АМКУ vs тютюнова компанія: Українці мають право на повну інформацію про IQOS

Фото: EvaSV19/depositphotos
АМКУ vs тютюнова компанія: Українці мають право на повну інформацію про IQOS
Фото: EvaSV19/depositphotos

Антимонопольний комітет України (АМКУ) надав тютюновому гіганту Філіп Морріс обов’язкові рекомендації припинити вводити споживачів в оману своїми заявами про безпечність IQOS.

Таким є результат трирічного розгляду заяви про поширення неправдивої інформації про властивості IQOS, яку Адвокатське об’єднання Dexis Partners подало від імені відомого львівського ресторатора Вардкеса Арзуманяна. Маючи трирічний досвід користування IQOS та історію боротьби з раком легень, наш клієнт вирішив вийти в публічний простір.

Споживати тютюнові вироби електронного нагрівання чи ні – вибір кожного. Ми ж за те, аби кожен ухвалював рішення, маючи повну інформацію. На жаль, тютюнова індустрія не просто замовчує важливі факти, а й поширює рекламні меседжі, що не відповідають дійсності.

Більше, ніж випадок онкології однієї людини

Разом із нашим клієнтом ми довго думали, чи рухати цю справу. І вирішили, що це більше, ніж випадок онкології однієї конкретної людини. Це – потенційна загроза здоров’ю сотень тисяч людей, загорнута в стильну упаковку.

РЕКЛАМА:

Компанія Філіп Морріс широко транслює у своїх маркетингових матеріалах, у соціальних мережах, через блогерів, у YouTube та на власному сайті твердження про те, що "IQOS виділяє на 95% менше шкідливих речовин, ніж сигарети" та "Перехід на IQOS є менш ризикованим для здоров’я, ніж продовження куріння".

Вже після старту розгляду цієї справи, з грудня 2023 року Філіп Морріс почали уточнювати свої заяви, додаючи із зірочкою "Важливо: це не обов'язково дорівнює зниженню ризику на 95%. IQOS не виключає усіх ризиків" та "Зниження рівнів ряду шкідливих хімічних речовин (крім нікотину) порівняно з еталонною сигаретою". Це вже є прогресом, та все ж, як підкреслює АМКУ, аж ніяк недостатнім.

Щоб розібратися більше в цій темі, ми проаналізували понад 40 наукових статей переважно європейських та американських інститутів, подали дев’ять адвокатських запитів до державних і приватних лабораторій. І виявили, що в Україні не просто не було проведено жодного дослідження аерозолю від стіків, а й навіть немає стандартів і методології для таких досліджень. Гігієнічні експертизи, на які посилається виробник – всього лиш аналіз зовнішнього вигляду продукту та складу «холодного» тютюну. Ще раз: аерозоль ніхто не перевіряв.

В Україні компанія активно використовує факт допуску на ринок США місцевим регулятором (FDA). І це звучить переконливо. Але замовчується пряма і конкретна заборона рекламувати IQOS у якості продукту зниженого ризику. Дійсно: якщо уважно і повністю прочитати рішення, FDA зазначає, що аби довести меншу небезпечність стіків, потрібні довгострокові дослідження (десятиліття або навіть десятки років), яких наразі немає ніде в світі. Навіть у дослідженнях, що фінансуються індустрією.

Що показало розслідування Антимонопольного комітету України

АМКУ підтвердив наші висновки. Навіть у поточному формулюванні із застереженнями, маркетингові меседжі компанії про більшу безпечність порівняно із сигаретами вводять споживачів в оману.

Хочемо висловити подяку «польовій» команді Антимонопольного, які провели якісне розслідування. Перш за все, було отримано пояснення від ряду установ. Окрім того, цікавими є результати опитування споживачів.

Так, Представництво ВООЗ в Україні на запит АМКУ відповіли, що немає доказів меншої шкоди стіків порівняно зі звичайними тютюновими виробами. Представництво звертає увагу: стіки містять токсичні речовини, яких немає в сигаретному димі, і які є канцерогенами. Вміст понад 20 шкідливих і потенційно шкідливих хімічних речовин значно вищий у аерозолі IQOS, ніж у сигаретному димі.

