Кінець епохи освіченого абсолютизму

Завдяки київським муралам я вивчила один урок. Але для цього мені довелося пережити два проекти - найскладіший і найдраматичніший.

Найскладнішим був проект зі створення муралу у Сквері Небесної сотні.

Це було складно через надвисокий рівень відповідальності, надскладну логістику та надзвичайні спалахи емоцій учасників проекту.

Сьогодні портрет Сергія Нігояна вже добре відомий і українцям, й іноземним туристам.

Але ніхто, окрім громади Скверу, не знає що до появи ідеї муралу ми розглянули десятки "мистецьких" ідей: скульптур, меморіалів з вічним вогнем, заквітчаними стінами навколо Скверу тощо.

ВІДЕО ДНЯ

Коли всі пропозиції були відкинуті, куратор Олег Соснов показав нам роботи Алешандре Фарту ака Vhils. Це було те, що ми шукали.

Отримати в районній адміністрації дозвіл на роботи не було проблемою. Влада радіє будь-якій конструктивній ініціативі.

Справжнім викликом став вибір громадою Скверу і кураторами одного з двох ескізів, які надіслав Vhils.

Тепер це вже важко уявити (і я розказую про це вперше), але замість Сергія Нігояна в бік Михайлівської площі могли дивитися очі зовсім іншої людини.

Це були години переговорів, аргументів, бескінечні повідомлення у Вайбері вночі та емоційні обговорення офлайн вдень. Це було складно.

Але більшістю голосів вибір зробили на користь портрету Сергія.

Мурал у Сквері Небесної Сотні, фото: Женя Кулеба

Це не означає, що мурал автоматично сподобався усім. Наприклад, двоє моїх друзів-художників категорично не сприйняли цю роботу.

Чи дійшли б ми згоди, якби в дискусії брала участь ще більша кількість людей, аніж куратори і громада Скверу, адже йшлося про мурал в знаковому місці Києва? Скажу чесно: я не впевнена у позитивній відповіді.

Найдраматичнішим проектом була стратегічна сесія в рамках проекту "Ідентифікація".

Тема дискусії не передбачала драму. Планували поговорити про базові механізми взаємодії громади, митців, експертів та влади щодо мистецтва в громадських просторах. До участі запросили усіх згаданих гравців.

Розмова не складалася. Як організатор, я панікувала. Напевно, так розмовлятимуть земляни з представниками "неземної" цивілізації.

Експерти були до глибини душі ображені, що дискутували в одному колі з "непідготовленою аудиторією", а "непідготовлена аудиторія" була ображена своєю приниженістю і відчувала, що її думка насправді нікому не потрібна.

Обидві сторони були вкрай розчаровані.

Після завершення я вислухала декілька неприємних слів на свою адресу. Добре, що хоч влада в особі однієї людини мовчала.

Ці дві історії навчили мене, що якими б світлими не були наміри, але ані куратори, ані експерти, ані митці, ані громада, ані влада не повинні тримати монополію на мистецтво в публічних просторах.

Сьогодні ж київські мурали створюються в епоху освіченого абсолютизму.

Думка куратора зведена в абсолют. У влади є свій інтерес давати дозвіл на перетворення цієї думки в реальність. При цьому і ті, й інші апелюють до прагнення громади бачити зміни.

Я не здивована, що суспільство так зрезонувало на тему муралів. І справа навіть не в самих муралах.

Справа в тому, що в публічному мистецтві як в публічній політиці: освічений абсолютизм - вкрай приваблива і дієва концепція. Але хто гарантує, що в якийсь момент він з освіченого не перетвориться на варварський?

Тож гостра реакція громади, як на мене, про щось більше, ніж про мурали.

Мурал на бульварі ім. Лесі Українки, що спричинив палкі дискусії у фб, фото: fb.com

Це дуже чіткий сигнал - люди хочуть жити в іншій епосі. Це епоха демократії. Її фундаментальні засади - чіткі правила, діалог і прозорі механізми взаємодії.

Я - за мурали, за мистецтво в публічних просторах і за красиві міста щасливих людей.

В Києві багато сірих стін і добре, що у нас вже є класні куратори, здатні зробити так, щоб класні художники наповнили їх змістом і кольорами. Але цього можна досягти лише якщо учасники процесу не будуть відгороджені один від одного своїми сірими стінами.

Як на мене, ці стіни можна знести. Куратори, експерти, художники, представники влади і громади мають РАЗОМ зробити три емоційно складні, але стратегічно важливі кроки:

  1. Сісти за стіл переговорів.
  1. Розробити демократичну і дієву процедуру погодження мистецьких об’єктів в публічних просторах.
  1. Створити експертну раду, яка вивчатиме пропозиції щодо створення таких об’єктів (інститут мистецьких експертних рад міст давно і успішно функціонує в Європі і я переконана, що з нами оперативно і з радістю поділяться досвідом).

Мене тішить палка дискусія довкола київських муралів.

По суті, це усвідомлення проблеми, а отже - це початок її вирішення.

Саме тому нам з вами і пощастило стати свідками як початку, так і кінця епохи освіченого абсолютизму в "муралізації" Києва.

Реклама:

Головне сьогодні