У Великій Британії вчені дослідили труп чоловіка, який жив 2 тисячі років тому: що дізналися

Анастасія Поя — 28 грудня 2023, 09:00

У Великій Британії вчені дослідили рештки чоловіка, який жив 2 тисячі років тому. Завдяки цьому вони знайшли доказ, що тоді люди мігрували до Британії з територій Римської імперії.

Чоловік жив у період між 126-228 роками нашої ери, повідомляє Phys.org з посиланням на результати дослідження, опубліковані в журналі Current Biology.

Повний і добре збережений скелет людини виявили у 2017 році під час дорожніх робіт на трасі між Кембриджем і Гантінгтоном. Вчені з Інституту Френсіса Кріка та Даремського університету назвали чоловіка Оффорд Клуні 203645 – за назвою села в Кембриджширі, де його знайшли.

Він був похований у рові на залізничній колії без будь-яких особистих речей. Та археологи кажуть, що, найімовірніше, він був уродженцем тогочасної Римської імперії, оскільки має родовід, пов'язаний із сарматами та жителями Кавказу.

Археологи розкопують поховання Оффорд Клуні 203645. Фото: MOLA Headland Infrastructure

Сармати – це іраномовні кочові народи, які переважно жили на території сучасної України та півдня Росії.

"Генетично він дуже відрізняється від інших досліджених до цього часу романо-британських людей. Фактично, наш аналіз засвідчив, що він мав спільних предків із раніше вивченими особами з Кавказу та сарматських груп", – зазначила співробітниця лабораторії стародавньої геноміки в Інституті Кріка Марина Суарес де Сілва.

За словами науковиці, чимало інформації дало дослідження ДНК чоловіка.

"Ми вилучили ДНК з кістки внутрішнього вуха людини, оскільки саме там воно найкраще збереглося. Варто зазначити, що це не схоже на дослідження ДНК живої людини, адже ця ДНК дуже фрагментована і пошкоджена.

Однак ми змогли отримати достатню кількість речовини для досліджень, щоб порівняти її зі зразками людей, які жили в різний час і в різних місцях у минулому", – додала Марина Суарес де Сілва.

Водночас результати аналізу ДНК не змогли підтвердити, що чоловік народився за межами Британії. Місце народження людини науковці виявили по його зубах.

Фото: Krugloff/Getty Images

Дослідники з кафедри археології Даремського університету проаналізували ізотопи (частинки вуглецю, азоту, стронцію та кисню), які були в зубах чоловіка. Так вони виявили, що чоловік мігрував до Британії.

Перші шість років свого життя він жив у посушливій місцевості на сході континентальної Європи. Тоді його раціон містив багато культур, зокрема проса та сорго, які не вирощували в Європі. У дорослому віці чоловік мігрував на захід, і ці рослини зникли з його раціону, кажуть вчені.

Зазначається, що у 175 році нашої ери імператор Марк Аврелій розгромив сарматське військо на північно-східному кордоні Римської імперії і включив їхню кавалерію до складу своїх легіонів.

Пізніше Аврелій відправив близько 5500 сарматів приєднатися до римських легіонів у Британії. Ймовірно, одним із них був і Оффорд Клуні, рештки якого дослідили науковці.

Науковці не відповіли, чи міг бути знайдений чоловік солдатом, з огляду на те, що він був дитиною, коли переїхав у Британію. Та, за словами вчених, Клуні поховали у проміжку між 126 та 228 роками нашої ери.

"Дослідження доводять те, що людина була молодою, коли почала подорож через Римську імперію. Це узгоджується з попередніми даними про поховання в Британії, які свідчать, що цілі сім'ї могли приєднатися до 5500 членів сарматської кавалерії, відправленої Марком Аврелієм.

У нас немає жодних знахідок чи предметів із його могили, які б пов'язували його з римською армією чи сарматами. Взагалі, в нас дуже мало свідчень про сарматів, які перебували на території Британії", – сказав Алекс Сміт, менеджер компанії MOLA Headland Infrastructure, яка брала участь в дослідженні.

Науковці зазначають, що поховання юнака на території Британії доводить зв’язок між Римською імперією та Англією.

Раніше ми повідомляли, що вчені виявили, що предки людей з Африки жили на 1 млн років раніше, ніж вважалося.