Вчені виявили гени, пов'язані із залежністю від психостимуляторів – дослідження

Вікторія Андрєєва — 8 вересня 2023, 09:00

Вчені в ході експерименту з'ясували, що у мишей без гена Period 2 (Per2), який пов’язаний з циркадним ритмом (тобто з циклом сну та бадьорості), є схильність до зловживання метамфетаміном.

Це виявила команда науковців з університету Сахміок у Південній Кореї. Результати їхнього дослідження опублікували у журналі Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, пише Medicalxpress.

Вчені спочатку досліджували мотиваційний ефект цих препаратів і їхній вплив на рухову активність мишей за допомогою спеціальних тестів. Вони порівнювали їх з діями контрольної групи, що складалася з диких мишей.

Науковці відзначили, що миші без гена Per2 показали сильнішу залежність від метамфетаміну порівняно з мишами дикого типу. Однак їхня реакція на кокаїн була однаковою.

Фото: JacobSt/Depositphotos

"Більша чутливість мишей без гена Per2 саме до метамфетаміну, а не кокаїну свідчіть про те, що різні генетичні фактори впливають на вразливість до різних препаратів", – зазначає один з дослідників доктор Кім.

Науковці також визначили гени в РНК, які впливають на реакції звикання. Вони ідентифікували 19 генів, які активувалися лише у відповідь на повторні дози метамфетаміну, але не кокаїну. А потім – порівняли їх із зонами мозку, які реагують на наркотичну залежність.

У такий спосіб вони виявили два специфічних гени Arc і Junb, які є лише у мишей без Per2 під впливом психостимулятора. Вчені припускають, що ці специфічні гени можуть бути маркерами схильності до зловживання метамфетаміном.

"Якщо ми зможемо підтвердити роль експресії Arc і Junb у вразливості до зловживання наркотиками, їх можна навіть розглядати як потенційні мішені для лікування або профілактики зловживання наркотиками", – додає доктор Кім.

Нагадаємо, раніше ми писали про 5 ознак-маркерів, які свідчать про те, що людина має залежність.

Читайте також: Штучні ембріони без сперми та яйцеклітини: вчені розкрили деталі експерименту