Де буде молодь у новому гуманітарному міністерстві Зеленського? 

Президент Володимир Зеленський публічно підтримав ідею можливого об’єднання трьох найменших за чисельністю міністерств в одне: Міністерства молоді і спорту, культури та інформаційної політики.

Десь випало, правда, малесеньке Міністерство ветеранів.

З точки зору молодіжної політики, яка формується Радою Європи і яка розвивається в країнах ЄС, таке об’єднання може дати гарний формат, який дозволить швидко організувати розгалужену мережу молодіжних центрів та побудувати національну сітку інформаційних молодіжних пунктів.

Саме в підпорядкуванні Мінкульту є близько 18 тисяч дитячо-юнацьких бібліотек. Їхній апгрейд, який почасти вже робиться на місцях, дозволить забезпечити вільні молодіжні простори і центри в достатній кількості по всій країні.

Тобто саме той "простір для самореалізації" молоді, типовий для країн ЄС, який фігурував у передвиборчій програмі Зеленського.

А створення на їхній базі системи молодіжної інформації дозволить охопити офлайн практичну усю молодь України.

Якщо в єдину концепцію нової молодіжної роботи включити і Дитячо-юнацькі спортивні школи (ДЮСШ), може вийти цілком успішний гібрид.

Адже, наприклад, в Естонії, майже половина відвідувань молодіжних центрів молоддю пов’язана саме зі спортивними гуртками.

[BANNER1]

Щоправда, потрібно підготувати десятки тисяч молодіжних працівників, які зможуть організувати ефективну роботу в цих центрах. Ця європейська програма вже успішно діє в Україні. Окрім того, слід посилити їхню спроможність через ухвалення нового закону "Про молодь", що провис у попередньому парламенті.

На цьому добрі новини для молодіжної політики закінчуються і починаються запитання.

Цілком гуманітарне міністерство ніяк не може вирішити питання житла для молоді, яке чітко артикулював у своїй передвиборчій програмі Зеленський. Зараз Держфонд молодіжного житлового будівництва в підпорядкуванні Мінрегіону у далекому пріоритеті.

Мережа молодіжних центрів в найкращому разі може бути ефективною лише під час навчального року, бо система оздоровчих і відпочинкових таборів є в структурі Мінсоцполітики. Вона націлена лише на вразливі категорії населення, а не на охоплення всіх.

Системний підхід передбачає, що ці табори мають бути літнім продовження роботи молодіжних центрів. Так роблять, наприклад, у Франції. Не просто для відпочинку чи оздоровлення, а для неформальної освіти.

Та ж Естонія в своєму законі про молодіжну роботу чітко позиціонує дитячі табори як освітні.

Волонтерська політика, націлена на розвиток людського потенціалу теж у відповідальності Мінсоцполітики. Відповідно, й далі трактується фактично за уявленнями 1990-х років як важлива опція соціальної роботи для вразливих груп населення.

Те, що Український інститут національної пам’яті у структурі Мінкульту це плюс. Особливим бонусом він буде у поєднанні Мінінформполітики. Однак наскільки цей інститут зможе продовжувати свою працю із формування української громадянської ідентичності – відкрите питання.

Формування громадянської свідомості громадян, які знають і використовують не лише свої права, але й виконують обов’язки, включно із конституційним щодо захисту Батьківщини ключовий виклик. Чи ми зможемо побудувати успішну країну відповідальних громадян, чи станемо кадровим додатком до більш розвинутих економік світу.

[BANNER2]

Група "Молодіжна політика" Реанімаційного пакету реформ відкрита до консультацій щодо нової молодіжної політики і щодо формування нового міністерства зокрема.

Також до підготовки і адвокації оновленої редакції законопроекту "Про молодь", аналоги якого давно ухвалені вже не лише в балтійських країнах, але і Молдовою у 2016 році.

Чому важливим є новий закон? Бо без нього, скільки коштів не виділяй, все буде, як було. В молодіжній політиці потрібні не так гроші, як нові інструменти, на які ці гроші можуть спрямовуватись. Наприклад, на структурні гранти для молодіжних організацій.

І ще один важливий нюанс. У мегаміністерстві молодь, як пріоритет, має всі шанси просто загубитись. Так уже було колись після передачі цієї політики до Міносвіти.

Успіх реформи залежатиме й від того, чи буде збережена посада заступника міністра з питань молоді (з правом підпису та самостійної комунікації з донорськими організаціями).

А також від того, хто прийде на цю посаду: наскільки ця людина буде не лише знати зміст Європейської хартії участі молоді, але й матиме практичний багаторічний досвід її успішного використання в своєму житті, в громадянському суспільстві. Тобто досвід демократичного успішного врядування.

Юрій Юзич, історик, головний експерт групи РПР "Молодіжна політика", голова Наглядової ради молодіжної організації "Пласт – НСОУ", спеціально для УП.Життя

Читайте також:

"Пласт" – доступний для кожної дитини. Що за закон ухвалив парламент

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні