Датський комунізм і сміття
Помандрувавши вільною Християнією, ми повернулися до Копенгагена, де зупинилися у датського журналіста та редактора. Він живе у звичайному п'ятиповерховому будинку початку ХХ сторіччя. Звичайному для них, але незвичайному для нас.
Перше, що кинулося у вічі — кинувши оком на двір можна було побачити велику компанію, що сиділа на невеличкому відгородженому майданчику і на барбекю у дворі смажила сосиски.
![]() |
Але це відкриття виявилося не найбільшим. Наш новий друг Ойвінд, побачивши зацікавлення, повів нас показати свій двір, у якому він дійсно не бачив жодної незвичної деталі. Він запитав, чи не хотіли б ми щось випрати, взяв із собою тазик із пранням та кілька мішків зі сміттям.
Пральних машин виявилось кілька — усі вони стояли у підвалі будинку. Користування ними розписане по годинах, відтак досить заможні датчани не мають витрачатися на приватні пральні машини. За них це робить держава – вона їх купує і обслуговує.
А такі держзамовлення найчастіше виконують приватні фірми. Моє питання про якість таких послуг наш друг не зрозумів. Я не став його обтяжувати розповіддю про ЖЕКи, обмежившись олігархією й українським ноу-хау капіталізації, пояснивши, що в Україні можливо будь-яку посаду купити за гроші.
Ойвінд сміявся. Він висунув припущення, що у нас сто-відсотковий капіталізм, тоді як в Данії практично комунізм. Кажуть, Данію побудували профспілки.
![]() |
Зрештою, Християнія виникла саме тут і частково її теж можна віднести до датських профспілок, найрадикальніших і найуспішніших. Тут є тисячі профспілок екологічних, велосипедних, власників телевізорів і просто невеличкі регіональні профспілки, членами яких можуть бути десятки людей.
[L]Наприклад, фотолюбителі в маленьких містах або селищах (профспілки найчастіше поділені також за територіальною ознакою) або колекціонери старовинних автомобілів.
Це не перша річ, яка кидається в очі у Данії. Коли в СРСР комунізмом називали рівну можливість усіх стояти в чергах за м'ясом, тут частково будували і відтворювали справжні механізми дії комун і спільної власності.
Відтак двір, в якому ми опинилися – це не просто спільна територія, якою за нещастям мусять ділити її співмешканці. Це справжній механізм, про який і хотілося б розповісти.
![]() |
Отже, перше, що кидається в очі — це такі-собі три окремі прибудови, збиті із звичайних дощок, із досить широкими дверима. Всередині першої — різнокольорові смітники. Тут сортують окремо: пляшки, пресу, картон, скло, алюмінієві банки з-під напоїв та батарейки. Тобто це підлягає найпростішому рециклінгу. В другому — баки для органічних відходів. В третьому — полиці і два баки. В баках — одяг.
На полицях окремо: техніка, одяг, взуття, книги, платівки, диски, касети, музичні інструменти, деталі від велосипедів. Загалом, багато окремих полиць, але вони усі непідписані. Ми беремо дві платівки, одна з них виглядає так, наче ніколи не виймалася з упаковки — це новісінька платівка "Бітлз". Тут стоять холодильник і мікрохвильова. На вигляд — цілком придатні до вживання.
"Напевно, в них щось зламалося. – каже Ойвінд. - Часто датчани просто викидають техніку, оскільки робочі години коштують недешево, а тому буває, що ремонт коштує стільки ж, як нова річ".
![]() |
З іншого боку в Данії досить багато фанатів старих речей і "другого життя" техніки. Для когось поремонтувати свій старенький телевізор — набагато важливіше, навіть якщо це коштує дорожче за купівлю нового і яскравішого.
В Копенгагені 1990 року кількість викидів вуглекислого газу знизилась на 40%, тоді як виробництво виросло вдвічі — про це написано у щорічному звіті міста за 2012 рік. До 2025 року Копенгаген не викидатиме вуглекислого газу в атмосферу зовсім. Місто виконує план переходу на велотранспорт, біогаз для міського транспорту, а в'їзд до міста обмежать лише для електрокарів.
