Як Леся Українка стала українською селебріті №1

5316
24 лютого 2021

Створити список найпопулярніших українок – не така проста задача, як може здаватись.

Google взагалі не бачить жінок серед найпопулярніших особистостей.

Запитання, відповіді на яке не знає Google

В 2021 році Україна відзначатиме 150 років від дня народження Лариси Косач-Квітки, яка більшості з нас відома за псевдонімом Леся Українка.

Досліджуючи, чи стане ювілей приводом для зростання інтересу до неї, я вирішив подивитись популярність українських жінок.

І одразу пішов в Google – hey, Google видай мені "ТОП найпопулярніших жінок України".

На подив, Google не знав відповіді на це питання і спробував замаскувати незнання, видавши список найвпливовіших жінок:

Google замість найпопулярніших видає найвпливовіших

Довелось мені розпочати власне дослідження і побудувати новий рейтинг жінок.

Мій метод простий – дослідити інформацію про всіх жінок, які потрапляли в будь-які рейтинги впливовості, популярності різних періодів чи навіть Wiki-статей.

Після кількох днів марудних пошуків я вийшов на топ 2020-го року.

5 найпопулярніших жінок України 2020 року

  1. Тіна Кароль
  2. Ольга Полякова
  3. Леся Українка
  4. Юлія Тимошенко
  5. Олена Зеленська

Аналізуючи цей рейтинг за останні 30 днів, бачимо дві принципові зміни.

Напередодні свого ювілею – 150 років від дня народження – Леся Українка стала №1 за популярністю, а Олену Зеленську витіснила дружина кума путіна.

За останні 30 днів Леся Українка стала №1 за популярністю

Леся Українка ще досі не завоювала столицю, але найгучніші ювілейні заходи пройдуть саме в Києві.

Вже 25го лютого у день народження поетеси стартує мистецький проєкт "Леся Українка: 150 імен", який створили МКІП та агенція Postmen, і який майже напевне спричинить ажіотажний інтерес до мисткині серед киян і всіх українців.

Поки ж карта популярності виглядає як спина долматинця, де Леся регіональними плямками конкурує з Тіною Кароль і Тимошенко в Криму.

У регіонах Леся регіональними плямками конкурує з Тіною Кароль і Юлією Тимошенко

Було б добре, щоб у 2021 році Google зробив гендерно-збалансовані підсумки року.

Можливо тоді, увага українців буде спрямовуватись не лише в сторону світових диктаторів і тиранів, але і до власних видатних постатей.       

Я ж хочу далі розказати, чому постать Лесі Українки актуальна і як ми змогли так швидко підняти її популярність.

Лариса Косач-Квітка – це Європа

До сучасних українців постать Лесі Українки дійшла в дуже спрощеному образі.

Власне, навіть справжнє ім’я її – Лариса Косач-Квітка – згадають одиниці. Більшість сприймає її як просту "жінку з народу", борчиню і поетесу, яка все життя страждала.

Такою її вкладали в наші голови ще з радянських часів, а шкільні підручники з програмами на рівні тих років продовжують "шліфувати" свідомість наших дітей.

Ювілейний рік – це нагода розказати історію справжньої Лесі Українки, якою вона була за життя: інтелектуалкою та аристократкою, модерністською поетесою і драматургинею, врешті-решт людиною і мисткинею проєвропейських поглядів з глобальними горизонтами, жінкою, яка вписувала українську культуру в контексти Західної цивілізації.

Для Лариси Петрівни нестерпно було усвідомлювати колоніальний статус рідної України, і щоразу повертаючись з Європи, вона болюче відчувала цей невільний статус.

"Мені тепер ще тяжче буде у своєму краї, ніж досі було.

Мені сором, що ми такі невільні, що носимо кайдани і спимо під ними спокійно", – пише вона в листі до дядька Михайла Драгоманова.

Себе вона також відчуває невільною від імперських впливів, але знає, що може боротися: "У мене руки в кайданах, але серце й думка вільні...".

Прагнення рухати свій край до Європи означало для Лесі Українки – представити сучасникам світову літературу і філософію, образи і персонажі Західного світу.

Тому вона перекладає українською Шекспіра, Данте, Гомера, Жорж Занд, Байрона, Гейне, Гюго, Свіфта, Міцкевича.

Вона переосмислює й активно пропонує своїм сучасникам геть новий погляд на класичні західноєвропейські сюжети і легендарних персонажів: Дон Жуан, Кассандра, оточення Христа, євангельські та середньовічні сюжети.

Важливо зрозуміти, що Леся Українка – багатогранна постать. Її внесок в український шлях до Європи важко переоцінити і належить переосмислити.

Шлях до ідеї ювілейного року

Ми в Postmen почали працювати над айдентикою ювілейного року Лесі Українки взявши участь в мистецькому конкурсі, організованому Міністерством культури та інформаційної політики та Дежавною агенцією з питань мистецтва та мистецької освіти.

На самому початку ми знали не набагато більше, ніж середній українець.

Більшість з колег пам’ятала щось зі шкільної програми, хтось прочитав і освіжив ключові драми і поезії.

