Адмінпослуга має бути такою ж простою, як замовлення в інтернет-магазині
Ефективність адміністративних процедур в Україні оцінена в 0 балів з 5 – такі результати опубліковано у звіті SIGMA, поважного світового аналітичного центру, на замовлення ЄС та українського уряду.
З адмінпроцедурами кожен з нас стикається щороку, коли отримує будь-які державні послуги: від реєстрації авто до оформлення паспорта.
"За оцінками уряду, наразі існує понад 300 законів, які регулюють адміністративні процедури. Це чітко демонструє масштаби фрагментації та складність поширення загальних процесуальних стандартів" – говориться у звіті.
Поки в Україні не існує закону, який би уніфікував та забезпечив основні стандарти для всіх адмінпроцедур.
У лютому 2018 року міністерство юстиції створило робочу групу для підготовки проекту закону про адміністративні процедури, який регулюватиме адмінпослуги.
Які ж послуги сьогодні отримують більше ніж 42 мільйони українців та які зміни на них невдовзі очікують?
Послуги, які не хочеться отримувати
Оформлення паспорта, водійських прав, реєстрація земельної ділянки, нерухомого майна, юридичної особи, ФОП тощо – це все адміністративні послуги, якими тисячі українців користуються щодня.
Фото: Hurricanehank/Depositphotos |
Вже сьогодні багато з них можна отримати в центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП), яких в Україні понад 750.
Але значна частина державних послуг ще надається поза системою єдиного вікна і громадянам доводиться звертатися в різні кабінети самостійно.
Друга важлива складова реформи – зручність процедур.
Наразі для оформлення ID-картки потрібно зібрати пакет з 4 документів, відвідати 2 держоргани та витратити тиждень свого часу.
А процедури переоформлення посвідчення особи та реєстрації особистого автомобіля за оцінкою SIGMA відповідають 0 балам з 6 "через надмірні вимоги до подачі документів та недоступність цих послуг в електронному форматі".
Інші послуги не відрізняються особливою зручністю.
Реформа, яку ми заслуговуємо
Сьогодні зручність сервісу є життєво необхідною умовою роботи бізнесу.
Очікування громадян зростають і застарілі процедури викликають роздратування.
Щоб відповідати вимогам часу, держава має змінюватися разом із суспільством.
В тому, як громадян обслуговує держслужба, значною мірою криється довіра громадян до держави: як центрального уряду, так і місцевого самоврядування.
Адміністративна послуга має бути такою ж простою, як замовлення в інтернет-магазині.
Уявіть: потрібно лише зайти на сайт відомства, заповнити анкету онлайн, і твоє авто – зареєстроване, а реєстраційне посвідчення отримати поштовим кур’єром.
І це не технологічне майбутнє, це реальність, яка невдовзі може стати нашою. А зараз успішно реалізована в США, Великобританії, Німеччині та Норвегії.
Хоч і здається, що в умовах війни і тотальної корупції це питання "не на часі", однак це одна з небагатьох реформ, результати якої будуть відчутними одразу, забезпечать комфорт мільйонам українців та підвищать ефективність роботи держави.
Наприклад, оформлення ID-карток невдовзі може перестати бути тягарем для більшості українців.
Проект спрощення процедури вже на погодженні в міністерствах.
Сьогодні для оформлення паспорта в одному органі (ЦНАП або ДМС) потрібно отримати податковий номер в іншому (ДФС).
Реформа передбачає надання декількох послуг за життєвою подією на підставі одного звернення.
Заява на оформлення ID-картки одночасно стане заявою на присвоєння податкового номеру. Автоматизована міжвідомча взаємодія дозволить скоротити час громадян, яким більше не потрібно буде відвідувати два органи самостійно.
Щоб послуга з оформлення паспорта стала справді зручною для всіх, необхідно надавати її онлайн, надсилати результати поштою, повідомляти не тільки про готовність документу, а й про потребу його заміни у випадку закінчення строку дії.
Подібна практика, яка вже реалізована у Швеції, Ірландії, Фінляндії, Бельгії, Швейцарії, Люксембурзі, Нідерландах, Канаді, США, де електронний обмін даними вже визнаний найефективнішим шляхом держуправління.
Така модернізація адмінпослуги має бути не виключенням, а правилом для України. Лише спростивши їх та зробивши доступнішими, люди почнуть ними користуватись із задоволенням.
А держава отримуватиме актуальну інформацію про своїх громадян та їх потреби.
Людмила Рабчинська, керівник сектору політики та реінжинірингу Офісу реформи адміністративних послуг, для УП.Життя