![]() |
До 2025 року місто забезпечуватиме лише сонячна, сміттєперероблююча і повітряна енергія і ця програма реалізується успішно вже 7 років. Тоді як українська влада їздить по Європі і розповідає про страшну ціну на газ, не лише столиця, а й ціла Данія повністю відмовиться від використання природних копалин до 2035 року.
Це програма, яку забезпечить Данії будь-який уряд, сформований будь-якими силами, оскільки чисте довкілля — один з найголовніших пріоритетів датчан. Один з неофіційних символів Данії – вітрові електростанції. Їдучи будь-якою автострадою ви не можете не помітити масштаби їх розповсюдження. Видається, що вони повсюди.
Але чому так впевнено можна говорити про виконання екологічної програми? Дуже просто — профспілки просто не дозволять її не виконати. Тоді як в багатьох навіть досить розвинених країнах ефективно застосовується лише частина демократичного механізму, в Данії його роботу може відчути кожен, хто цього захоче. Тому не вибори вирішують майбутнє, а діяльність профспілок.
![]() |
Ми проходимо подвір'ям Ойвінда далі. За усіма цими прибудовами тут ще одна — це величезний дворівневий велопаркінг з дахом. Велосипедів значно більше, ніж кількість квартир у дворі, тому що кожен член сім'ї має свій особистий велосипед, а іноді й кілька. Проте це не означає, що тут можна знайти якісь особливі ровери. Це всього лише засіб пересування, який служить набагато довше за автомобіль, крім того — крадуть велосипеди достатньо часто. Тому чим новіший — тим більше ризик.
![]() |
Копенгаген — один із світових центрів дампстер-дайвінгу. Але не все так добре в Датському Королівстві. Не зважаючи на сотні формальних і неформальних спільнот дампстерів та фріганів і на те, що це законодавчо не заборонено, у багатьох активістів виникають проблеми. Ось одна з найвідоміших фейсбук-груп, яка налічує більше 3 тисяч осіб, де активісти діляться досвідом, здобиччю та новинами. Там можна знайти розповіді і про те, як когось спіймали і вручили штраф.
Здебільшого "попадають" іноземці, які не орієнтуються в своїх правах і все ж крім дампстер-дайвінгу вчинюють якесь правопорушення – наприклад, заходять на приватну територію супермаркетів, або перелазять через паркан.
В Копенгагені деякі супермаркети почали відгороджуватись від дампстерів парканами і колючими дротами. Чому? На це питання важко відповісти. У них є цілком законне право не віддавати зіпсовану їжу, тоді як більшість пекарень охоче вночі виставляють те, що не встигли продати за день (а споживчі ціни в Данії — одні з найвищих в Європі).
![]() |
У "путівнику дампстера у Данії" є цікавий пункт: "Якщо щось стає брудним або частково пошкодженим. Наприклад, розбита пляшка вина в коробці обливає інші пляшки — супермаркет викидає, звісно, цілу коробку. Але не зловживайте цим фактом. Звісно, ви можете піти в магазин протягом дня і пошкодити деякі продукти або упаковки, а потім вночі збирати їх із кошика в ту ж ніч, але якщо вас спіймають, можете бути звинуваченим у шахрайстві, яке є дуже серйозним злочином в Данії! Крім того, ви не повинні цього робити, оскільки є достатньо незграбних людей, через яких викидають безліч продуктів".
Можливо, в цьому і криється бажання супермаркетів не займатись відстеженням подібних шахраїв.
![]() |
Тоді як українська влада будує (і обіцяє будувати ще!) сміттєспалюючі заводи, відмиваючи на цьому чергові мільйони, українські екологічні громади не можуть похвалитися численною підтримкою українців. Протести за екологію видаються незрозумілими - це начебто не зачіпає нас напряму. Натомість за екологію воюють громадяни найрозвинутіших країн. Можливо, саме тому і найрозвинутіших?
Цьогоріч сусідка Данії Швеція збільшила обсяги переробки сміття і заробила на цьому не один мільярд, а тепер планує імпортувати сміття з-за кордону. Українська економіка можливо згодом принаймні зможе похвалитися експортом сміття до іншої жовто-блакитної країни? Але для цього ж його потрібно навчитися сортувати і хоча б кілька років поспалювати на новеньких сміттєспалюючих заводах.
Фото: Нателла Шавадзе