Подивитися крутий фільм: як безкоштовно змінити кіно-смаки українців

Подивитися крутий фільм: як безкоштовно змінити кіно-смаки українців

180 кінотеатрів налічується у всій багатомільйонній Україні. Такими є дані Держкіно.

Це – трохи більше 500 екранів, для порівняння – у Британії їх близько 4300.

Лише київський "Жовтень" є членом Міжнародної конфедерації артхаусних кінотеатрів (CICAE). Тобто лише один із 180 позиціонує себе як установу, чиєю головною метою є не комерційний прибуток, а розвиток кіномистецтва, зокрема, показ не масового, а так званого авторського кіно або, як його ще називають, артхаусного.

Авторське кіно – це жанр фільмів, які розраховані на вужче коло глядачів. Вони відрізняються від картин великих кіностудій серйознішим, інтелектуальнішим сюжетом, гострою проблематикою тощо.

Тому артхаус вважається противагою масовій культурі Голівуду.

РЕКЛАМА:

Нинішня кількість та стан кінотеатрів призвели до того, що українська аудиторія не має сформованого смаку – найуспішнішими українськими картинами за касовими зборами у прокаті 2018 року стали комедії "Скажене весілля" і "Свінгери".

Але українське авторське кіно також розвивається.

Для прикладу, у 2014 році режисер Мирослав Слабошпицький випустив перший у світі фільм "Плем’я", знятий без жодного слова – виключно українською мовою жестів, і тримав три нагороди на Каннському кінофестивалі.

А у минулому році Канни відкривав український фільм "Донбас" Сергія Лозниці, й також отримав приз.

Сьогодні арт-фільми в Україні не такі популярні, як, наприклад, у Польщі, де дуже розвинений кіноклубний рух.

А клуб у місцевій бібліотеці чи школі – це можливість показати фільм не тільки у великих містах, а й у віддалених районах, де взагалі немає кінофікації.

До того ж, кіноклуб – це знайомства, обговорення фільму і розвиток аудиторії. Має бути та критична кількість людей, які вважають похід у кіно не просто атракціоном, а дотиком до мистецтва.

Кіноклуби – це також простір для формування потенційних кадрів. Для прикладу, Андрій Халпахчі, генеральний директор кінофестивалю "Молодість", свого часу очолював кіноклуб при столичному кінотеатрі "Зоряний". Я сам вів кіноклуб при рідному Донецькому національному університеті.

Тож ідея проекту "Кіноклуб" витала в повітрі.

Почалося все з того, що влітку 2016 до нас звернувся студент одного зі столичних університетів з проханням давати фільми для показів. Але спілкуватися окремо з кожним клубом в Україні – це нереально. Тому ми подумали – чому б не зробити якийсь простий єдиний ресурс для всіх охочих?

Так почалася робота над пілотним проектом – дуже простеньким веб-сайтом з невеликим переліком фільмів.

І будь-хто з будь-якого населеного пункту в Україні вже міг отримати фільм для некомерційного показу на дуже простих умовах:

  • не можна брати з відвідувачів гроші, рекламувати на показах будь-які торгові марки або щось продавати;
  • перед показом фільму організатор має показати кілька трейлерів наших картин, які виходитимуть в прокат в майбутньому;
  • після показу – надіслати фотозвіт події.

В іншому процедура дуже проста – заповнюєте невелику анкету на сайті kinoklub.org.ua і отримуєте фільм.

Відразу після старту проекту у січні 2017 року ми відчули значний попит.

Тому що крім формальних моментів з авторськими правами проект "Кіноклуб" вирішував проблему експертизи – ми ж відбираємо фільми до каталогу "Артхаус Трафік".

Дивимося на фільми-аналоги, дивимося, як публіка сприйняла картини режисера, і намагаємося зрозуміти – буде кіно близьке українській аудиторії чи ні; чи підуть його дивитися люди в Києві, Одесі, Бердянську; чи зможе людина підняти свою п'яту точку з дивану, купити квиток і сходити в кінотеатр.

Коли ми вирішили розвивати проект, знайшли програму Європейського союзу "Культурні мости" (англ. - "Culture Bridges"), їхній грант у майже 8000 євро дуже допоміг.

До того ми робили це "на колінках", у вільний від основної роботи час, а тепер змогли все виконати професійно – на початку 2018 року з’явився повноцінний сайт і каталог фільмів.

Потім ми отримали підтримку від Держкіно. Для нас це стало сигналом, що проект "Кіноклуб" – вже не якийсь "маргінальний" рух, до нього ставляться серйозно.

Cьогодні ми співпрацюємо з 412 кіноклубами в 149 населених пунктах.

На цьому робота не закінчується. Ми організували серію кіноклубних фестивалів, найбільш популярним серед них є програма фесту "Нового українського кіно". Бо в регіонах ці фільми часто або взагалі не показуються, або знаходяться в прокаті лише кілька тижнів. Хоча програми фестивалів британського та австрійського кіно серед кіноклубів також користуються попитом.

Взагалі, артхаусне кіно – це не обов’язково складне кіно. У нашому каталозі вибір фільмів великий і різноманітний, можна обрати для своєї аудиторії. Ті кіноклуби, які покажуть програму "Нового українського кіно" необов’язково покажуть Ларса фон Трієра (данського артхаусного кінорежисера – ред).

Навіщо це нам?

У компанії "Артхаус Трафік" є місія – створення і поширення мистецтва кіно. За форматом ми – кінокомпанія, але ми не обмежуємо себе зароблянням грошей.

У нас дуже різні проекти, і продаж фільму – це лише один із способів його поширення, а можна працювати й інакше.

Я думаю, що рано чи пізно кіноклубний рух матиме вплив на кінотеатри. Якщо буде готовий глядач, для якого ім’я Марини Степанської (української режисерки-переможиці Одеського міжнародного кінофестивалю у 2015 році з короткомеражкою "Чоловіча робота", у 2017 році дебютувала з повнометражною стрічкою "Стрімголов" – ред.) буде щось означати, то на її наступний фільм вони – вже підготовлена потенційна аудиторія, підуть в кінотеатр.

До того ж, хто знає – сьогоднішні директори кіноклубів завтра можуть стати директорами артхаусних кінотеатрів.

Денис Іванов, український кінодистриб’ютор, засновник компанії "Артхаус Трафік" та Одеського міжнародного кінофестивалю

Записала Саміра Аббасова, спеціально для УП.Життя

Титульна світлина ra2studio/Depositphotos

Більше про кіно:

Валар моргуліс! Інтерв’ю з тим, хто створив дотракійську та валірійську мови для "Гри престолів"

7 серіалів, які варто подивитися після "Гри престолів"

10 найкращих серіалів про політику

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні