Чому міленіали вигорають? Як це може пояснити “дилема ув’язнених”

8849
3 квітня 2019

Чому міленіалам живеться так важко?

Зараз стільки можливостей полегшити життя та заощадити час, але існує ціле покоління виснажених людей. Вічно втомлених, вічно квапливих.

Чому так?

Реклама:

Відповідь на це питання шукає Зандер Незеркат у своїй колонці для Medium.

 Фото:perig76/Depositphotos

Він наводить відомий уявний експеримент, який називається "дилема ув’язнених".

Двох людей ув’язнили після скоєння злочину. Вони в різних кімнатах для допиту і вони можуть або збрехати, або сказати правду.

Є три варіанти розвитку подій:

Варіант перший: Обидва зізнаються і отримають 8 років ув’язнення (на мал.1 позначено як "-8, -8").

Варіант другий: Обидва брешуть і отримують один рік ув’язнення (позначено як -1,-1).

Реклама:

Варіант третій: Один зізнається, а інший бреше (позначено як -10, 0).

 Малюнок1. Фото:Zander Nethercutt

Брехун отримує найдовший можливий термін – 10 років.

Той, хто сказав правду вийде на волю.

Отож, якщо обидва збрешуть, обидва отримують найлегше покарання.

Здається, що все зрозуміло, але насправді – ні. Суть "дилеми ув’язнених" в усвідомлені того, що успіх стратегії, яку ми обираємо, залежить від дій іншої людини.

Тепер, коли ви все це знаєте, уявіть себе в’язнем №1. Якщо ви думаєте, що в’язень №2 збреше, то маєте зізнатись. Тому що нуль років у в’язниці, краще, ніж один.

Якщо ви думаєте, що в’язень №2 зізнається, то теж маєте зізнатись. Тому що 8 років краще, ніж 10.

Зізнання – це домінантна стратегія обох в’язнів. Стратегія, якої варто дотримуватись, незалежно від того, що робить інший.

Цей експеримент чудово демонструє час, в якому ми живимо.

Багато міленіалів почувають себе виснаженими й "дилема ув’язнених" може пояснити чому.

Також це прояснює один неприємний момент: не враховуючи диво людського співробітництва, наші пошуки того, як покращити наше життя ніколи не припиняться. Більш того, вони будуть лише посилюватись.

Уявіть у дилемі ув’язнених двох гравців ринку праці.

А тепер уявіть, що обидва гравці натрапляють на сервіс, який може покращити їхнє життя.

Наприклад, це буде сервіс доставки їжі Freshly.

Завдяки ньому можна заощадити 2 години на тиждень, які зазвичай витрачають на покупку продуктів та приготування їжі.

Двоє гравців мають два варіанти, як можна витратити ці вільні години: на дозвілля (книжки, сон, фільми тощо) або на продуктивність (робота/оптимізація).

Що обере кожен учасник?

Є три варіанти розвитку подій:

Варіант 1: Обидва гравці використовують отриманий час на продуктивність. І залишаться у стані постійного покращення (на мал. 2 позначено як "1,1").

Варіант2: Обидва використають час на дозвілля (позначено як "8, 8").

Варіант3: Один гравець використає цей час на продуктивність, в той час як інший буде розслаблятись (позначено як "10, 0").

 

Той, хто працює, отримає переваги від того, що є єдиним надавачем послуг на ринку. Другий – втрачає можливості у світі, що весь час розвивається і залишається позаду.

Отож, у двох гравців є домінантна стратегія – працювати: якщо другий гравець розслабляється – перший має працювати, тому що винагорода 10 краще, ніж винагорода 8.

Якщо другий працює, то і перший має працювати, тому що винагорода 1, краще за винагороду – 0.

А тепер важливе: всі ці винагороди та всі ці пояснення – повністю штучні.

Немає ніякого сенсу мучити себе додатковими навантаженнями. У сучасному світі – це жодним чином не поліпшить ваше життя. Але багато людей продовжує працювати понаднормово.

Ми маємо нову Рівновагу Неша: обидва гравці викристовують сервіс, який має полегшити їхнє життя, але при цьому працюють більше й виснажуються.

У нещодавній статті від BuzzfeedNews "Як Мілленіали стали поколінням вигорання" авторка Єнн Хелен Петерсон зазначає:

"Заохочення компаній не працювати у вільний час, міленіали сприймають як необхідність бути доступними у будь-який час".

Іншими словами: Коли Google або Freshly створюють можливості не витрачати свій вільний час на щось, міленіали сприймають це, як додаткові часи для роботи.

Кожного дня автор статті спостерігає схожу поведінку на ескалаторі: люди, з порожнечею в очах йдуть в гору, замість того, щоб просто постояти спокійно.

Вони ігнорують перевагу сходів, що рухаються, на користь можливості швидше дістатись місця призначення.

Звичайно, у покращенні продуктивності є своя частка задоволення: мати можливість це робити – це символ статусу.

Тільки найбільш успішні люди мають можливість витрачати вільний час так, як їм заманеться.

Мільярдери можуть займатись покращенням заради покращення, а не для того, щоб втриматись на плаву.

Але для решти світу, оптимізація – це механізм виживання. Для них, речі, які є простою втіхою для заможних, згодяться лише для одного: звільнити час для нової роботи.

Здається, що перевагою такої продуктивності є отримання більшої кількості грошей.

Але часто це далеко не так. Є популярна думка, що ми працюємо важче, заробітні плати не збільшились за останні 40 років, а купівельна спроможність нижче, ніж коли-небудь.

"Але економіст в мені завжди пручався такому ходу думок, – пише Незертак.

Заробітна платня є ознакою статку, тільки коли дозволяє нам контролювати те, як ми проводимо свій вільний час.

Якщо у вас є заробітна плата та сервіс, який дозволяє не робити те, що зазвичай робиш і заощадити на цьому час – цей сервіс значно підвищує цінність вашої заробітної плати".

Медіа та політики дотримуються іншої думки. Вони стверджують, що у світі є обмежена кількість грошей.

І якщо ми заробляємо менше, а технічні компанії заробляють більше, то саме технічні компанії винні у стагнації заробітної плати.

Але в реальності все не так просто.

Хоча такі компанії як Google та Amazon сплачують іноді до абсурдного великі гроші своєму вищому керівництву та акціонерам, ці компанії є важливими, тому що те, що вони пропонують є більш цінним за те, що вони просять за це сплатити.

Google та сервіси на кшталт нього, дозволяють людям отримати більше без зміни заробітної плати.

Google звинувачують у стагнації заробітної плати, але ми живемо у світі, де заробітна платня більше не є ознакою заможності.

Для компаній ця стагнація – фіча, а не баг. Тобто, ключова риса, а не помилка.

Повернемось до "дилеми ув’язнених". Отож, домінантна стратегія міленіалів – працювати більше. І тут стає зрозуміло, чому нам так погано у наші "найкращі часи".

Як розв’язати дилемму ув’язнених

У цієї дилеми є оригінальне рішення: гравці мають спробувати різні версії гри і зрозуміти, що співробітництво – це вигідно.

Люди співпрацюють, тому що за рідкісним виключеннями – це домінантна стратегія.

Проблема в тому, що масштабне співробітництво – важче реалізувати. Ми не можемо домовитись розслаблятись у вільний час з 7 мільярдами людей.

Отож, через неможливість глобального співробітництва, ми всі діємо у власних інтересах.

Пришвидшення нашого світу – це не результат дурості чи нераціональності.

Ми маємо справу з дилемою ув’язнених на світовому рівні: гіперраціональні індивіди приймають гіперраціональні рішення щодо того, як працювати продуктивніше.

Вигорання не уникнути.

Єдиним плюсом в цьому всьому є той факт, що міленіали усвідомлюють факт того, що вигорання існує і дали йому ім’я. Такі як "депресія" або "тривожність".

Коли ми даємо чомусь назву, ми робимо це справжнім. До того ж, з’являється надія, що з цим можна впоратись.

Але ми маємо прийняти, що коли нам дають вибір, ми починаємо оптимізувати. І ми працюємо.

Вас також може зацікавити:

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.



Реклама: