"Покращення" демографії: чим, скільки і за що насправді доведеться заплатити жінкам

453
18 липня 2013

В Україні ввели податок на народження дитини" - з’явилась нещодавно новина на всіх ресурсах майже день у день з датою міжнародного дня народонаселення.

Але в текстах новин через дуже хитрі формулювання в законі інформація перекручена настільки, що варто розібратись дуже детально, що насправді сталось, і звідки взялись згадані цифри.

Що криється за нововведеними нормами, які мають нібито покращити пенсію жінкам, і хто за це заплатить?

За даними Держкомстату, населення України скорочується, хоча й не так швидко, як до 2005, але тенденція майже незмінна.

Серед головних чинників, які мають впливати на поліпшення демографічної ситуації, експерти Інституту демографії ім. Птухи називають зовсім не збільшення кількості народжених дітей, а якість і тривалість життя дорослої людини.

Це означає не фіктивне, а повноцінне поліпшення медицини, освіти.

Матеріальна допомога на дитину в більшості випадків зовсім не впливає на зростання народжуваності, як можна було б подумати.

"Допомога при народженні велика, але вона розтягується на великий термін. Якщо взяти середньомісячну виплату, то це мінімум для молодої мами. Виплата впливає лише на 13% населення, здебішого в сільській місцевості. Там народжують 3-го або 6-го, щоб годувати попередніх та чоловіка, бо в селі складно шукати роботу. Матеріальна допомога якщо і впливає на стимулювання народжуваності, не впливає на інші важливі чинники", - пояснює Ірина Курило, керівник відділу демографічних процесів і демографічнї політики інституту демографії та соціальних досліджень ім. М.В.Птухи НАНУ.

Потужним негативним чинником впливу залишається нестабільна економіка.

Але як пов’язана нова норма про індексацію пенсій та соціальне страхування з жінками та народжуваністю?

З 1 липня 2013 року набрали чинності зміни в законі про індексацію пенсії та пенсійне страхування.

Фото philcampbell 

Наприклад, пункт 15 статті 11 закону про "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (231-18) тепер звучить так:

"Особи, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню:

Особи, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності, а також особи, які перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами і отримують допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами "(231-18) зміни внесено 14.05.2013.

Здавалося б, все робиться на благо жінки, що опікується народженням дитинки – термін передпологової відпустки включили у трудовий стаж. Це ж те, за що так довго страждали і боролись правозахисники!

У кінці тексту, під низкою поправок справді ховаються зміни до закону про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, куди як ще одна база для нарахування цього внеску була додана "допомога у зв’язку з вагітністю та пологами".

Сума нарахування – 33,2%. Ці гроші має сплатити роботодавець. Увага: це не означає, що роботодавець має забрати у жінки ці проценти з її допомоги, о ні! Платити будуть і жінка, і роботодавець.

Проблема для жінки - сплата податку роботодавцем.

Згідно з законом про відпустки, матеріальна допомога у зв’язку з пологами і народженням дитини сплачувалась і раніше. Жінка мала право на таку виплату від роботодавця, який мав відпустити її на 126 днів. Але сплачував не роботодавець, а фактично, Соцстрах через роботодавця.

Спочатку визначають середньоденний заробіток жінки за останні 6 місяців перед місяцем виходу у декретну відпустку. Для цього ділять сумарну нараховану заробітну плату на загальну кількість календарних днів у цьому періоді. Потім цей середньоденний заробіток множать на кількість днів відпустки (за вказаний у заяві період відпуски), зазвичай 126 днів.

Кожен місяць роботодавець робить відрахування в різні фонди, в тому числі – фонд соціального страхування. Є різні страхові випадки, один з яких – вагітність, пологи. Тобто роботодавець робив відрахування із зіробітку працівника-жінки, і коли такий випадок наставав, вона отримувала грошову виплату у сумі 4 заробітні платні. Жодними податками це не обкладалось.

ДУЖЕ ВАЖЛИВО ВІДРІЗНЯТИ: згідно з чинним законодавством, є два види відпусток, пов’язаних з народженням дитини.

1 – відпустка у зв’язку з пологами і народженням дитини (декрет) становить 4 місяці, або 126 днів, надається вагітним жінкам. Включено до трудового  і до страхового стажу жінки.

