору, енергії природи й виру особистісного сприйняття. Не даремно ж камера часто показує Юлію на березі озера, чиє лице вбирає морозну тишу й силу вітру.

Фільм зроблений феноменально – і справа не тільки в танці героїнь, а в тому, як розказана і показана історія танцю: чудо-оператор Натанієль Браун ("Велика бійка в маленькому Чайнатауні") знімав двома камерами, іноді повторюючи рухи танцівниць, рухаючись так само пластично, зазираючи їм в очі і показуючи їх тугу з прозорою цівкою сліз на щоках. Краса і сила ідеї – ось форма і суть "Сірника...".

Процес знімання фільму, репетиції до вистави Косачка
Процес знімання фільму, репетиції до вистави "Косачка"

Не можу погодитись із закидом до назви програми "мистецтво травми". Бачу в ній не романтизацію, а формальне її окреслення, визначення і серйозне ставлення. Саме так серйозно ставляться іноземні режисери до української травми, нанесеної російським вторгненням.

Зокрема, норвежець Тронд Квіг Андреассен ("Річка в серці"), який побачив камерний оркестр "Київські солісти" під час їх безупинного туру Європою після вторгнення, і вирішив їх знімати. Адже як не зняти таку історію: 15 українських музикантів, виїжджаючи з країни 23 лютого 2022 року, опиняються після часу Х, після вторгнення, цілковито втраченими і шокованими, але єдине, що вони можуть робити – продовжувати грати, і вони безупинно грають.

Андреассен починає їх знімати в цьому стані, як потім, на презентації готового фільму в київському кінотеатрі "Жовтень", розказував директор оркестру, "він навіть не знав, яка ідея фільму", – він просто знімав. І у нього вийшло зробити кіно, кіно про травму.

Київські солісти, виступ на фестивалі
"Київські солісти", виступ на фестивалі
Odesa International Film Festival

"Київські солісти" дали 48 концертів тільки за 2 місяці у 8 країнах. Врешті оселилися на запрошення норвежців у містечку Боде, що так добре підходить як асоціація з українським словом "буде", а ще краще – з фразою з української казочки "там побачим, як там буде".

Вони там провели 6 місяців, створили свій побут, нормалізувалися... та все одно розпалися. Хтось поїхав на запрошення до Ісландії, хтось загубив свій інструмент і зайнявся організацією фондів, а хтось перевіз до Норвегії свою родину з України і почав давати приватні уроки. З 15 київських солістів додому повернулося 5.

Київські солісти та режисер документальної стрічки Тронд Квіг Андреассен
"Київські солісти" та режисер документальної стрічки Тронд Квіг Андреассен
Odesa International Film Festival

Хода по світу буває і не такою вже напруженою і депресивною. Французький gipsy родом з Алжира, прекрасний Тоні Гатліф, представив свій новий фільм "Анж" (програма "Фестиваль фестивалів"), первинно показаний цьогоріч на пляжі Каннського кінофестивалю. І це кіно саме таке, яке хочеш бачити, блукаючи світом: це комедійно-драматичне роад-муві, де головний герой, старий циган, дивовижно подібний до Сержа Гінзбура, їздить місцями свого минулого, збираючи з різних чудернацьких схованок – з-під могили, наприклад – пачки грошей.

По ходу він заїздить до своєї давньої коханки Джорджини (п’янка португалка Марія де Медейрош), від якої поїхав 12 років тому, й випадково забирає у свої мандри навіжену і безпосередню доньку. Цілковитий драйв і щастя фільму твориться постійними переїздами і музичними номерами, від іспанського фламенко і французького гітарного джазу, на кшталт, Джанго Рейнхардта, до угорського танцю. Герой шукає сінкопу в циганській музиці, тому перевозить у своєму фургончику старі касети і бабіни, а режисер всі його пошуки візуалізує і озвучує.

Кадр з фільму Анж, режисер Тоні Ґатліф
Кадр з фільму "Анж", режисер Тоні Ґатліф

Таке ж шалене і грандіозне роад-муві влаштовує португальський режисер Мігель Гомеш у своєму 2,5-годинному "Гранд-турі" (програма "Найкраще з Європи"), справедливому переможцю минулорічного Каннського кінофестивалю в категорії "кращий режисер". Це суміш сновидного кіно і "Шокуючої Азії", арт-хаузу і Discovery Channal.

