Що робить наших дітей щасливими: матеріальні подарунки чи досвід? 

Софія Кочмар-Тимошенко  — 6 грудня 2020, 11:00

На Миколая і новорічні свята наші діти чекають подарунків.

Багато подарунків.

Інколи це навіть лякає деяких батьків. Чи не виховують вони таким чином у дітях надмірну розбещеність і прив'язаність до матеріального?

Інші ж навпаки воліють дати дітям усе те матеріальне, про яке мріяли самі у дитинстві.

Тепер щодо цього існують наукові висновки на основі досліджень. Вони були нещодавно опубліковані у журналі Science Direct.

Авторка дослідження, професорка Чиказького університету Лан Нгуєн Чаплін розповіла, як вона почала дослідження: "На святкуванні 6-річчя мого сина була "Космічна вечірка", укомплектована надувними конструкціями із спецефектами, іграми, їжею та всім іншим, що мало запам'ятатися іменнику на все життя".

Після вечірки вона запитала у сина, яка найкраща частина вечірки. Не вагаючись, він сказав: "Всі подарунки, особливо "Зоряні війни" від Lego". Пише Psychology.Today

Чим молодші діти, тим матеріальне для них важливіше. Фото fotoskaz 1/Depositphotos

Справа в тому, що 6-річні діти отримують більше щастя від матеріальних подарунків, ніж від нового досвіду.

Чаплін та її колеги провели чотири дослідження з дітьми та підлітками у віці від 3 до 17 років, щоб дізнатись, у якому віці діти отримують більше задоволення від досвіду, ніж від матеріальних подарунків чи товарів.

До цього часу дослідження споживання товарів проти досвіду обмежувались лише дорослими.

Це також перше дослідження, яке вивчає, як дитячий досвід пов’язаний із щастям.

Як проводились дослідження

Перші два дослідження були польовими.

В кожному з них брали участь від 74 до 84 дітей віком 5-16 років, які навчались у школі бойових мистецтв.

Дітям було запропоновано вибрати зі списку 16 матеріальних благ та 16 досвідів, які можуть бути запропоновані як призи у їхній програмі.

Батьків також просили передбачити, які товари чи досвід можуть обрати їхні діти.

У третьому дослідженні 56 дітей віком від 3 до 12 років брали участь у неструктурованих відкритих співбесідах, які намагалися виявити, що їх робить щасливими і чому.

Четверте дослідження розширило віковий діапазон, включивши підлітків 13-17 років (всього було 240 дітей віком від 3 до 17 років), щоб перевірити твердження попередніх досліджень, що старші діти можуть отримувати більше щастя від досвіду, ніж від товарів.

На цьому етапі також науковці включили розширені оцінки щастя.

Результати дослідження

У результаті науковці отримали докази того, що маленькі діти не отримують більше щастя від досвіду чи вражень, ніж від матеріальних благ.

Насправді якраз навпаки, незалежно від того, чи озираються діти назад на свій досвід, чи передбачають майбутній, маленькі діти чітко вказують, що матеріальні блага доставляють їм більше задоволення.

З віком діти дорослішають і способи, якими вони відчувають щастя через подарунки товарів чи переживання, змінюються.

З віком діти дорослішають і їхні способи відчувати щастя змінюються. Фото hquality/Depositphotos

Задоволення, яке вони отримують від переживань, поступово зростає по мірі дорослішання, тоді як щастя, яке вони отримують від матеріальних благ, цього не робить.

У подальшому підлітковому віці радість, яку діти отримують від переживання, перевершує радість, яку вони отримують від матеріальних благ, як і у дорослих.

Як дослідження пояснюють зміну здатностей дітей отримувати щастя від товарів і досвіду?

Щоб відповісти на це важливе питання, дослідники пов’язали пункти своїх висновків з дослідженнями розвитку дитини.

Вони виявили важливі когнітивні навички, необхідні дітям, перш ніж вони можуть перейти від переваги матеріальних благ до досвіду.

Досвід набагато складніший, ніж матеріальне благо. Він абстрактний, його важко порівняти і він передбачає соціальну взаємодію.

Щоб повноцінно оцінити та отримати щастя на основі переживань, дітям потрібно більше пізнавальних навичок.

Ця складність мислення передбачає вищі розуміння та навички пам’яті, а також здатність оцінювати минулий досвід вміння, які зазвичай не розвиваються у маленьких дітей.

Наприклад, пам’ять необхідна для навчання і необхідна для роздумів про досвід.

По мірі того, як діти дорослішають і краще розуміють свої переживання, вони також краще описують види переживань, які зроблять їх щасливими в майбутньому.

Іншим аспектом розвитку, який передбачає щастя на основі життєвого досвіду, є здатність розуміти, як почуваються інші люди.

Оскільки досвід найчастіше передбачає соціальну взаємодію, потрібні соціальні та емоційні навички вищого рівня, щоб повністю оцінити досвід.

Тоді як насолода від матеріального вимагає мало або взагалі не вимагає соціальної взаємодії.

Вас також може зацікавити:

Врятувати дитину від інтернату: три успішні історії, які варто масштабувати в Україні

Інтернати продовжать набирати дітей – ВР ухвалила зміни до закону

Повернення дітей з інтернатів. Спростовуємо породжені міфи

Коли на першому місці – дитина: пояснюємо реформу інтернатів в Україні

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні