Надто бурхлива реакція? Соціологи прокоментували опитування школярів 7-11 класів

1193
15 листопада 2016

Соціологи Ірина Бекешкіна та Володимир Паніотто прокоментували коректність формулювань в питальнику про медіаграмотність для 7-9 та 10-11 класів для MediaSapiens.

Українській соціологині, директорці фонду "Демократичні ініціативи" Ірині Бекешкіній бурхлива реакція на питання в анкеті нагадала радянські часи, коли "соціологів дуже обмежували в тому, про що вони могли питати".

"Обурення викликало те, що там нібито ставляться дуже сепаратистські питання. Якщо хочете знати справжню громадську думку, то питання потрібно ставити різні, в тому числі й провокативні, – зазначила в Бекешкіна.

У дорослих опитуваннях ми їх ставимо. До прикладу, питання про те, якими ви хочете бачити відносини України з Росією: об’єднатися в єдиній державі – воно й зараз стоїть".

На її погляд, якщо і можна було би звинуватити в чомусь науковців – то це у непрофесійному підході.

"Якщо питання ставиться провокативним чином, це не означає, що воно є маніпуляцією. Але я вважаю, що це не стільки маніпулятивно, скільки не дуже вдало побудована анкета. Проте це різні речі, їх взагалі звинувачують у сепаратизмі, маніпуляціях, а насправді воно просто не дуже професійно зроблене", – відзначила соціологиня.

На думку українського соціолога, генерального директора Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) Володимира Паніотто, позиція, висловлена в дописі, унеможливлює проведення будь-яких досліджень.

"Якщо дослідники не будуть ставити такого роду питань, то ми просто не дізнаємося про наявні проблеми, – сказав екперт.

Звичайно, треба дивитися програму дослідження, але, на мій погляд, такі закиди є некоректними. У випадку, якщо ми говоримо про підлітків до 15 років, можливо, ці питання треба було би й інакше формулювати, у соціологічних дослідженнях є спеціальні правила щодо опитування дітей такого віку, а для тих, хто старші від 15 – на мій погляд, це достатньо коректні питання".

Пан Паніотто також додав, що його більше турбує відсутність досліджень, ініційованих державою, щодо громадської думки у східних областях за останні 2 роки.

Нагадаємо, питальник разом зі звинуваченнями у навмисних антидержавних діях опублікувала на своїй сторінці у Facebook громадська діячка Лариса Ніцой.

Соціологи прокоментували коректність формулювань в питальнику про медіаграмотність для 7-9 та 10-11 класів. Фото nvk2sh.ucoz.net

"Науковці через опитувальник застосовують психологічні прийоми та маніпулюють свідомістю дітей, нав’язуючи їм думку, що Україна може бути поділена на окремі країни або думку, що Україна – це "єдіная страна з Росією", – обурилася Ніцой.

Сам лист-рекомендація провести опитування серед учнів 7-11 класів щодо медіаграмотності був відкликаний МОН 3 листопада 2016 року. Опитування надалі проводитися не буде.

На посадовця МОН, який рекомендував проведення опитування в школах, накладено догану.Анкетування проводилося за підтримки проекту розвитку незалежних ЗМІ та підвищення професійного рівня журналістів MyМedia

Рішення про наявність російськомовної анкети було прийнято соціологами, адже під час соціологічних опитувань, з метою отримання максимально правдивих та відвертих відповідей, інструментарій пропонується мовою, зручною для респондента. Російськомовна анкета надавалась за бажанням людини, яка проходила опитування, щоб вона відповідала тією мовою, якою їй комфортніше.

powered by lun.ua