Сон чоловіка із сучасної кольорової Бірми показує історію чоловіка із чорно-білої Бірми 1918 року. Там (тоді) він втікає від жінки за мить до їх зустрічі і можливого весілля. У своєму страху перед шлюбом він пливе до Сінгапуру. Але жінка, не думаючи про підступ чи страх свого нареченого, пускається за ним. І так вони переїжджають з Малайзії до В’єтнаму, потім до Китаю, далі – до Японії.

Кадр з фільму Гранд-тур
Кадр з фільму "Гранд-тур"

Ця гра "спробуй дожени" є географічним туром до драматичного та іронічного сприйняття людських взаємин з багатим культурним та кінематографічним матеріалом для інсценізації. І Гомеш грандіозно змішує все у мистецьку мелодраму, помножену на божественну комедію. "Гранд-тур" – дивовижний досвід для глядача, мало з чим порівняльний.

Досвід, насправді, – це і є те, що дарує фестиваль: досвід інших. Він різний у кожного. Не можливо одному все знати. Тому й цікавий кожний, індивідуально. Ну, якщо ти не зустрічав інопланетян десь біля гаражів на виїзді з міста, то можеш подивитися, як це було в Естонії, в "Чорній дірі" Моніки Сімец (програма "Європейська конкурсна"). Звісно, після масштабного нічного обстрілу Києва з 27-го на 28 вересня, подібні "кошмари" не зможуть налякати українців.

Але "Чорна діра" має всі підстави бути чи не найстрашнішим, чи, принаймні, найсаркастичнішим фільмом фестивалю, де справа не так в тому, що жінки погоджуються на експерименти інопланетян і їм відривають ноги-руки, а в тому, що це критика Естонії. Для режисерки фільму Естонія і є чорною дірою. Тут нема роботи, тому жінки погоджуються на казна що, пропоноване хоч потворними й кровожерливими інопланетянами.

Але Естонія – чорна діра за сенсом, ще й в тому, що демонструє метафору неймовірної, хворобливої прив’язаності людей: коли одна жінка любить того, хто її б’є, а інший чоловік западає на жінку, не розуміючи її токсичного на нього впливу.

Кадр з фільму Чорна діра
Кадр з фільму "Чорна діра"

Критичність "Чорної діри" – не винятковість, а скорше правило серед фільмів Одеського кінофестивалю. І вона ж дуже тісно пов’язана з актуальністю. А це, певно, найважливіше, бо дає різні варіанти відповідей про тут і про зараз – де ми живемо і чому все саме так? Наприклад, "Вітріваль" Ноель Бастен і Батіста Боґерта (з тої ж програми "Європейська конкурсна") видається драмою про бельгійське містечко, яке, втім, є шоковим обрисом сучасної Європи.

Поява малюнка чоловічого статевого органу на дверях церкви відбувається одночасно зі самогубством. Але з часом малюнків і самогубств стає більше. Поліцейські їздять на виклики, опитують людей і чудуються, як і всі решта люди в селі – чому так, через що? Бо ж всі (майже) цілком нормальні, всі живуть в мирі, в більш-менш достатку, без потрясінь і катаклізмів. І, приблизно так само, всі реагують на малюнки і самогубства – мовляв, ну, так, було, дивно, але живемо далі.

В цьому виявляється вся ця "нормальність" європейців і не здатність до реагування й емпатії, а заразом і дике вкорінення в свій безтурботний, безвоєнний спосіб життя, ідеально виражений героями фільму, поліцейськими, у фіналі: відпочиваючи з пивком і в чані з гарячою водою, вони говорять, що "все добре, ми живем нормально".

Кадр з фільму Вітріваль
Кадр з фільму "Вітріваль"

Не те, щоб європейці були винні у російсько-українській війні. І, напевно, не вони винні в стражданнях поранених чи просто вже бездомних дітей з повністю зруйнованих Вовчанська, Бахмута і Борової, максимально відверто показаних в українсько-німецькому документальному фільмі Світлани Рудюк "Обережно, діти!" (Національна документальна конкурсна програма). Та неквапливість Європи і страх втратити status quo робить їх без вини винуватими. Адже знати про злочин і нічого не зробити, щоб йому запобігти, навіть за нормами законодавства є так само злочином.

Переваливши екватор Одеський кінофестиваль триває.

Реклама:

Головне сьогодні