Вчені розробили деталізовану мапу людського мозку. ФОТО

Анастасія Поя — 15 жовтня 2023, 09:00

Науковці створили найбільшу та найдеталізованішу мапу людського мозку, яка показує близько 3300 типів клітин.

На карті виявили низку типів клітин, про які раніше науковці не знали, повідомляє Live Sciense з посиланням на результати дослідження вчених Інституту дослідження мозку Аллена в США, яке опублікували в журналі Science у вигляді 21 статті.

Дослідження розпочали у 2017 році з метою каталогізувати клітини, знайдені в мозку людей, мишей, та приматів, мавп, макак, шимпанзе та горил.

Вчені виявили, що мозок дорослої людини містить приблизно 86 мільярдів нейронів.

На фото клітини Пуркіньє – великі нейрони, які знаходяться в мозочку в задніх й нижніх частинах. Фото: Steve GSCHMEISSNER/Science

До нейронних клітин належить глія – "допоміжні" клітини у центральній нервовій системі, які забезпечують клітини поживними речовинами та регулюють передачу сигналів.

"Це надзвичайно важлива робота, оскільки завдяки атласу відкривається абсолютно нова сфера, дослідивши яку вчені зможуть "глибше" зазирнути в різних видів істот, що раніше було неможливо", – каже Ед Лейн, нейробіолог з Інституту Аллена.

Для створення атласу людського мозку були використані новітні технології, які раніше застосовувалися переважно для дослідження мозку тварин.

Вчені, зокрема, використовували транскриптоміку, яка передбачає каталогізацію всіх РНК в окремих клітинах.

РНК – це генетична молекула, яка містить інструкції для побудови білків і виконує інші важливі завдання.

Науковці застосували епігеноміку, яка передбачає вивчення хімічних міток, що розташовані на поверхні ДНК і контролюють використання генів.

"Зв'язок клітин у головному мозку – це те, що відрізняє нас від шимпанзе", – відмітила нейробіологиня з Інституту Аллена, яка брала участь в дослідженні Трігве Баккен.

Зазначається, що атлас людського мозку нині є першою чернеткою. У майбутньому вчені хочуть розшифрувати функції нововідкритих клітин мозку, які, зокрема, знаходяться в стовбурі мозку.

Науковці також хочуть зрозуміти, як генна активність різних клітин сприяє розвитку неврологічних захворювань.

Раніше ми повідомляли, як травматичні спогади впливають на мозок.

Читайте також: Навантаження на мозок у похилому віці може знизити ризик розвитку деменції – вчені