Французькі нонконформісти проти середнього класу
Від 25 квітня на українських екранах демонструються: комедія "Велика вечірка" Густава де Керверна та Бенуа Делепіна, психологічна драма "В домі" Франсуа Озона, трилер "Стеження" Джея Ананьї, комедія "Дуже страшне кіно 5" Малкольма Д. Лі, комедійний екшн "Кров’ю і потом: Анаболіки" Майкла Бея, трилер "Роботодавець" Френка Мерле, та сімейний анімаційний фільм "Риф-2 3D" Марка А.З. Діппе.
Велика вечірка/Le grand soir
Режисери: Густав де Керверн, Бенуа Делепін
У ролях: Бенуа Пульворд, Альбер Дюпонтель, Булі Ланнер, Жерар Депардьє, Йоланда Моро
Жанр: Комедія
Країна: Франція
Відомі анархісти Густав де Керверн та Бенуа Делепін зняли нову сатиру на сучасне їм французьке суспільство. У своїй попередній стрічці "Луїза-Мішель" режисери протиставляли світовому капіталу двох транссексуалів, захоплених жагою класової помсти. В своєму інтерв’ю після виходу цієї картини режисери зізнавалися у неприязні до традиційних персонажів французьких комедій – представників середнього класу, тож саме їх і зробили об’єктом знущань у своєму наступному фільмі "Велика вечірка".
У центрі оповіді знову ж таки маргінали – брати-панки, яким вже за сорок. Нот називає себе "найстаршим французьким панком із собакою". Він живе на вулиці та жебрає гроші в перехожих. Його брат Жан-П’єр натомість прагне бути "нормальним" – працює у салоні матраців, мешкає в хорошому районі, має дім та родину. Проте через фінансову кризу він втрачає роботу, починає панкувати разом із Нотом, і незабаром переосмислює свої цінності.
Попри відчутний субкультурний елемент, "Велика вечірка" не є стрічкою про панків. Це радше чергова спроба нагадати людям про вади капіталізму й існуючого суспільного ладу. Для цього Де Керверн та Делепін використовують вже звичну метафору "світу як супермаркету", де все можна купити і продати, а людину оцінюють лише за її здатністю приносити прибуток компанії чи родині.
Брати-панки задають глядачеві риторичні запитання – чому попри кризу та безробіття, кошики покупців все ще заповнені делікатесами, чому люди перестали використовувати публічний простір для спілкування, а закрилися по своїх домівках, чому за "найдосконалішого суспільного ладу" люди продовжують потерпати від бідності. Проте ці запитання так і залишаються без відповіді.
"Велика вечірка" анархічна не лише за змістом, але й за формою. Де Керверн та Делепін уникають будь-якого структурного та сюжетного впорядкування своєї картини, дозволяючи історії розвиватися, як їй заманеться. Стрічка крокує навпростець, як герої фільму - без мети і, тим паче, без повчань та моралі.
Втім, ніяких радикальних жестів – мистецьких чи політичних – режисери не пропонують, обмежуючись консервативним кінематографічним фарсом. Навіть спроба революції в картині закінчується провалом, і на її місце приходить особистий мистецький спротив. Зрештою, специфічна тематика картини робить її не дуже придатною для широкої аудиторії. Тож на фільм краще ходити саме фанатам творчості Густава де Керверна та Бенуа Делепіна.
Оцінка фільму 4 з 5
В домі/Dans la maison
Режисер: Франсуа Озон
У ролях: Фабріс Лукіні, Крістін Скотт Томас, Ернст Умоер, Йоланда Моро
Жанр: психологічна драма
Країна: Франція
Франсуа Озон продовжує розкривати брудні таємниці пристойних родин та обговорювати гомоеротичні потяги своїх героїв. Картина "В домі" – це його власна адаптація п’єси іспанського драматурга Хуана Майори "Хлопчик за останньою партою", і йдеться у ній про юного вуаєра, який із легкістю та невимушеністю втручається у долі чужих йому людей. Чимось стрічка нагадує один із ранніх фільмів Озона "Щурятник" - там поява чужинця в домі також приводила до вирішальних для його мешканців наслідків.
Порушником спокою та загального статус-кво у фільмі "В домі" є шістнадцятирічний ліцеїст Клод. Цей тихий восьмикласник сидить на останній парті та нічим не відрізняється від інших дітей, проте письменницький хист зближає його із вчителем французької літератури Жерменом, який вирішує допомогти здібному учневі в його творчих пошуках.
Кожного уроку Клод приносить наставникові новий розділ свого роману, а головними героями опусу він робить однокласника Рафу та його родину. Юний літератор завойовує довіру друга, допомагаючи йому із математикою, і доки той сидить над задачками, нишпорить його будинком у пошуках тем для роману. Намагаючись заохотити Клода до літератури, вчитель спонукає його писати далі, проте незабаром втручання хлопця в життя Рафи стає надто відчутним.