2 – відпустка по догляду за дитиною, надається після народження дитини обом статям, як жінці, так і чоловіку. Не включено в трудовий стаж. Включено в страховий стаж. В цьому тексті йдеться про перший вид відпустки.

І невідомо, чи навмисно колеги перекручують інформацію, що міністр соціальної політики Наталя Королевська спростувала інформацію і заспокоїла, що відповідні зміни не вплинуть на виплати допомоги на народження дитини, чи через незрозумілість закону.

Звичайно, якщо Королевську запитували, чи буде жінка змушена віддавати комусь третину своєї допомоги, це не відповідає дійсності. Відбудуться інші процеси, через які жінка не зможе працювати офіційно взагалі! На виплати це не вплине, адже їх просто не буде, через те, що працювати буде не жінка.

Довгий час правозахисники та захисники прав жінок, що говорили про гендерну рівність, боролись за те, щоб цей термін – 126 днів (відпустка у звязку із вагітністю та пологами) – включили в страховий стаж жінки. Адже для того, щоб жінка заслужила пенсію, треба було працювати не 30 років, а 30 років та 4 місяці – відпрацьовувати період пологів у той час, коли чоловіки, які також мають прямий стосунок до народження дитини, нічого подібного не роблять", - каже начальник юридичного відділу жіночого міжнародного центру допомоги "Ла Страда Україна" Маріанна Євсюкова.

"Але прийнятий закон у тому вигляді, який має зараз, ускладнює життя жінки в сотні разів, позбавляє її соціальних гарантій взагалі, збільшує ризики, та ще більше впливає на зростання гендерної нерівності", - пояснює Євсюкова.

ЩО ВІДБУВАТИМЕТЬСЯ НА ПРАКТИЦІ

Тепер ці 126 днів внесено до трудового стажу жінки. Але за це держава чомусь вирішила, по-перше: обкласти податком, який сплачує жінка, що отримує допомогу розміром в 4 оклади.

Тобто, 2% з цієї суми жінка має віддати для сплати в пенсійний фонд.

Наприклад, жінка отримує 2,5 тис. грн. Підходить термін народження дитини. Фонд соціального страхування нараховує 10 000 грн. Раніше вона отримувала їх на руки і нікому не робила відчислення. Тепер з цієї суми роботодавець має відрахувати 2% і перерахувати в пенсійний фонд.

По-друге, і ГОЛОВНЕ: роботодавець мусить нарахувати 33,2% на суму в 4 оклади, і тепер вже зі своєї власної кишені перерахувати цю суму в пенсійний фонд. З суми 10 тис. грн. це буде 3320 грн., наприклад.

Експерт вважає, що прийняті зміни роблять жінок неконкурентноспроможними на ринку праці – адже лише жінки можуть йти у перед пологову відпустку.

"Будь-який роботодавець, що стоїть перед вибором брати на роботи жінку, чи чоловіка, звичайно обере чоловіка, щоб не сплачувати ці внески державі. Звичайно, офіційно ніде цього звучати не буде", – пояснює Євсюкова.

Ті жінки, які на даний час офіційно працевлаштовані, мають інший ризик: в потрібний момент роботодавець просто зменшить зарплатню до мінімуму, і нарахування буде здіснюватись не за останньою заробітною платою, а через визначення середньої заробітної плати за останні 6 місяців. Однак, все одно зменшення зарплати навіть в останні 3-4 місяці вплине на суму середньої.

Звичайно, можуть бути і адекватні роботодавці, з нормальними моральними якостями, але економічно їм це не може бути вигідно.

Можливі й такі варіанти: роботодавець буде пропонувати жінці самій сплатити цей відсоток йому задля закріплення робочого місця. Або, якщо жінка має велику зарплатню і гарну посаду, буде, навіть, сама пропонувати заплатити за себе. Обере найменше із двох зол. В будь-якому з перелічених варіантів страждає жінка.

Якщо б ця норма стосувалась всіх верств населення, питань би не було. Але норма стосується саме жіночої частини населення. Чоловіки теж не зрадіють змінам, якщо жінку будуть дискримінувати на ринку праці.

Випадок з реального життя. Жінка, 27 років, приходить на співбесіду до роботодавця. Роботодавець:

-     Ви заміжня?

-     Ні, але живу разом з чоловіком.

-     Ви плануєте вийти заміж? Мати дітей?

-     Ну, теоретично так, звичайно.

