Ірина Плешакова: Ми не роздаємо мандарини на Новий рік, а даємо можливість змінити своє життя

Ірина Плешакова: Ми не роздаємо мандарини на Новий рік, а даємо можливість змінити своє життя

Проект "неВтрачене майбутнє", в першу чергу, присвячується ЛЮДЯМ. Тим, хто завдяки новаційній освітній програмі побачив нові життєві горизонти, чиї нелегкі долі змінилися на краще. А також тим, хто попри різноманітні труднощі допомагає такій молоді самостійно будувати своє майбутнє.

Особливо важко зорієнтуватися й отримати необхідні знання дітям із сільської місцевості, шкіл-інтернатів та дитячих будинків. Вони не мають можливостей займатися з репетиторами, щоб добре підготуватися до ЗНО та вступити до обраного вишу. Навіть просто порадитися, куди ж рухатися далі, іноді буває ні з ким. Спеціальна недержавна програма розвитку молоді розрахована саме на них. У чому суть цієї освітньої новації та як вона працює, розповіла куратор проекту Ірина Плешакова з Громадської спілки "Освіторія"

– Думаю, ніхто не заперечуватиме, що кожна дитина в країні має право на краще майбутнє, – оптимістично почала розмову пані Ірина, яка особисто об’їздила всі інтернати, задіяні в програмі. – Не залежно від того, в яких умовах живуть і де навчаються, усі діти повинні мати рівні можливості в освіті. Але щоб ці слова не залишились просто красивими деклараціями, необхідно вже зараз робити якісь конкретні кроки. Спочатку ми почали співпрацювати з чернігівським інтернатом. Наймали репетиторів, які займалися з дітьми через скайп, надавали консультації. І вже скоро ми побачили результат – діти успішніше складали ЗНО. Тоді ми вирішили записувати ці уроки. Так з’явилися перші 4 онлайн курси з української мови та літератури, математики та англійської мови.

Зустріч і наступна співпраця з таким потужним партнером, як "Кока-Кола Беверіджиз Україна", дала змогу створити та поширити програму, що за три роки показала дуже оптимістичні результати.

– У чому суть цієї програми?

РЕКЛАМА:

– Наше завдання – навчити дітей вчитися. Вмотивувати їх так, щоб вони самі захотіли самостійно займатися, коли над головою ніхто не стоїть і не змушує, щоб їм було цікаво, і щоб вони розуміли, заради чого це роблять.

Тому перший пункт нашої програми – це мотиваційний тренінг. Ми проводимо невимушену дружню зустріч із старшокласниками, за допомогою слайдів і анімації обговорюємо проблеми, які перед ними постають. Важливо, що діти відкриваються, діляться своїми мріями та довіряють нам. Далі проводимо тест на профорієнтацію Magellano University.

– Що це за тест і як він працює?

– Це всесвітньовідомий тест, розроблений італійськими вченими і адаптований для України. У ньому 440 запитань, розподілених на блоки. Важливо, щоб діти пройшли його самостійно. Тест показує сильні сторони дитини, її здібності, допомагає обрати професію за покликанням. Потім цей тест розшифровується разом із сертифікованим консультантом, психологом чи соціальним педагогом.

Статистика говорить, що 80% випускників не знають, ким вони хочуть бути. Ви тільки уявіть – переважна більшість підлітків обирають навчальні заклади для батьків, або за компанію, або просто для того, щоб щось обрати.

Наприклад, одна дівчинка уявлення не мала, ким хоче стати в майбутньому. Батьки нею не займалися, дитина була зовсім зневірена. А тест показав, що в неї дуже добрі здібності до образного, просторового мислення, до малювання. Виявляється, вона з дитинства малювала будинки, інтер’єри. Коли я запропонувала спробувати себе в дизайні, ви навіть не можете уявити в той момент очі цієї дитини. Ми потім листувалися, багато спілкуємося і зараз: дівчина пішла вчитися на дизайнера і дуже щаслива.

Найгірше, коли дитина зовсім не бачить свого майбутнього, або їй нав’язують свою думку батьки чи вчителі, буквально змушуючи вступати в певні вузи. І тоді ми бачимо сумну статистику – 75% випускників вузів працюють не за фахом. Тобто існує тісний зв'язок: спершу 80% не знають, ким хочуть стати, а потім, закономірно, – 75% працює не за отриманою спеціальністю!

– Як програма допомагає підготуватися до ЗНО?

– Аби діти мали повноцінний доступ до знань, програма передбачає забезпечення навчальних закладів комп’ютерними класами. Цього року вже з жовтня, а не взимку, як раніше, на онлайн платформі iLearn запрацювали лекції і вебінари з різних предметів – української мови та літератури, історії України, математики, англійської мови. Скоро буде дуже цікавий курс з біології. Ми знайшли крутезних викладачів, кандидатів наук, які доступно і цікаво, використовуючи свої авторські методики, готують дітей до ЗНО. Дітям варто лише у визначений час прийти до класу та увімкнути комп’ютер. А далі – вже все залежить від наполегливості кожного з них.

– Які результати роботи програми за три роки ви відзначите?

– Програма вперше запрацювала в центрі соціальної реабілітації "Смарагдове місто" у Святогірську Донецької області, куди з початку бойових дій на сході вивезли понад 500 дітей-сиріт із різних інтернатів на окупованих територіях. Там були різні діти, зокрема й складні, які дивилися на нас і думали собі: "Та йдіть ви зі своїми казками…". Вони навіть гадки не мали, що вступити до вишу – реально.

Перший рік було досить складно працювати. І діти, і навіть керівництво інтернатів сприймали нас із пересторогою і не дуже вірили, що з того буде толк. Але зараз, коли ми приїздимо до них, радіють, діти біжать зустрічати, як рідних. За три роки вони переконалися в ефективності програми. Бо ми не роздаємо їм мандарини на Новий рік, а даємо можливість змінити своє життя. Коли діти побачили результати випускників, які успішно вступили до вищих навчальних закладів, активніше почали цікавитися програмою і брати в ній участь.

Коли через рік роботи програми ми зробили зріз рівня знань, то побачили, що середній бал ЗНО значно виріс. Як наслідок – якщо під час першого року було 45% вступу до вишів, то цього року – вже 78%. Цього вдалося досягти ще й тому, що діти почали займатися заздалегідь, вже з 10 класу.

Особливо радують своїми результатами діти із "Смарагдового міста". Сирота Саша Бобруєнко, дуже амбітний хлопець, вже другий рік навчається у Львівській IT академії, Христина Бехер цього року вступила до Києво-Могилянської академії, Руслан Патик із Самгородка вступив до Вінницького педагогічного університету. До речі, він єдиний з минулорічних випускників цього інтернату вирішив складати ЗНО. Незважаючи на серйозні проблеми зі здоров’ям, хлопець вразив усіх. Коли дізналася, що Руслан став студентом, я плакала від радості.

Здивував і Михайло Левандовський зі школи-інтернату в Рава-Руській. Він посів друге місце на обласній олімпіаді з української мови. А потім за результатами ЗНО вступив до Національного університету "Львівська політехніка" на бюджетну форму навчання, набравши найбільшу кількість балів з-поміж усіх абітурієнтів.

– Такі приклади дійсно надихають!

– Тому ми й вирішили розширювати програму. Цього року охопили 14 інтернатів, а це понад 1000 учасників програми. Обирали заклади в різних регіонах України, які потребують підтримки, з найбільшою кількістю дітей. Звернули увагу й на сільські школи, які інколи потребують більше уваги й забезпечення. Кока-Кола облаштовує для них комп’ютерні класи, надає все необхідне, щоб діти мали доступ до програми через інтернет.

– Як програма буде працювати надалі?

– На разі ми намагаємось ще більше підвищити її якість, хочемо оновити наші лекції, зробити їх більш цікавими, актуальними. Зараз готуємо вчителів для нашої програми. Звісно, важко змінювати систему лише ініціативами та зусиллями громадської організації та соціально-відповідального бізнесу, особливо в наших економічних реаліях. Але ми ставимо амбітну мету – підвищувати соціальний статус людей через освіту й тим самим давати шанс на краще майбутнє.

Програма розвитку соціально незахищеної молоді започаткована у 2015 році компанією "Кока-Кола Беверіджиз Україна" спільно з Громадською спілкою "Освіторія" у Центрі соціальної реабілітації "Смарагдове місто" м. Святогірська Донецької області, що став домівкою для дітей-переселенців із 8-ми інтернатів зони АТО. За перший рік роботи програма довела свою ефективність, тому було прийнято рішення розширити проект і зробити його національним. Цього навчального року програма охоплює вже понад 1000 старшокласників з 14 інтернатів у 7 областях України.

Реклама:

Головне сьогодні