Як працює пластова освітня програма
Закон України про державне визнання Пласту багаторазово згадує пластову освітню програму.
Законодавство подає її як "навчальну", хоча правильніше було б назвати виховною.
Програма ця є основою одного із 8 елементів пластового методу – самовиховання (Personal progression).
Українське громадянство, а передусім батьки, бачать лиш зовнішні ознаки пластового самовиховання. Можуть оцінювати ефективність програми Пласту по відомих його вихованцях.
А насправді, більш глибше розуміння цієї програми дозволяє здійснювати самовиховання дітей в рази ефективніше.
Ціль цієї статті – допомогти суспільству, батькам, педагогам і пластовим виховникам стати більш успішними у сприянні самовихованню дітей, які виростають у Пласті.
Від розуміння оточенням дитини, належної участі і підтримки суті пластової програми, безпосередньо залежить успішність зусиль усього Пласту.
Пластова освітня програма застосовується для досягнення мети Пласту – сприяти всебічному, патріотичному вихованню та самовихованню української молоді на активних, відповідальних, повновартісних громадян та провідників суспільства.
На основі християнської моралі та ідейних засадах Пласту.
Націленість на самовиховання дає той унікальний результат, коли сама дитина є водночас об’єктом програми і її реалізатором.
І також й основним замовником очікуваного результату (хоча усвідомлення цього з’являється значно пізніше, десь в 15-16 років).
Діти в Пласті зростають поступово, переходячи від виховання до самовиховання.
В пластовій програмі закладено всебічність розвитку особистості. Фізичний, емоційний, розумовий, духовний і соціальний напрями, які в цілому сприяють формуванню характеру активного громадянина-патріота.
Починається все з потрапляння в гурт хлопців чи дівчат, які стають маленькою командою і допомагають розкрити себе.
Далі самоусвідомлення себе в організації, з’являється бажання стати кращим. Постановка цілей, мрії про здобутки, перемоги, праця і зусилля, падіння і підйоми.
Гартування свого характеру, усвідомлення і прийняття пластових цінностей як особистих орієнтирів в житті.
Пластова освітня програма охоплює всі вікові категорії дітей:
- юнацтво – діти віком 11-18 років;
- новацтво – діти 6-11 років;
- пташата – діти до 6 років.
Ці три вікові групи згуртовані в трьох "уладах" – організаційних утвореннях, у яких реалізовується пластова освітня програма для відповідного віку дітей.
Ця програма є поступовою: кожен наступний етап – продовження попереднього.
Програмні етапи в скаутингу називаються сходинками, а у Пласті – пробами (від "пробувати", "випробування").
Завдання проб – націлювати самовиховання дітей, допомогти їм стати успішними в житті, добрими громадянами і провідниками суспільтва.
[BANNER1]
Що таке проба?
Це набір із 10-50 завдань, які дитина реалізує за 1-2 роки свого пластового життя під опікою виховника і обов’язково за участі своєї родини, а також у колі друзів – своєї пластової команди.
Дитина, яка проходить усю пластову освітню програму від 6 до 18 років, може пройти загалом 8 проб.
У кінці кожного такого етапу (проби) є новий пластовий ступінь, який виражається у відповідній нашивці на пластовому однострої.
Саме по нашивці про здобутий останній пластовий ступінь можна "зчитати" рівень пластової підготовки дитини.
Саме ці нашивки роблять усіх дітей в Пласті рівними. Кожен може сам створити себе, незалежно від свого соціального статусу чи походження.
Водночас слід розуміти, що важливим є не факт виконання завдань із проби, а те що стоїть за цим завданням.
Наприклад, не просто вміти заспівати п’ять пісень українською мовою, а розуміти і плекати українську мову, вміти разом у гурті однолітків робити певні завданняі почуватись щасливо, дружньо, натхненно та реалізованою.
Аж так, щоб разом співати або співати для друзів. Тому проби це не "список формальних вимог", а пропозиція певних активностей, які мотивують практикувати і набувати здатність, компетентності активних громадян.
Усвідомлене самовиховання пластуна чи пластунки, просування по пластових пробах, сприяє реалізації мети Пласту та осягненню кінцевого продукту – найвищих пластових ступенів.
[BANNER2]
"Кінцевий продукт" Пласту – "скоби" і "вірлиці"
Усі пластові ступені і проби мають орлину легенду, яку у 1912 році запровадив основоположник Пласту Олександр Тисовський.
Саме тому найвищим почесним ступенем є "гетьманський скоб", для дівчат – "гетьманська вірлиця".
Цей ступінь не здобувається за результатом завершення проби, а надається з ініціативи пластового проводу за успішну і активну працю для українського суспільства.
Першим такий ступінь отримав Богдан Макарушка за встановлення, ще гімназистом, української влади в місті Галичі у листопаді 1918 року.
За всю історію Пласту ступінь надано близько 100 особам, зокрема генералам УПА Роману Шухевичу та Олексі Гасину (посмертно), Любомиру Гузару, Борису Гудзяку та Роману Ващуку.
Діюча каденція українського парламенту увійде в історію теж і тим, що до його складу вперше обрано гетьманського скоба Романа Лозинського. І також першу пластунку "вірлицю" Наталю Піпу.
Протест 1989 року проти утисків Пасту. Архівне фото |
Цей останній ступінь, як і ступінь "скоба", на відміну від "гетьманського", кожна дитина в Пласті може здобути через самовиховання, виконавши відповідні вимоги.
У Пласті щорічно іменують 40-50 нових "скобів" та "вірлиць".
У бой-скаутів США, які донедавна вважались найпотужнішою і найчисельнішою скаутською організацією світу, аналогічний найвищий ступінь називається "Eagle Scout" (Орел-скаут). Зусиллями суспільства і держави у США вже в 20-х роках іменували щорічно тисячі "орлів".
Пластова програма в "Юнацтві"
Будь-яка дитина може стати "скобом" або "вірлицею". Для цього упродовж 2-5 років необхідно пройти три проби.
Починати осягати ці проби можна з 11 років. Щоб пом’якшити вхід в юнацьке пластове життя, є відносно прості вступні вимоги на ступінь "прихильник/ця".
Осягнути їх і отримати відповідну нашивку можна за кілька тижнів або кілька місяців.
"Прихильник/ця" готується стати "Учасником/цею". Для цього він/вона проходить по завданнях першої проби "Скобине крило".
Ця проба прив’язана до успішного проходження літнього польового табору: якщо не першого, то другого. Відповідно середній час проходження проби триває від півроку до 2 років.
Лише осягнувши цю першу пробу юнацтво складає Пластову Присягу, яка є вираженням прийняття пластових цінностей. Відтак уже як "Учасник/ця" Пласту готується стати "Розвідувачем/чкою".
Ця друга проба "Скобиний хват" розвиває зміст першої, доповнює її практичними завданнями. Якщо спершу треба було переважно "знати", то тепер потрібно розвивати навичку пояснювати, показувати та навчати інших...
Ставши "Розвідувачем/чкою" дитина може прийняти найбільший пластовий виклик – пройти останню пластову пробу "Скобиного лету" на ступінь "скоба" / "вірлиці".
Третя проба включає у себе реалізацію ряду проєктів, зокрема і суспільних. Також вона перевіряє навички виживання у природі, в тому числі з обмеженими засобами виживання протягом 3 діб наодинці.
[BANNER3]
Новацька пластова освітня програма для дітей 6-12 років
Новацтво у Пласті мало чим відрізніється від дітей аналогічного віку чеського чи польського скаутингу – "світлячків" та "зухів" відповідно. Усі вони, переважно, носять жовті хустки.
Ці три програми створювались ще за життя основположинка скаутингу Бейден Поуела (Бі-Пі) і базуються на його безпосередніх рекомендаціях.
Базово ця вікова група задумувалась, як програма для молодших братів і сестер юнацтва.
В основі програми лежить "Книга джунгліві". Її автор Редьярд Кіплінг був близьким другом Бі-Пі і також вступив до скаутського руху.
Саме тому дітей-скаутів звично називають "Вовченятами" (Мауглі виростав серед вовків) і "Лисичками" (творча адаптація цього ж концепту для дівчаток).
Кіплінг дав дозвіл Бі-Пі на використання своєї праці в програмі скаутингу.
Упродовж 1920-1930-х років у Пласті діяло паралельно кілька програм для роботи з новацтвом. Були зокрема "Лисички" та "Вовченята" та відповідні посібники для такої роботи.
Однак після другої світової війни пластові методисти вибудували власну програму, а легенда її будувалась на "орлиній" (а не "вовчій") концепції.
Подібно зробили багато скаутських організацій. Багато народів взагалі складно сприймали "Книгу джурглів", оскільки цей твір вважався елементом британського імперіалізму (Мауглі – Кіплінг, звірі-друзі – народи Індії).
У творінні Кіплінга є й образ французів – негативний, тому програма скаутів і гайдів Франції для наймолодших побудована на концепції різних традиційних овочів.
Сьогодні в Україні у понад півсотні новацьких "гнізд" діє програма із 5-ти новацьких проб, відповідно до віку дитини (під кожен шкільний рік її перебування у Пласті).
Спершу дитина стає "Орлям". А відтак здобуває чотири ступені: "Сильне", "Красне", "Обережне" і "Бистре". Стаючи "орлям" дитина складає не присягу, а пластову обіцянку. Вимоги до "проб" дуже простенькі, все відбувається у формі гри.
Новацька програма, на відміну від юнацької, – це не набір завдань, а система запропонованих активностей, проходячи які дитина набуває певних умінь, навичок, знань, здатностей.
Освітня програма Пласту реалізується пластовими виховниками
Основною формою реалізації пластової освітньої програми є щотижневі ігрові сходини виховних частин: новацьких "роїв" і юнацьких "гуртків" (2-5 рої/гуртки творять відповідно одне "гніздо" /"курінь").
Ці виховні частини упродовж шкільного року готуються, щоб поїхати влітку на пластові табори із своїми виховниками (у новацтві їх називають "Братчиками" та "Сестричками").
Пласт є однією з небагатьох скаутських організацій світу, які змогли сформувати освітню програму для усіх вікових груп дітей. |
Пластові виховники "бавляться" безкоштовно (на волонтерських засадах) із "чужими" дітьми, а свої літні відпустки проводять у із цими дітьми у таборах Пласту.
Адже діти, особливо найменші, мають не лише бути знайомими між собою та творити команду, а й довіряти виховнику.
Саме тому у 2020 році парламент Чехії вирішив компенсувати роботодавцям додаткові обов’язкові відпустки їхніх працівників-скаутів, які упродовж року ведуть заняття із виховними частинами і їдуть з ними у літні табори.
Ніхто крім нас самих не збудує в Україні громадянського суспільства. Те, у якому мовному середовищі, в яких командах друзів і на яких цінностях виростатимуть наші діти – залежить лише від нас.
Жоден кум не зможе "порішати" виховника – хіба що сам стане таким виховником, або "порішає" у формі пластового вишколу для вас.
Щоб залучити нових 2-3 дітей до Пласту, потрібно не лише знайти, але й підготувати щонайменше 1 нового виховника.
Людину, яка не лише сповідує пластові цінності і зможе передати їх дітям, але й здатна буде організовувати та проводити пластові щотижневі сходини й літні табори.
Яка має достатньо вільного часу на те, щоб формувати цю важливу складову громадянську суспільства.
Коли батьки дізнаються, що їхня дитина потрапляє "у чергу" (через брак пластових виховників), то є один найкращий спосіб полагодити це питання. Не дзвонити всім можливим знайомим пластунам, щоб дитину "взяли" поза чергою. А вступити до Пласту, пройти вишколи і стати виховником/цею для своїх та "чужих" дітей.
[BANNER4]
"Пташата" – пластова освітня програма для дітей до 6 років
Що це за малята бігають на пластових заходах із білими хустками і блакитних накидках?
А на питання "Пташата, де ви є?" гуртом і голосно відповідають: "Ми тут недалечко, сидимо в гніздечку".
Це найменший пластовий віковий улад, офіційно затверджений світовою Конференцією українських пластових організацій у 2019 році.
Сьогодні в Україні діють десятки "гніздечок" пташат, де батьки разом із своїми маленькими дітьми граються в Пласт. Є вже окремі вишколи для виховників пташат.
Щомісячні сходини гніздечок – це свято для дітей і всієї родини, адже збирається банда на 25-50 діток і ще як мінімум стільки ж батьків.
Починалось це все із того, що у 1970-х роках в Північній Америці організовувалась програма "Пташок при Пласті" як підготовка до новацтва.
У 1988 році там таки відбувся перший табір пташат або як їх ще називали – пташенят.
Пластова освітня програма для пташат ще формується. Готується відповідна "проба" і для найменших.
Основною формою праці є щомісячні сходини "гніздечка" і обов’язковий літній табір, де діти ходять у мандрівки, граються у теренові ігри, а батьки допомагають їм у цьому.
Таким чином 2020-2021 пластовий рік відкриває нову епоху розвитку Пласту, охоплюючи усі вікові групи дітей.
Пласт є однією з небагатьох скаутських організацій світу, які змогли сформувати освітню програму для усіх вікових груп дітей.
Сьогодні головний виклик перед Пластом – реалізувати "Стратегію 2030": зробити Пласт доступним для кожної дитини. Щоб у кожній українській громаді був потужний осередок Пласту. Щоб з кожним роком Україна ставала більш успішною, зокрема зусиллями тих, хто виріс у Пласті.
Для цього у першу чергу потрібно розгорнути кадровий потенціал волонтерів Пласту із 2000 осіб до принаймні 10-20 000. Лише тоді Пласт зможе залучити у 5-10 разів більше дітей.
Тому чекаємо вас і ваших друзів у Пласті і на пластових вишколах.
Важливою є також фінансова спроможність для розвитку пластового руху.
Зробити Україну успішною зможемо лише разом.
Юрій Юзич, голова наглядової ради "Пласту", спеціально для УП.Життя
Титульна світлина rossandhelen/Depositphotos
Вас також може зацікавити:
Символічне літо для українського "Пласту"
Виховання в неповній родині не має поганого впливу на дитину. Дослідження
Дитина просто не вихована чи має синдром гіперактивності: як визначити і контролювати
Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.
А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.