Чому на вулицях міст можна побачити залізничні костилі, і навіщо вони?

Чому на вулицях міст можна побачити залізничні костилі, і навіщо вони?

Ви помічали коли-небудь на вулицях свого міста дивні металеві шапочки?

Це могли бути залізничні костилі.

Наш читач поцікавився, яку функцію вони виконують та чому видніються на дорогах.

В рамках спецпроекту "Запитай Життя" з цими питаннями ми звернулися до експерта залізничної галузі, автора відеоблогу "Залізні магістралі" – Олега Васильєва, а також проконсультувалися із "Українською залізницею".

Олег Васильєв

Нагадаємо, у форматі AMA (ask me anything) ви можете поставити нам будь-яке запитання і ми знайдемо експерта, який на нього відповість.

ВІДЕО ДНЯ

Наприклад, ми вже розповідали "Куди поділися горобці?" та пояснювали "Чи вирішать окремі вагони для чоловіків та жінок проблему сексуальних домагань та насильства?".

Залізничний костиль – це металева деталь, яка використовується для кріплення металу до дерева.

Головне її функціональне призначення – прикріплення металевих рейок до дерев'яних шпал.

"Він має вигляд сталевого стрижня, загостреного з одного кінця і загнутого під прямим кутом з другого.

Колійний костиль є елементом найбільш розповсюдженого рейкового скріплення змішаного типу Д0, що застосовується при дерев’яних шпалах", – пояснюють в "Укрзалізниці".

Раніше костилі активно використовували під час будівництва колій.

"Ця деталь була винайдена американцем Робертом Стівенсом у 30-х роках ХIX століття.

Відтоді костиль набув широкого застосування по всьому світу на залізниці", – розповідає експерт Олег Васильєв.

В Україні їх почали використовувати дещо пізніше.

"Залізничні костилі з’явилися на території України після будівництва перших залізничних колій, що були прокладені в середині та другій половині ХІХ століття, на кінець ХІХ століття", – додають в "Укрзалізниці".

За даними УЗ в цей період за допомогою костилів було збудовано кілька залізничних магістралей. Зокрема, за такими напрямками:

  • Львів – Перемишль (1861);
  • Одеса – Балта (1865);
  • Львів – Чернівці – Ясси (1866);
  • Курськ – Харків –Ростов (1869);
  • Кременчук – Полтава – Харків (1870);
  • Бердичів – Здолбунів – Рівне – Брест (1873);
  • Гомель – Бахмач – Ромни (1874);
  • Львів – Сокаль та Рава-Руська – Сокаль (1887);
  • Харків – Тополі (1895);
  • Бердичів – Житомир (1896);
  • Тернопіль – Копичинці (1896);
  • Полтава – Катериноград (1896) та інші.

Залізничні костилі також використовувалися для побудови трамвайних колій.

"З часу появи трамвая й до сьогодення для трамвайних колій застосовується класична шпальна технологія укладання колії, схожа з укладанням колії на залізниці", – пояснюють в УЗ.

Колії з дерев'яними шпалами та залізничними костилями донині збереглися на деяких ділянках в Карпатах. Фото Inna_FL/Depositphotos

Наразі костилі майже не використовуються під час будівництва, оскільки дерев'яні шпали поступово замінили бетонними.

"Нові костилі зараз рідко закуповують, бо в Україні залишилось дуже мало колій, які їх потребують.

Зараз лише на деяких ділянках використовуються дерев'яні шпали – це можуть бути під'їзні колії, колії малого застосування, бокові колії.

А на бетонних шпалах є прикручені болти", – розповів співрозмовник "Укрзалізниці", який захотів залишитися анонімним.

Мандрівник Олег Васильєв зазначає, що колії з дерев'яними шпалами та залізничними костилями донині збереглися на деяких ділянках в Карпатах.

Щодо того, чому костилі досі видніються на дорогах та тротуарах, експерти припускають – це залишки від розібраних колій.

"Появу цього кріпильного виробу в інших місцях, де навіть немає залізниці, можна пояснити таким чином: вірогідно у тій чи іншій місцевості колись була залізниця, але її демонтували.

Досить часто це пов’язано із Другою світовою війною, коли колію руйнували спеціально.

Через це деякі деталі будови колії залишалися у землі, або їх забирали місцеві жителі для використання у господарстві", – розповідає Олег Васильєв.

Працівник "Укрзалізниці запевняє, що залишені костилі на вулицях міст не виконують інших корисних функцій.

"Такі колії з дерев'яними шпалами у нас вже не використовуються, можливо, їх хтось розібрав – а це просто залишки.

У асфальті костилі не виконують жодної функції, адже вони скріплюють металеві конструкції до дерев'яних", – розповідає працівник УЗ.

Дарія Поперечна, УП.Життя

Титульна світлина Michieldewit/Depositphotos

Вас також може зацікавити:

Куди з вулиць міст поділися горобці?

Чи можна виміряти рівень нітратів у овочах і фруктах за допомогою тестера?

Коли краще робити лазерну корекцію зору?

Чи можна їсти плаценту?

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Реклама:

Головне сьогодні