Озон разом із своїм героєм препарує французьку родину середнього класу, вдаючись до типових звинувачень буржуазії у лицемірстві та міщанстві. Втім, режисер лише грається у суспільну критику. Його персонаж Клод – "бунтар без ідеалу". Він грається чужими життями не заради вищої справедливості, а лише задля розваги, як діти бавляться із мурашиною фермою. Навіть фірмовий озонівський гомоеротизм тут виглядає декоративно і грає радше роль режисерського автографа, аніж рушія сюжету.
Озон наповнює свій фільм літературними цитатами – від цілком наочного Флобера із "Мадам Боварі" до завуальованого Кавафіса, чий знаменитий вірш про вторгнення варварів стає лейтмотивом фільму. Стрічка натякає, що варварами для західної культури є аж ніяк не чужоземці (в даному випадку китайці), а самі ж зарозумілі європейці. Варваром можна назвати і Клода, чиє грубе втручання насправді необхідне, щоби Рафа та його батьки знову відчули радість домашнього затишку.
Сам Клод, правдивий enfant terrible, має темну харизму вайльдівського Доріана Грея, натомість вчитель Жермен нагадує бідолашного художника Безіла, який також потерпів через свою любов до красивих форм. Клод легко грає чужу роль і швидко пристосовується до нових обставин, не виражаючи ані сумнівів, ані жалю, ані співчуття. Проте що ж насправді штовхнуло хлопця на такі вчинки ми можемо лише здогадуватися, бо його особисте і родинне життя майже увесь час залишається за кадром.
Зрештою, Озон і не прагне реалістичного відображення підліткових проблем. Він повільно, але послідовно перетворює стрічку із соціальної драми на сюрреалістичну фантазію юного соціопата, схибленого на відтворенні романтичних штампів у декораціях, підглянутих через чужі вікна.
Оцінка фільму 4 з 5
Стеження/The Letter
Режисер: Джей Ананья
У ролях: Вайнона Райдер, Джеймс Франко, Джош Гемілтон
Жанр: трилер
Країна: США
Стрічка розповідає про театрального драматурга, яка страждає від параної.
По закінченні чергової роботи, їй починає здаватися, що довкола відбувають підозрілі речі. Її страх виливається у нову п’єсу.
Спроби розібратися у власному психічному стані зіштовхують жінку із колегою – театральним режисером одного з університетів Нью-Йорка.
Дуже страшне кіно 5/Scary Movie 5
Режисер: Малкольм Д. Лі
У ролях: Ешлі Тісдейл, Саймон Рекс, Чарлі Шин, Ліндсі Логан, Снуп Дог, Джеррі О"Коннел
Жанр: фільм жахів, комедія
Країна: США
Продовження знаменитого пародійного кіносеріалу. Цього разу йдеться про подружню пару, яка намагається дізнатися, що відбувається із їхнім новонародженим малюком, і встановлює в будинку камери спостереження. Допомагати стурбованим батькам буде і спеціаліст із паранормальних явищ.
Сюжет фільму пародіює відомі трилери: "Паранормальне явище", "Мама", "Зловісні мерці", "Чорний лебідь" та інші.
Кров'ю і потом: Анаболіки /Pain & Gain
Режисер: Майкл Бей
У ролях: Марк Волберґ, Двейн Джонсон, Ед Гарріс, Ребел Вілсон
Жанр: комедія, екшн
Країна: США
Двоє бовдурів-культуристів заручаються допомогою досвідченого злочинця та викрадають бізнесмена заради викупу.
Проте їхня жертва рятується та оголошує полювання на своїх викрадачів. Він хоче дістатися до спортсменів раніше, аніж це зробить поліція.
Роботодавець/Employer
Режисер: Френк Мерле
У ролях: Малкольм МакДавел, Пейдж Говард, Біллі Зейн
Жанр: трилер
Країна: США
Велика й загадкова корпорація оголошує конкурс на вакантну посаду. П’ятеро претендентів на місце несподівано прокидаються у зачиненій кімнаті. Усі вони спеціалісти у своїй справі, мають дещо спільне, а також проходили конкурс у іншій фірмі.
Але чому вони потрапили до цієї кімнати, і як їм вибратися?
Риф - 2 3D/The Reef 2: High Tide
Режисер: Марк А.З. Діппе
Жанр: родинний, анімаційний, музичний
Країна: США, Південна Корея
Продовження мультфільму "Наживка для акул". Рибки, які живуть всередині рифу, можуть не боятися ворогів, бо ті ніколи не продеруться крізь ліс гострих зубців. Але маленька рибка Пай бачив поблизу хижаків і впевнений, що ті задумують щось недобре.
Він вирішує влаштувати курси самооборони. Незабаром в риб'ячому містечку з'являється веселун Рок. Він пропонує героям циркове шоу, і ті не можуть відмовитися.
Фото Kinopoisk.ru