При нагріванні стіки виділяють дрібні частинки, які можуть легко проникати до легенів і пошкодити легеневу тканину. Серед курців, які переходять на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН), не спостерігається зменшення тягаря хронічних захворювань.

У своїй відповіді МОЗ підтверджує: підпорядковані йому установи не проводили та не мають можливості проводити дослідження для оцінки шкоди IQOS порівняно зі звичайними сигаретами. В Україні жодна установа не перевіряла властивості аерозолю IQOS.

Окремо МОЗ наголошують на важливості розуміти шкоду від нікотину, який сам по собі є токсичним і може спричиняти гострі серцево-судинні захворювання і пошкодження судин. В Україні заборонений продаж сигарет, рівень нікотину в диму яких перевищує 1 міліграм. Для Продукції IQOS таких вимог Законом не встановлено.

Центр громадського здоров’я МОЗ також зазначає, що наявних доказів недостатньо, щоб підтримати твердження про знижений рівень впливу тютюнових виробів для нагрівання. Серед курців, які на них переходять, не спостерігається зменшення тягаря хронічних захворювань, а серед некурців, які починають їх вживати, підвищується ризик хронічних захворювань (наприклад, респіраторних та серцево-судинних).

Результати опитування, проведеного АМКУ, свідчать: багато споживачів помилково вважають IQOS повністю безпечним. До прикладу, 72% учасників вірять, що висновок щодо меншого ризику для здоров’я базується на довгострокових наукових дослідженнях. Відповіді учасників на дещо інакше сформульоване питання теж демонстративні: 14% учасників вважають, що IQOS є повністю (абсолютно) безпечним для здоров’я, а 41% – що повний перехід на IQOS є безпечнішим для здоров’я порівняно з продовженням куріння сигарет. Тобто загалом 55% вірять рекламним меседжам, що не мають під собою наукового підґрунтя.

Зрештою, АМКУ встановив:

Дії Товариства з обмеженою відповідальністю "Філіп Морріс Сейлз енд Дистриб’юшн", які полягають у поширенні неточних відомостей у вигляді твердження "IQOS виділяє на 95% менше шкідливих хімічних речовин порівняно з сигаретами", та твердження "Повний перехід на IQOS становить менший ризик для вашого здоров’я, ніж продовження куріння" разом з варіаціями і поясненнями / застереженнями до них, містять ознаки порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.

Реакція Філіп Морріс

Щоб не роздмухувати пожежу, цю новину практично "не помітили". Про розслідування АМКУ не згадується ні на сайті виробника, ні в соціальних мережах.

Пресслужба компанії повідомила агентству "Інтерфакс-Україна", що вони "вітають завершення дослідження АМКУ, яке підтверджує правдивість інформації щодо властивостей IQOS і зазначає на необхідності її уточнення для кращого розуміння споживачами".

До речі, ми не знайшли ні слова про підтвердження правдивості інформації в рішенні АМКУ. Якщо побачите, покажіть і нам.

Тим часом, 4 грудня 2024 року Верховна Рада України прийняла проєкт закону №11090 про підвищення акцизу на сигарети, але 25-відстокову пільгу для тютюнових виробів електронного нагрівання. 80% ринку ТВЕНів належить Філіп Морріс.

Офіційна мотивація пільги – менша шкода стіків порівняно зі звичайними сигаретами. Як бути при цьому з даними ВООЗ, які прямо рекомендують оподатковувати ТВЕНи за звичайними ставками - питання риторичне.

Від себе можемо додати: наш клієнт і сам став жертвою оманливого маркетингу. Дуже легко повірити в запевнення, що IQOS – найбезпечніший у світі спосіб вживання тютюну. А коли починаєш «копати» глибше, стає геть сумно.

Наразі аналізуємо перспективи стягнення компенсації витрат на лікування за цивільним позовом. Висновки АМКУ можуть зіграти тут ключову роль. Якщо побачимо ці перспективи, обіцяємо поділитись всією інформацією і матеріалами зі всіма, хто теж став жертвою реклами.

Реклама IQOS дуже нагадує рекламу куріння в 60-і роки. Час все розставить по своїх місцях, питання тільки, коштом скількох життів.

Оксана Данкевич, адвокатка, партнерка АО Dexis Partners, "спеціально для УП. Життя"

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Реклама:

Головне сьогодні