Три червоні лінії для нових управлінців в охороні здоров`я

2487
2 вересня 2019

У цивілізованих країнах люди не знають імені міністра охорони здоров’я. Ми ж стежимо за цим призначенням кожного разу із завмиранням серця.

З міністром, яка щойно залишила свою каденцію, нам пощастило. Хоча вона була 22-им номером у списку тих, хто очолював профільне міністерство, але 1-а, хто почав ламати систему і запустила реформу. Тому щодо неї така поляризація думок, бо неможливо творити зміни і подобатися всім. Багато хто розуміє ці зміни вже зараз, інші оцінять лише з плином часу.

Якою очільницею МОЗу стане новопризначена Зоряна Скалецька?

Для великої когорти пацієнтських організацій, які опікуються тяжко хворими пацієнтами, інтереси яких власне і представляє наш фонд "Пацієнти України", критично важливі червоні лінії, які ми хочемо зазначити на самому початку, і перетин яких для нас є неприйнятним.

Ми дуже сподіваємося, що ці червоні лінії – однаково червоні і для нового керівництва МОЗу, і для Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування.

Перша лінія – це команда заступників.

У них не повинно бути корупційного шлейфу і конфлікту інтересів.

Як показує багаторічний досвід взаємодії з МОЗом, міністр – це фігура політична (хоча не забуваймо, що риба гниє з голови), а величезну частину роботи і відповідальності покладено на заступників.

І саме на рівні заступників часто організовувались корупційні оборудки, які толерували міністри.

З інформації в медіа, ми вже бачимо, що на керівні посади в МОЗ розглядаються довірені люди Петра Багрія, це одіозний представник фармбізнесу, який збагачувався за бюджетний кошт на корупційних схемах закупівлі ліків.

Великою відповідальністю є утримати МОЗ вільним від корупції і це абсолютно в руках того, хто сидить в кріслі міністра. 

Друга лінія – це продовження генерального курсу реформи, яку розпочала попередня команда.

Запит і очікування суспільства величезні! На реформу вторинки і третинки очікує вся країна і це не лише користувачі послуг і пацієнти, а і лікарі.

Що потрібно зробити для ефективного запуску проекту? Внести зміни в законодавство, які дозволять пацієнту обрати лікаря і отримати безкоштовний пакет послуг не лише на первинці, а й у вузьких спеціалістів та стаціонарах.

Ця лінія критична. Реформу не можна відтягувати, переносити, перераховувати, її треба взяти і втілити.

Бо щойно в іншому напрямку почнеться рух – все загальмується, ми потонемо в експертних суперечках, робочих групах, втратимо час і саму реформу. Тут важливо підхопити і не збавити темпу. Інституції, професіонали готові її втілювати. 

Третя лінія – прозорі та ефективні централізовані закупівлі ліків, вакцин і медичних виробів.

Це лінія – найболючіша для пацієнтів, бо від відхилення від неї залежатиме життя людей.

Це сфера, яка наразі звільнена від корупції від слова зовсім. Закупівлі препаратів через міжнародні організації – це інноваційний механізм для нашої країни, який знищив численні корупційні схеми, на яких відмивалися мільйони бюджетних грошей.

Маємо залізний доведений аргумент – цей інструмент зекономив до 40% коштів державного бюджету і дав можливість закуповувати більше ліків! А це значить більше врятованих життів.

Для прикладу факт, у 2017 році Україна вперше зафіксувала зниження рівня смертності від гострого інфаркту міокарда у лікарнях завдяки наявності коронарних стентів.

Досвід України щодо міжнародних закупівель переймають інші країни (Азербайджан, Боснія і Герцеговина, Казахстан, Молдова, Туркменістан та Узбекистан).

Порівняймо із часами Раїси Василівни Богатирьової, на яку відкрито кримінальну справу за розкрадання коштів на закупівлях!

У минулому році розпочала свою роботу національна агенція ДП "Медичні закупівлі України", яку на законодавчому рівні потрібно наділити такими ж функціями, які мають спеціалізовані організації, щоб вона могла показувати такі ж ефективні результати.

Закупівлі через міжнародні організації мають бути збережені як паралельна з національною агенцією можливість для закупівлі.

Адже є такі позиції ліків і вакцин, які вдавалося закупити лише міжнародним організаціям, завдяки їх репутації серед виробників і міжнародних постачальників.

Для майже 2х мільйонів пацієнтів, які потребують ліків від держави – це 100% гарантія захисту від корупції  у закупівлях ліків.  

Пацієнтська спільнота відкрита для діалогу і ми готові сісти за стіл переговорів, спільно вдосконалювати і покращувати механізми, які лежать в основі трансформації системи охорони здоров’я.

Але ось ці червоні лінії – це орієнтири для новообраних керівників сфери охорони здоров’я, які ми будемо відстоювати

Інна Іваненко, виконавчий директор БФ "Пацієнти України", спеціально для УП.Життя

powered by lun.ua