Чому на вулицях міст можна побачити залізничні костилі, і навіщо вони?
Ви помічали коли-небудь на вулицях свого міста дивні металеві шапочки?
Це могли бути залізничні костилі.
Наш читач поцікавився, яку функцію вони виконують та чому видніються на дорогах.
В рамках спецпроекту "Запитай Життя" з цими питаннями ми звернулися до експерта залізничної галузі, автора відеоблогу "Залізні магістралі" – Олега Васильєва, а також проконсультувалися із "Українською залізницею".
Олег Васильєв |
Нагадаємо, у форматі AMA (ask me anything) ви можете поставити нам будь-яке запитання і ми знайдемо експерта, який на нього відповість.
Наприклад, ми вже розповідали "Куди поділися горобці?" та пояснювали "Чи вирішать окремі вагони для чоловіків та жінок проблему сексуальних домагань та насильства?".
Залізничний костиль – це металева деталь, яка використовується для кріплення металу до дерева.
Головне її функціональне призначення – прикріплення металевих рейок до дерев'яних шпал.
"Він має вигляд сталевого стрижня, загостреного з одного кінця і загнутого під прямим кутом з другого.
Колійний костиль є елементом найбільш розповсюдженого рейкового скріплення змішаного типу Д0, що застосовується при дерев’яних шпалах", – пояснюють в "Укрзалізниці".
Раніше костилі активно використовували під час будівництва колій.
"Ця деталь була винайдена американцем Робертом Стівенсом у 30-х роках ХIX століття.
Відтоді костиль набув широкого застосування по всьому світу на залізниці", – розповідає експерт Олег Васильєв.
В Україні їх почали використовувати дещо пізніше.
"Залізничні костилі з’явилися на території України після будівництва перших залізничних колій, що були прокладені в середині та другій половині ХІХ століття, на кінець ХІХ століття", – додають в "Укрзалізниці".
За даними УЗ в цей період за допомогою костилів було збудовано кілька залізничних магістралей. Зокрема, за такими напрямками:
- Львів – Перемишль (1861);
- Одеса – Балта (1865);
- Львів – Чернівці – Ясси (1866);
- Курськ – Харків –Ростов (1869);
- Кременчук – Полтава – Харків (1870);
- Бердичів – Здолбунів – Рівне – Брест (1873);
- Гомель – Бахмач – Ромни (1874);
- Львів – Сокаль та Рава-Руська – Сокаль (1887);
- Харків – Тополі (1895);
- Бердичів – Житомир (1896);
- Тернопіль – Копичинці (1896);
- Полтава – Катериноград (1896) та інші.
Залізничні костилі також використовувалися для побудови трамвайних колій.
"З часу появи трамвая й до сьогодення для трамвайних колій застосовується класична шпальна технологія укладання колії, схожа з укладанням колії на залізниці", – пояснюють в УЗ.
Колії з дерев'яними шпалами та залізничними костилями донині збереглися на деяких ділянках в Карпатах. Фото Inna_FL/Depositphotos |
Наразі костилі майже не використовуються під час будівництва, оскільки дерев'яні шпали поступово замінили бетонними.
"Нові костилі зараз рідко закуповують, бо в Україні залишилось дуже мало колій, які їх потребують.
Зараз лише на деяких ділянках використовуються дерев'яні шпали – це можуть бути під'їзні колії, колії малого застосування, бокові колії.
А на бетонних шпалах є прикручені болти", – розповів співрозмовник "Укрзалізниці", який захотів залишитися анонімним.
Мандрівник Олег Васильєв зазначає, що колії з дерев'яними шпалами та залізничними костилями донині збереглися на деяких ділянках в Карпатах.
Щодо того, чому костилі досі видніються на дорогах та тротуарах, експерти припускають – це залишки від розібраних колій.
"Появу цього кріпильного виробу в інших місцях, де навіть немає залізниці, можна пояснити таким чином: вірогідно у тій чи іншій місцевості колись була залізниця, але її демонтували.
Досить часто це пов’язано із Другою світовою війною, коли колію руйнували спеціально.
Через це деякі деталі будови колії залишалися у землі, або їх забирали місцеві жителі для використання у господарстві", – розповідає Олег Васильєв.
Працівник "Укрзалізниці запевняє, що залишені костилі на вулицях міст не виконують інших корисних функцій.
"Такі колії з дерев'яними шпалами у нас вже не використовуються, можливо, їх хтось розібрав – а це просто залишки.
У асфальті костилі не виконують жодної функції, адже вони скріплюють металеві конструкції до дерев'яних", – розповідає працівник УЗ.
Дарія Поперечна, УП.Життя
Титульна світлина Michieldewit/Depositphotos
Вас також може зацікавити:
Куди з вулиць міст поділися горобці?
Чи можна виміряти рівень нітратів у овочах і фруктах за допомогою тестера?
Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.
А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.