Діти зможуть отримати паспорт простіше

Український паспорт модернізували у 2017 році й тепер він має стильний вигляд – пластикова ID-картка, сучасний захист, вбудований чіп із електронно-цифровим підписом.

Але процес його отримання так і лишився обтяжливим і архаїчним.

Кожен громадянин України, відсвяткувавши 14 років, зобов'язаний отримати паспорт громадянина України – пройти перший досвід отримання державних послуг.

Наразі, ці послуги нагадують бюрократичний квест із подвійним стоянням у чергах.

Спершу молодь змушена йти в один державний орган – Державну фіскальну службу (ДФС), відстояти там чергу, написати заяву і через 3 робочі дні отримати довідку із номером платника податків (РНОКПП).

Потім із цією довідкою треба звертатися до Центру надання адмінпослуг, або підрозділу Державної міграційної служби (ДМС) для отримання паспорта.

Процес взаємодії між державними органами є абсурдно неефективним: перший орган (ДФС) видає людині папірець, який треба нести у другий орган (ДМС), який бере інформацію з папірця, і звертається до першого за перевіркою, перший орган надає підтвердження другому.

Виникає логічне запитання: для чого громадяни мають вистоювати подвійні черги і двічі надавати ті самі дані у 2 державні органи?

Адже присвоєння коду можна зробити автоматичною процедурою, яку комп’ютери ДФС та ДМС виконають миттєво й безпомилково.

Більше того, закон "Про адміністративні послуги" стаття 9, ч.7 забороняє: "Вимагати від суб'єкта звернення документи або інформацію, що перебувають у володінні суб'єкта надання адміністративних послуг або у володінні державних органів, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління", отже, необхідно змінити порядок видачі ID-картки.

Ці зміни допоможуть громадянам відчути, що державне управління справді реформується.

Розробка цих змін стала пріоритетним завданням Офісу реформи адміністративних послуг.

У своїх рекомендаціях ми врахували досвід багатьох розвинених країн, серед яких: Швеція, Німеччина, Данія та Нідерланди.

У цих країнах персональний номер із 9 цифр записується на пластик (ID-картку) на моменті його виготовлення (персоналізації), таким чином громадянина не відправляють збирати додаткові папірці.

ЯК МОЖЕ ПРАЦЮВАТИ НОВИЙ МЕХАНІЗМ?

Планується поєднати дві послуги "2-в-1" і надавати їх за принципом життєвої події та єдиного вікна – коли при отриманні паспорта, одночасно присвоюється податковий номер.

Заяву-анкету треба уніфікувати та створити порядок обміну даними між Державною фіскальною службою та Державною міграційною службою.

Усі дані буде нанесено на пластик та прошито на чіп – збирати та носити з собою додаткові папірці не буде потрібно.

За останній рік, за інформацію ДМС, дітям, що не досягли 18 річного віку, було оформлено вперше біля 300 тисяч паспортів у вигляді ID-картки.

Уявіть, собі, що кожного дня тисяча молодих людей замість навчання або улюбленої справи йде подавати заяви, щоб потім віднести довідку від одної державної структури в іншу.

Економія часу при отриманні цих послуг 2-в-1: становитиме до 3-х діб – адже саме стільки займає видача паперової довідки в ДФС.

Також, що найбільш суттєво, не треба буде двічі відвідувати підрозділи ДФС для подання заяв та отримання довідок.

Щоб впровадити зміни Офіс реформи адміністративних послуг підготував відповідний проект нормативного акту щодо оформлення паспорта громадянина України у вигляді ID-картки із моменту досягнення 14-річного віку, одночасно із присвоєнням реєстраційного номеру облікової картки платника податків.

Для збільшення натисніть на малюнок

Завдяки впровадженню послуги "2-в-1" буде втілено нові підходи державного управління:

  • адмінпослуги будуть надаватися за життєвою подією, у цьому випадку – досягнення 14-ліття;
  • адмінпослуги надаються за принципом "єдиного вікна" – у ЦНАП чи ДМС;
  • обмін даними між державними органами без залучення громадянина.

Новий механізм дозволить не лише заощадити час сотням тисяч школярів, але й зменшить адміністративне навантаження на державні служби.

Адже впровадження електронного обміну даними має значно вищу ефективність, ніж паперовий обіг.

Окрім того, користування ID-карткою має нагадувати користування новеньким сучасним гаджетом – приносити радість, спрощувати життя і бути комфортним.

Людмила Рабчинська, керівник сектору політики та реінжинірингу Офісу реформи адміністративних послуг, Олександра Маліченко, експерт Офісу реформи адміністративних послуг, спеціально для УП.Життя

Реклама:

Головне сьогодні