Почуття вирішити задачу, або До чого готувати дитину в майбутньому
Якось в інтерв'ю Валерій Лобановський сказав, що Андрій Шевченко – геніальний футболіст, тому що у нього є почуття "забити гол".
Я запам’ятав цю фразу, яка на перший погляд здається дивною. Але потім мені стало ясно, що він мав на увазі. Таке саме почуття вчитель повинен пробудити в учня.
Почуття вирішити задачу. Якщо воно з’являється, учня не зупинити. Це коли урок завершився, а він нікуди не йде, бурмоче "зараз… зараз…" і не зупиняється, аж поки не досягає результату.
В кожній дитині живе дослідник, і вчитель повинен його побачити.
Звісно, невелика кількість школярів у майбутньому стануть вченими. Але для вчителя важливо зробити їх вченими в ту секунду, коли він зайшов в клас.
Для кожного учня потрібна своя творча задача. Дитина має знати, що у неї є поле для відкриттів.
Причому потрібно це зробити для будь-якого учня відповідно до його здібностей.
Навіщо це учням?
Якщо вони відчули кайф від діяльності в школі, а потім не будуть використовувати ці знання в житті, ніхто з них не буде про це шкодувати.
Зазвичай, у дітей немає мети отримати корисну інформацію, яка колись може стати їм в нагоді.
Коли вони вирішують чергову задачу, то просто відчувають задоволення, захват і радість дослідника. Вони самостверджуються, отримують повагу до себе, а це необхідно будь-якому підлітку.
За якийсь час люди забудуть те, що вчили у школі, але у них залишиться головне – впевненість у собі, спроможність осягати нові навички.
Вони знають, що справляться з будь-якою проблемою, що вони сильні, не тому, що у них були гарні оцінки, а тому що вони боролись і перемагали багато разів.
Саме вчителі у школі мають дати дітям це підґрунтя.
Потрібно пам’ятати, що учень розвивається тоді, коли він діяльний. Основна задача вчителя – збудити цю діяльність внутрішньою і зовнішньою мотивацією.
Учень поважає школу за те, що вона допомагає йому вирости. Він і себе буде поважати, і вчителів – за свою силу, яку він знайшов у школі.
Будь-який шлях не складається з феєрверків та постійних відкриттів. Проте кожен учень вибачить тобі і собі нудну довгу роботу, оскільки він вже пізнав радість інтелектуальної насолоди.
[BANNER1]
Неправильно починати роботу в класі, навантажуючи школярів безкінечними складними вправами. Перш за все діти мають відчути захват відкриттів та зрозуміти, що школа є для них місцем самоідентифікації та самоствердження.
Створення такого середовища є головним досягненням вчителя, куди направлені всі сили.
Результатом такої роботи є творчі, свідомі учні, які розуміють себе, відчувають свої сили і, найголовніше, мають бажання подальшого навчання і розвитку в університетах.
Ми знаходимось зараз на порозі нових відкриттів, які змінять світ.
Тому потрібно виховувати людей, які будуть готові до змін, а не до чогось завченого.
Потрібно готувати людей, які мають глибокі знання та потенціал дослідника, які розуміють, що світ в їхніх руках, та знають різні способи вирішення проблем.
Юрій Білецький, вчитель математики і фізики, співзасновник Науково-дослідницької школи "Базис", спеціально для УП.Життя
Титульна світлина tan4ikk/Depositphotos
Вас також може зацікавити:
Дистанційне навчання: сучасний формат освіти, який має лишитися
Третина українців підтримує впровадження "дистанційки" через пандемію – опитування
Дистанційне спілкування з батьками, гігієна та екстернат для окремих учнів – рекомендації МОН школам
Дитсадок дистанційно: що робити батькам, якщо вихователі зникли з радарів
Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.
А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.