Однак, досліджуючи саму постать Лесі, ми все більше хотіли відкривати її для себе, і зрештою перечитали кожен по добрячому десятку творів.

Найбільше захоплювала саме багатогранність Лариси. Однак, поки вона стала основою айдентики, ми зробили кілька проміжних – "невдалих" версій айдентики.

Серед відхиленого: ми працювали з концепцією "Неймовірна Леся", яка апелювала до надзвичайних талантів Лесі Українки; концепцією "Промениста", яка нагадувала що драматургиня творила сама слова (неологізми), і в тому числі вигадала слово "Промінь".

Макет концепції "Промениста"

Ми відкинули ідеї зробити променисте рейв-паті і вуличну інсталяцію "Полум’яна" з відкритим вогнищем і теплими напоями.

Відмовились від ідеї робити фантасмагоричні інстаграмні простори, які би поєднували природу Волині, Полісся, Грузії і Єгипту (місця, де бувала поетеса), з урбаністичними просторами і модерністськими меблями.

Ідею робити фантасмагоричні інстаграмні простори відкинули

Зрештою, ми тимчасово відклали технологічні ідеї по типу відновити голос Лесі Українки за допомогою штучного інтелекту з існуючих воскових аудіо-валків, але плануємо зробити це до кінця року.

Відновити голос Лесі Українки за допомогою штучного інтелекту досі хочуть 

Ювілейний брендинг "Леся Українка: 150 імен"

При роботі з такими великими темами і явищами як ювілейні роки класиків, найбільший виклик – це збалансувати запити різних аудиторій.

Те, що сподобається молоді, може бути неприйнятним для старшого покоління.

Хайп-підходи можуть розчарувати поверхневістю інтелігенцію, а занадто розумні концепції не зачеплять покоління Z та Альфа. 

Ми провели сотні годин в консультаціях і експертних обговореннях, щоб зрештою не лише вийти на ідею, але й відтестувати резонанс з нею всіх ключових аудиторій – так народилася "Леся Українка: 150 імен".

Проект "Леся Українка: 150 імен"

Вперше ми продумали про імена Лесі, бо ж вона навіть не Леся, а Лариса.

У численних листах Лесі та спогадах про неї ми зустрічали ще більше імен, якими її називали в родині, її кохані чоловіки чи друзі: Зея, Мишолосія, біла гусонька, хтосічка, синя троянда. Кожне із цих імен чи прізвиськ розкривало по-різному справжню Ларису Косач-Квітку.

Графічні рішення побудовані на основі паттернів, властивих графікам і книговидавцям кінця 19го – початку 20го століття.

Графічні рішення проекту "Леся Українка: 150 імен"

Кольорові рішення – на основі палітри українських художників-модерністів Мурашка, Богомазова та Екстер.

Кольорові рішення Мурашка, Богомазова та Екстер

Ювілейного року ми хочемо творити всі елементи Леся-простору в лімітованих серіях у кількості 150 - 150 років, 150 буклетів, сумок, гостей, творів, треків.

Ця ідея втілена і в полі дескрипторів, і в підході до сувенірної продукції – вся вона друкується вручну, лімітованими накладами по 150 одиниць, підписується авторами і нумерується.

Лімітовані елементи серії Леся-простору

Комбінація форм і кольорів щоразу показує різний настрій і прояв Лесі Українки, що дало нам можливість створити 150 унікальних логотипів.

Таким чином, динамічний логотип включає 150 варіацій і розкривається через чисельні прояви і комбінації.

Айдентика вийшла барвистою і трендовою – це те, що може зацікавити молодь. Водночас ми отримуємо схвальну реакцію старшої аудиторії, літераторів та інтелектуалів.

Ми зробили digital brand kit, і розмістили його на сайті, щоб кожен міг вільно використовувати ювілейну айдентику протягом всього року.

На сьогодні цю айдентику використовує кілька десятків подій, ЗМІ, ентузіасти, що творять відео-контент і дизайн, українські бренди.

Все це разом творить "Леся-простір" – неповторний і в той самий час впізнаваний.

"Леся-простір" – неповторний та впізнаваний

Нам залишалось витворити простір для експозиції мистецького проекту "Леся Українка: 150 імен", що відкриється вже за кілька днів в Українському Домі.

Не буду розказувати, що відвідувачі побачать всередині – скажу лише, що ми повністю переоблаштували цей простір під Леся-Дім.

Тут буде і Радіо Леся, і місце для Kosach Talks, і простір для опери "LE Re:post-опера".

Трохи спойлерів ви знайдете на сайті www.150imenlesi.org. Трохи анонсів у мене на сторінці в Facebook.

До зустрічі на експозиції! Приходь, дивись, читай!

Ярослав Ведмідь, керівник і засновник Postmen, спеціально для УП.Життя

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Вас також може зацікавити:

Instagram-маска Лесі Українки: користувачі можуть спробувати ефект до 150-річчя поетеси

Тарас Шевченко: чому він став поетом №1 в Україні та чи справді ми його знаємо

Чому Тарас Шевченко – ікона

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Також ми ведемо корисний Telegram-канал "Мамо, я у шапці!".



powered by lun.ua