Приватні заклади в медреформі: як це працює

1756
7 серпня 2018

Уявіть, що ви можете відвідати найближчий приватний медичний центр у своєму житловому районі та отримати там якісну консультацію безоплатно.

Це більше не фантазія, а реальність.

Наприклад, мешканці одного зі столичних житлових комплексів обрали своїх сімейних лікарів у брендовій приватній клініці.

Послуги для них оплачує Національна служба здоров’я.

З часом така можливість буде у все більшої кількості людей.

Адже все більше приватних закладів будуть долучатися до медичної реформи. Поясню, чому я в цьому впевнений.

Конкуренція заради якості

Реформа охорони здоров’я має на меті змінити status quo в медицині. Уперше в рівняння ми додаємо нову змінну – конкуренцію.

У 2018 році медзаклади починають конкурувати за пацієнта на первинній ланці.

Принцип простий. У пацієнта є право обирати лікаря в будь-якому закладі: державному або приватному.

Цей заклад укладає договір з Національною службою здоров’я на оплату послуг.

Від НСЗУ за пацієнтами йдуть гроші.

Тому: більше пацієнтів – більше фінансування – краща якість – ще більше пацієнтів.

 

Але для чого нам знадобилися приватні заклади? Відповідь проста: якість обслуговування.

"Приватники" звикли працювати в ринкових умовах, звикли до конкуренції.

Участь приватних закладів у реформі стане поштовхом до зростання загального рівня якості медпослуг.

Більш повільні комунальні заклади будуть змушені "змінитися на краще або програти".

Крім того, на послуги приватних закладів є великий попит. Настав час його задовольнити.

Чому працювати з НСЗУ вигідно

Перше питання, яке ставлять^ чи цікава "приватнику" ціна (тариф), яку пропонує Національна служба здоров’я?

Щоб відповісти на це питання, треба зрозуміти, що НСЗУ практикує дещо нову модель надання первинної допомоги, до якої "приватникам" треба звикнути. Ось у чому її суть.

Зазвичай приватні заклади заробляють на візитах: в кінці кожного відвідування пацієнту дають чек з отриманими послугами.

НСЗУ натомість пропонує запозичену в Європі "капітацію" – абонплату за кожного пацієнта, якого "веде" сімейний лікар.

Тариф встановлюється за людину на рік і кошти рівномірно нараховуються щомісяця, навіть якщо пацієнт не користувався послугами.

Зате наступного місяця, наприклад, йому може знадобитися прийти тричі.  

Чи вигідно це? Давайте порахуємо. Щоб заробити для свого закладу мільйон гривень, приватний лікар первинної допомоги має кожного робочого дня приймати 14 пацієнтів за ціною 300 грн/візит.

Це майже 3500 візитів на рік.

Не забуваємо, що цих пацієнтів ще треба залучити через рекламу та інші засоби, адже не кожен готовий платити за візит таку суму.

Сімейний лікар, який працює з НСЗУ, може отримати мільйон гривень за 1650 пацієнтів різних вікових груп (див. модель нижче).

В середньому він матиме 15-20 прийомів на день. Так, ці 1650 пацієнтів можуть приходити до нього необмежену кількість разів на рік.

Проте статистика свідчить, що в Україні лише близько третини пацієнтів взагалі відвідують свого сімейного лікаря впродовж року.

 

Модель роботи з Національною службою здоров’я (НСЗУ), яка оплачує послуги в межах реформи, має кілька переваг:

1. Найголовніша – пацієнт не платить нічого, за нього це робить НСЗУ.

Погодьтесь, залучити такого пацієнта набагато легше, ніж переконати його платити 300 гривень за кожен візит.

Співпрацюючи з НСЗУ, приватні заклади істотно зменшують витрати на маркетинг.

2. Пацієнт не думає, як зайвий раз НЕ прийти до лікаря і НЕ витратити гроші.

Наприклад, лікар у приватному закладі призначає лікування, в кінці якого – повторний візит.

Якщо після лікування ви начебто одужали, яка ймовірність, що ви більше не підете до лікаря, щоб заощадити кошти?

Насправді, не йти до лікаря через гроші – неправильно. За меддопомогою потрібно звертатися стільки, скільки необхідно, і рішення приймати з думкою про здоров’я, а не про фінанси. 

3. Заклад отримує щомісячний дохід на об’ємі пацієнтів, незалежно від того, чи користуються ті послугами, чи ні.

Гроші приходять за всіх.

Немає невизначеності – можна чітко прогнозувати щорічний дохід.

Достатньо перемножити кількість декларацій на тариф із віковими коефіцієнтами. Це і є сума, яку заклад отримає від НСЗУ. Просто і зручно.

 

Що включає тариф

Отже, пацієнт може звернутися до лікаря стільки, скільки потрібно: хтось – більше, хтось – менше, хтось не звернеться зовсім.

Які послуги заклад зобов’язаний їм надавати?

До гарантованого переліку первинної допомоги входить список базових послуг сімейного лікаря:

 

До речі, приватний заклад може запропонувати пацієнтам спеціалізовану допомогу чи аналізи поза цим пакетом на платній основі.

Але жодної додаткової оплати від пацієнта за перерахований вище список бути не може.

Завтра буде пізно

Не сумніваюсь, що до таких новацій приватні заклади поставляться обережно.

Однак якщо думати занадто довго – може бути пізно.

Поясню просто: відбувається боротьба за ринок. Свою частку на ньому краще здобути саме зараз.

Станом на початок серпня понад 14 мільйонів, а це майже третина громадян України, підписали декларацію з лікарем.

У деяких містах, наприклад Вінниці, це вже більш як 50%. Це частка ринку, яка вже "поділена". Здобути пацієнта, який обрав свого лікаря, набагато складніше.

Найкращий час включитися в конкуренцію був кілька місяців тому.

12 приватних закладів уже зробили це. Ще кілька десятків подали заяви на договір з НСЗУ в кінці липня.

Тому наступний найкращий час долучитися – зараз.

Тим більше, що уже наступного року ми розширюємо реформу на спеціалізовану допомогу: консультації, діагностичні та лабораторні послуги.

А з 2020 року Національна служба здоров’я почне оплачувати послуги у стаціонарах.

powered by lun.ua

Головне на сайті