Не робіть біле чорним
22 січня у День соборності я випадково потрапила на трансляцію по Першому Національному телеканалу святкового концерту з київського палацу "Україна". Там я побачила те, що засмутило мене надзвичайно і далі я не дивилась.
Під час якогось виступу в якості заставки показували круглі блюдця з петриківським розписом. І всі ці блюда були чорного кольору. А насправді автентичний петриківський розпис має бути лише на білому тлі. У крайньому разі може бути жовтуватим. Але не темним.
Цієї інформації ви не знайдете навіть в Інтернеті. Сайт Дніпропетровського національного історичного музею імені Д. Яворницького розповідає, що петриківський розпис може бути на білому або чорному тлі.
Однак у 2007 році мені пощастило побувати в селищі Петриківці Дніпропетровської області у тамтешньому музеї петриківського розпису. Яким був юридичний статус цього музею, не можу тепер пригадати. Можливо, це була приватна садиба-музей Василя Соколенка.
Але на все життя запам’яталися слова екскурсовода про те, що справжній стародавній петриківський розпис має бути лише на білому тлі, а не на чорному, бо початки цього мистецького ремесла — у звичайному побутовому розписі печей та хатніх стін. А вони на Дніпропетровщині, як і на переважній території України, здавна білилися.
Екскурсовод пояснював тоді, що промисловий випуск виробів чорного кольору з петриківським розписом був нав’язаний петриківцям, очевидно, з метою уподібнення до культури етнічних росіян. Відбувалося це за часів СРСР, а можливо, і раніше, за часів Російської імперії.
Питання тла для петриківського розпису — із серії "чим відрізняється Україна від Росії". Раніше, у ХІХ-ХХ сторіччях етнічний кордон між українцями та росіянами було дуже легко визначити за кольором сільських хат. Українські — помазані глиною й побілені, російські ж — почорнілий дерев’яний зруб або, якщо це більш новий дерев’яний будинок — пофарбований у зелений, блакитний чи жовтий колір.
На фото сучасне російське село Кулєбакі десь на автошляху від Дівєєвського монастиря до міста Сєрпухов |
Українці завжди прикрашали ікони на покуті вишитими рушниками, росіяни ніколи цього не робили і не роблять. Хто сумнівається, раджу походити по українських православних храмах, де навіть в УПЦ Московського патріархату прикрашають ікони рушниками, а потім поїхати в паломництво до російської глибинки і побачити, що ніяких вишитих рушників там немає.
Останнім часом натикаюсь в Інтернеті на людей, які заперечують будь-яку різницю в культурах українців та росіян. Простежується тенденція, що росіяни намагаються видати за російські народні звичаї традиції українців та білорусів, які з історико-політичних причин живуть на території держави Російська Федерація.
На Ютьюбі висить кілька відео з відтворенням ніби-то угро-фінських традицій (тільки фахівці-етнографи можуть розібратися, що з того є правда), але чомусь сучасні угро-фіни одягають українські вишиванки. З орнаментом посередині.
Тоді як для росіян-чоловіків характерною була сорочка-"косоворотка", де прорізь із вузеньким орнаментом, а то й зовсім без нього, розташована збоку. Лише наприкінці ХІХ сторіччя чоловічі косоворотки почали робити й вишивати на Чернігівщині, але вишивали здебільшого посередині, по-українськи.
Зараз, коли Міністерство культури вирішило визнати петриківський розпис національною культурною спадщиною, і коли подано заявку до ЮНЕСКО про визнання цього виду мистецтва спадщиною людства, громадськість має наполягти на тому, щоб тло білого й світло-жовтого кольору було запатентоване як невід’ємна складова цього розпису.
Це також і питання брендингу української культури в світі. Адже іноземний турист не помітить різниці між чорною скринькою з Росії, де намальовано сани з конями, від української скриньки з петриківським розписом на чорному.