Що варто знати про реорганізацію НАУ

Що варто знати про реорганізацію НАУ

Заклади вищої освіти, незалежно від профілю, мають відповідати на запити суспільства та адаптуватися до викликів сучасності. Вони мають бути центрами світоглядного розвитку, інновацій, набуття знань і ретрансляції наукових здобутків у конкретні проєкти. У контексті повномасштабної війни ми всі маємо турбуватися і працювати на підвищення обороноздатності України. Університети мають особливу місію в цьому контексті – і передусім це стосується технічних та галузевих закладів.

Національний авіаційний інститут має поважну історію та величезний потенціал, проте під керівництвом, яке працювало до сьогодні, цей потенціал реалізувати було неможливо. Ще з 2019 року ми бачили, як НАУ стрімко деградує: поки я працював керівником секретаріату НАЗЯВО, 54 освітні програми пройшли акредитацію (до 2022 року), з них третина отримала умовну акредитацію, а одна програма отримала відмову в акредитації.

Упродовж останніх років постійні скарги надходили до Міністерства освіти і науки України й до депутатів різних рівнів від студентів НАУ: незаконні відрахування, невлаштовані укриття, тиск на і від викладачів тощо. Слід також не забувати численні скандали, пов’язані із протизаконним відчуженням земель університету під багатоповерхове будівництво. Зараз ми перебуваємо в таких умовах, де не можемо зволікати або чекати, що керівництво закладу вищої освіти саме себе виправить – необхідно діяти.

Уряд підтримав пропозицію МОН щодо реорганізації НАУ. З нашого боку це важливий крок до зміцнення управлінських процесів у цьому закладі, а також потужний сигнал іншим ЗВО, що мережа українських університетів буде модернізована. Ті заклади, які мають галузеве спрямування, повинні відігравати важливу роль в обороні.

Державний університет "Київський авіаційний інститут" та Українська державна льотна академія (м. Кропивницький) мають стати сучасними провідними центрами розвитку авіаційної обороноздатності України. Вони відповідатимуть вимогам сучасності та займатимуться розробленням військових інновацій у галузі MilitaryTech, зокрема безпілотників.

ВІДЕО ДНЯ

Одним із завдань Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки є модернізація мережі ЗВО шляхом, зокрема, укрупнення закладів вищої освіти. Але слід розуміти, що укрупнення не є самоціллю. Наша мета: модернізація мережі. У випадку з НАУ існування територіально відокремленого підрозділу ЗВО в Кропивницькому виявилося однозначно неефективним.

Сам колектив Льотної академії виступив із проханням їх від’єднати від НАУ, і цю ініціативу підтримали на обласному рівні – ОВА і облрада. У червні конференція трудового колективу Льотної академії провела таємне голосування, за результатами якого 96% працівників підтримали пропозицію від’єднання. Їхній основний аргумент: відсутність автономії блокує розвиток.

І саме в цьому наші погляди одностайні: автономія самоврядної спільноти є ключем до розвитку потужного закладу вищої освіти. Рішення про реорганізацію НАУ має стати поштовхом до формування нової моделі управління. Зараз ми пропрацьовуємо нові управлінські процеси і структури врядування, які буде запроваджено в оновленому Київському авіаційному інституті.

Найближчим часом наказами МОН буде призначено тимчасових керівників двох нових закладів і утворено наглядову раду ДУ "КАІ". До її складу ввійдуть представники бізнесу, органів державної влади всіх рівнів, місцевого самоврядування, а також випускники. Саме через цю наглядову раду нового типу буде відпрацьовано нові форми і процеси врядування в умовах розширеної автономії.

Наглядова рада ДУ "КАІ" матиме розширені повноваження та контролюватиме розподіл коштів закладу, внутрішню систему забезпечення якості освіти, а також затверджуватиме призначення проректорів і деканів. Це допоможе закріпити політику чесності і прозорості в університеті, адже це саме ті цінності, на які має спиратися українська освіта.

Хочу запевнити: поки йде реорганізація, здобувачі освіти НАУ зможуть завершити навчання у новостворених закладах на тих самих умовах, викладачі продовжать викладати свої дисципліни, а зміна статусу з "національного" на "державний" суттєво не змінить нічого. Реорганізація закладу не вплине на умови праці та рівень заробітних плат освітніх працівників.

І студенти, і викладачі заслуговують на нову культуру, на нові можливості для самореалізації, на шанс бути причетними до великих справ і проєктів, пов’язаних із здобуттям нашої Перемоги.

Впевнений, що нове керівництво університету ставитиме у пріоритет ефективність закладу, якість освіти, інтереси здобувачів і, не в останню чергу, реальні проєкти, які посилюватимуть обороноздатність України.

Михайло Винницький, заступник міністра освіти і науки України, спеціально для УП. Життя

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Реклама:

Головне сьогодні