-     Ну, тоді у мене виникають сумніви, що ви нам підходите. Тому що зараз ми вкладемо в вас знання, влаштуємо, а ви вигідно вийдете у відпустку по народженню і декрет.

Цей діалог – сьогоденна рутина, таке промовляють відкритим текстом, не приховуючи реальності. Уявіть собі, як будуть тепер розмовляти роботодавці з жінками. Так, це порушення. Але ніхто цього не відслідковує, ніхто за це не несе відповідальності.

Такі порушення дуже важко відстежити. Свідки можуть допомогти, але це треба організовувати. А максимум, що за це буває, – адміністративне покарання у вигляді штрафу.

Постає питання: чи треба було вносити ті 126 днів в трудовий і страховий (пенсійний) стаж, якщо жінка взагалі буде позбавлена роботи?

НОВИЙ ЗАКОН ВЕДЕ ДО ДИСКРИМІНАЦІЇ ЖІНОК?

Фото Nina Matthews Photography 

"Така норма може бути введена, якщо є додаткові соціальні гарантії для працевлаштування жінок на одному рівні з чоловіками. Моніторинг виконання трудового законодавства, застосування санкцій за порушення, в тому числі за відмову у працевлаштуванні через стать. Потрібно відслідковувати такі випадки, і тут має бути робота не тільки правозахисників, а й самих жінок, які не побояться захищати свої людські права", - каже Євсюкова.

"Ми повинні розуміти, що тут не стільки проблема в податку 2%, який сплачує жінка, а ті 33,2%, які сплачує роботодавець, тому, що саме вони - додатковий фактор дискримінації жінок", - додає експерт.

Вона підкреслює, що в конвенції ООН про ліквідацію дискримінації жінок йдеться про встановлення так званої "позитивної дискримінації" – надання традиційно ущемленим верствам суспільства деяких переваг:

Наприклад, в Україні жінці не можна працювати в шахтах, щоб це не відобразилось на її біологічній функції.

"Чому б не скасувати ці 33,2%? Це було б заходом по протидії дискримінації. Найпростіше було б скасувати даний закон взагалі" - зауважує Маріанна Євсюкова.

Доказів дискримінації жінок в Україні чимало. Наприклад, розрив між жіночими та чоловічими оплатами праці в Україні сьогодні становить 23%.

Трудове законодавство у різних відношеннях порушувалось і до прийняття цього закону. Наприклад, вікові побажання "до 30-35 років" у об’явах - це теж порушення законодавства. Як буде працювати цей закон і які матиме наслідки – стане ясно найближчим півріччям. Але чому такі експерименти треба ставити за рахунок жінок?!

Окрім цього, звинувачувати жінки будуть роботодавців. Хоча не роботодавці створили такі дивні умови виживання для жінок на ринку праці.

Якщо б це був єдиний фактор, що впливає на демографічну ситуацію в Україні, можливо, це б не мало великого значення. В комплексі факторів, що впливають сьогодні на погіршення демографії, це прямо вплине на погіршення ситуації. За висновками фахівців, ситуація в Україні не сприяє народженню дітей.

Менше дітей, менше шкіл, менше проблем взагалі. Кохаймося, бо ми того варті? Сьогодні актуальний інший слоган. Як каже журналіст телебачення Торонто Майкл Щур, have a nice fuck!(c) Але не в сенсі "кохатись".

НА ВСЕ ПОТРІБНІ ГРОШІ

Руку до проекту "змін до законів щодо призначення та індексації пенсії" доклали в міністерстві соціальної політики. І зроблено це не через недолугість, навпаки.

Ініціатори законопроекту у Верховній Раді – Азаров, за яким стоять міністерство фінансів та міністерство податків та зборів – зробили законопроект в стилі Осі Бендера. Президент підписав проект.

На все потрібні гроші.

Знайшли варіант, в кого їх забрати під благопристойною причиною і не покласти з власної кишені. Окрім того, не секрет, що більшість депутатів НЕ ЧИТАЮТЬ законопроектів, які голосують у парламенті, і голосують за них не через власні переконання. Інакше як пояснити одностайність в голосуванні саме цього проекту?

Є замовник та реалізатор. Всі сторони однаково зацікавлені в отриманні прибутку тут і тепер, і живуть зовсім іншими категоріями. В градації безвідповідальних законопроектів цей, безперечно, має зайняти почесне перше місце. 

powered by lun.ua