Надто бурхлива реакція? Соціологи прокоментували опитування школярів 7-11 класів
Соціологи Ірина Бекешкіна та Володимир Паніотто прокоментували коректність формулювань в питальнику про медіаграмотність для 7-9 та 10-11 класів для MediaSapiens.
Українській соціологині, директорці фонду "Демократичні ініціативи" Ірині Бекешкіній бурхлива реакція на питання в анкеті нагадала радянські часи, коли "соціологів дуже обмежували в тому, про що вони могли питати".
"Обурення викликало те, що там нібито ставляться дуже сепаратистські питання. Якщо хочете знати справжню громадську думку, то питання потрібно ставити різні, в тому числі й провокативні, – зазначила в Бекешкіна.
У дорослих опитуваннях ми їх ставимо. До прикладу, питання про те, якими ви хочете бачити відносини України з Росією: об’єднатися в єдиній державі – воно й зараз стоїть".
На її погляд, якщо і можна було би звинуватити в чомусь науковців – то це у непрофесійному підході.
[L]"Якщо питання ставиться провокативним чином, це не означає, що воно є маніпуляцією. Але я вважаю, що це не стільки маніпулятивно, скільки не дуже вдало побудована анкета. Проте це різні речі, їх взагалі звинувачують у сепаратизмі, маніпуляціях, а насправді воно просто не дуже професійно зроблене", – відзначила соціологиня.
На думку українського соціолога, генерального директора Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) Володимира Паніотто, позиція, висловлена в дописі, унеможливлює проведення будь-яких досліджень.
"Якщо дослідники не будуть ставити такого роду питань, то ми просто не дізнаємося про наявні проблеми, – сказав екперт.
Звичайно, треба дивитися програму дослідження, але, на мій погляд, такі закиди є некоректними. У випадку, якщо ми говоримо про підлітків до 15 років, можливо, ці питання треба було би й інакше формулювати, у соціологічних дослідженнях є спеціальні правила щодо опитування дітей такого віку, а для тих, хто старші від 15 – на мій погляд, це достатньо коректні питання".
Пан Паніотто також додав, що його більше турбує відсутність досліджень, ініційованих державою, щодо громадської думки у східних областях за останні 2 роки.
Нагадаємо, питальник разом зі звинуваченнями у навмисних антидержавних діях опублікувала на своїй сторінці у Facebook громадська діячка Лариса Ніцой.
Соціологи прокоментували коректність формулювань в питальнику про медіаграмотність для 7-9 та 10-11 класів. Фото nvk2sh.ucoz.net |
"Науковці через опитувальник застосовують психологічні прийоми та маніпулюють свідомістю дітей, нав’язуючи їм думку, що Україна може бути поділена на окремі країни або думку, що Україна – це "єдіная страна з Росією", – обурилася Ніцой.
Сам лист-рекомендація провести опитування серед учнів 7-11 класів щодо медіаграмотності був відкликаний МОН 3 листопада 2016 року. Опитування надалі проводитися не буде.
На посадовця МОН, який рекомендував проведення опитування в школах, накладено догану.Анкетування проводилося за підтримки проекту розвитку незалежних ЗМІ та підвищення професійного рівня журналістів MyМedia.
Рішення про наявність російськомовної анкети було прийнято соціологами, адже під час соціологічних опитувань, з метою отримання максимально правдивих та відвертих відповідей, інструментарій пропонується мовою, зручною для респондента. Російськомовна анкета надавалась за бажанням людини, яка проходила опитування, щоб вона відповідала тією мовою, якою їй комфортніше.