Не жити у кривавому минулому серед ворожих сусідів

На флагштоку піднімається біло-червоний прапор, навколо всі співають "Za twoim przewodem złączym się z narodem", я співаю теж і сам собі дивуюся. Вже майже місяць у Варшаві, і так стрімко полонізуюсь.

Одна річ – іноді думати польською чи забувати українські слова, зовсім інша – співати національний гімн іншої держави. На самому собі спостерігаю за тим, як химерно міняє людину життя.

У свої шістнадцять я був натхненним православним, переконаним, що цей різновид християнства і є єдино вірним, "благодатним". Добре, що, принаймні, не належав до якоїсь певної субконфесії.

Але чудово пригадую, як випадково почав зустрічатися із дівчиною, яка навернулась у католицизм, і як – аж до фізичної відрази – мені було тяжко заходити до костьолу. Мало не вважав, що цим зраджую свою віру, Бога, і, звісно, усіх своїх предків.

При цьому свій родовід не знав далі за прадідів/прабабусь, тож і не міг би переконано сказати, що хтось з ще давніших сімейних колін не був тим самим католиком (як виявилось пізніше, таки був).

РЕКЛАМА:

Вже мовчу про похід до синагоги, мечеті чи буддистського або крішнаїтського храму.

Атеїзм був для мене також поза законом.

Пам'ятаю, як на початку 1990-х мій палкий православний темперамент нашіптував плани побиття когось із Білого братства – на київських вулицях часто можна було тоді зустріти цих нещасних у балахонах. На щастя, не стало дурості на це.

З іншого боку мене формували книги з історії, в тому числі художні твори ("Тарас Бульба" серед улюблених), в яких чітко говорилося, що всі наші біди через ворожих сусідів: ляхів, москалів, татарів з турками, ну і від жидів, звісно. Як же ж вони століттями пили нашу православну і козацьку кров, морили голодом, не дозволяли правити в церквах, знущалися.

Як я тоді бідкався, що не народився у часи запорожців, щоби можна було зі зброєю в руках доводити усім цим зайдам власне право на все на світі.

Звичайно, із дівчиною-католичкою у мене так нічого і не склалося. Маленький катехізис, який вона мені подарувала, залишився припадати пилом десь серед стосів шкільних списаних зошитів і листів.

Я, тим часом, розмірковував над горепашною долею сина Андрія і непохитністю батька Тараса.

І от, роки по тому, я стою з непокритою головою на плацу Пілсудського, в центрі Варшави, за якихось сімсот метрів від місця, де четвертували Северина Наливайка, а тоді й Павлюка (Бута), які справедливо "положили душу й тіло за свою свободу", і співаю лядський гімн!?

Ну що, Дмитре? Допомогли тобі твої ляхи? – питає якийсь уявний православний, з оселедцем, шароварний предок, скрушно хитаючи головою і підносячи пістоль.

А допомогли, діду, – відповідаю я, намагаючись ухилитись від пострілу, при чому доволі вдало, і продовжуючи співати "Мазурку Домбровського".

Предок стріливши, зі слізьми на очах відходить, розчиняючись у весняному вишневому садку...

Невже я настільки зрікся власного серця?

Адже, якщо подумати, то я – це всі мої пращури разом узяті. І невже я ось так просто від усіх відмахнувся, зрадницький грантоїд?

Та ще й – подумати тільки – співаю гімн на урочистому зібранні на честь "проклятих солдатів", себто тих АКівців, які не склали зброї у 1944 році, частина з яких, власне, проливала кров українців.

Все насправді тривіально просто: я живу в сусідньому будинку від плацу Пілсудського і моє журналістське нутро не може всидіти вдома, проґавивши важливу подію, свідком якої можна стати.

Ні, я не вшановую пам'яті злочинців ані з польського, ані з українського боків (як в АК, так і в УПА, на жаль, вони траплялись, перемішавшись із правдивими героями), я лише віддаю належне тим полякам, які разом зі мною пройшли Майдан, підтримали поранених зі сходу, прихистили переселенців, були меценатами і волонтерами для деяких наших пам'яток архітектури.

Я співаю ці слова, бо вдячний за дружбу і не бачу сенсу жити в кривавому минулому, де сам дідько лисий зламав обидві ноги, розбираючись, де хто правий, а де винний.

Я не знаю, чи взагалі існує така річ, як історична справедливість. Було як було, і є як є.

Жити, перейнявши на себе біль давно померлих – у постійному стражданні, а це не те, чого б хотілося. Мені йдеться насамперед про можливість поєднання.

Власне, ці рядки і є намаганням цього поєднання досягти. Так само, як і співання чужого гімну, уклякання на месі в костьолі, знімання взуття перед входом до мечеті або надягання кіпи на порозі синагоги.

Поєднання, і розуміння — моя нинішня позиція, конфесія і релігія заразом.

Я знаю, що не зміг би жити закордоном завжди, хоча зарікатись, як вчить власне життя, не варто, але мене зворушує те нове почуття внутрішнього дому, який завжди зі мною, де б я не перебував.

Цей дім іноді схожий на ошатну хатку-мазанку, яка ще стоїть в селі моїх предків на Хмельниччині, а іноді на мою київську квартиру.

Прямо ж зараз він в самому центрі Варшави, але в кожному його прояві, десь на стіні, висить мій жовто-блакитний прапор, який я, час від часу, урочисто піднімаю, співаючи "Ще не вмерла" разом із поляками, татарами, євреями і росіянами.

Реклама:

Головне сьогодні