Музей у повномасштабну війну: арт-прихисток, локальні історії та надія на переконливе "до завтра"
За майже півтора роки повномасштабної війни – кожен музей в Україні – своя унікальна історія. Музеї Сходу і Півдня стали болем і заодно феноменом стійкості, Київ – це здебільшого історія про пошук нових рішень – навіть у цілісності будівель, оновлення місії, до якої додалось "бути місцем, де добре й спокійно", й неочікувані колаборації .
Незвіданим донедавна був для мене вайб музеїв західного регіону. Про що вони тепер? Як змінились, як впливають на відвідувача?
Тож, подорожуючи до Луцька на запрошення Музею сучасного мистецтва Корсаків – не мала зеленого уявлення, що саме вихоплю і відчую, адже Луцьк у порівнянні з Києвом, а тим паче з Херсоном або Харковом, Одесою – умовно спокійна територія – дякувати Богу, "без ексцесів".
Номінально їхала подивитись на створення найбільшої в світі картини "Космогонія", яку з минулої осені малює в просторі Музею Корсаків митець з Горлівки Петро Антип.
Арт-об’єкт має сягнути 2 тис. квадратів. Окремі яскраві полотна зображують міфілогічні, релігійні сюжети про створення світу, зародження життя, а на останньому Антип обіцяє візуалізувати майбутнє людства.
Петро Антип створює в Музеї Корсаків в Луцьку картину "Космогонія". Фото: пресслужба музею |
Звісно ж, мала перелік питань про те, як повномасштабна війна змінила життя музею у (повторюсь) умовно безпечному регіоні. І зрештою хотіла зрозуміти, чим зайняли величезні площі ревіталізованого заводу, адже основну експозицію, як і більшість українських музеїв, Корсаки зняли в перші дні інвазії.
Читайте також: "Якби не колаборанти, ми би врятували музей від росіян". Інтерв'ю з директоркою Херсонсього художнього музею
Несподівано для себе потрапила в історію зовсім про інше – в Луцьку вразили ті речі, які визначила для себе як "свою нову оптику" в оцінюванні музею у повномасштабну війну.
Ділюсь враженнями від побаченого і післясмаком, який прожила вже вдома.
У Музеї сучасного мистецтва Корсаків показують проєкт "Думи". Фото: пресслужба Музею |
Музей як безпечне місце, де все завжди "так"
Масштабний простір приватного Музею сучасного мистецтва Корсаків, який сягає 12 тис. квадратних метрів, зараз зайнятий двома великими проєктами. Окрім постійної експозиції, є декілька великих виставок, зокрема, "Український абстракціонізм: танець неокортексу", де представлені роботи понад 40 українських художників, та виставка графіки "Україна у чорно-білому: графічні діалоги". Окрему частину займає меморіальний музей Миколи Кумановського.
Частина нових об’єктів прямо або опосередковано стосується війни. Так, на третьому поверсі музею в центрі – дерев’яний танк-теплиця Сергія Григоряна "Зимове садівництво" – всередині пишно зеленіють хатні рослини. Така собі війна, яка вже трохи проростає і інтегрується в побут і яку перемагає щоденне буяння життя.
Але перший мій "присмак" від перебування у величезних галереях Корсаків – несподівано був інший: зчитала його як безпеку, перепочинок і медитативний простір.
У Музеї Корсаків показують інсталяцію "Нарцис" Анатолія Твердого. Фото: пресслужба Музею |
Спершу просто насолоджувалась світом великих зал із чітко продуманою історією, всотувала естетику світлих приміщень, а потім вже перейшла до проживання окремих картин і рефлексій.
Тут же згадала тезу музейників після відкриття поодиноких закладів культури навесні 2022 – арт-локація тепер стає прихистком. Тоді, в травні, сильно зрезонувала фраза очільниці Музею Ханенків Юлії Ваганової:
"Коли відновили роботу – відвідувачі приходили просто щоби побути в музеї – в місці, де все так, як було колись".
Умовно це про повернення до свого безпечного простору (і тут згадую вдалу назву неймовірного перфомансу на кіностудії Довженка), можливість абсолютно відволіктись і поринути в світ картин, арт-об’єктів, який, можливо, раніше здавався далеким, подекуди штучним.
Тепер простір музею – про ідеальне своє, про тимчасовий захист від новин і від швидкої зміни парадигми – в Музеї її вже хтось створив, вона безпечна.
Читайте також: Без світла, але з куражем: як живе наймолодший музей України
Проєкти про війну, які викликають реакцію, але не травмують
На момент мого приїзду до Луцька – застала один проєкт "суто про війну", він займав основну частину першого поверху. Здебільшого це емоційні арт-об’єкти, які мають естетичну складову і радше закликають до рефлексії, аніж спричиняють ретравматизацію.
До слова, подружжя відвідувачів, яких зустріла, привели на перший "воєнний" поверх хлопців років 6 і 10.
6-річний відвідувач, споглядаючи арт-об’єкти з іграшковими солдатиками й міні-технікою, голосно сказав: "Задовбала ця війна" і тут же зупинився біля невеличкої скульптури "Рашист", де ворог поданий в образі мавпоподібного створіння з колючками. "Рашист" – вголос прочитав хлопець і, ще раз роздивившись, резюмував: "Точно. Схожий".
У Музеї Корсаків тривають 2 масштабні проєкти та менші виставки. Фото: пресслужба музею |
Місце зустрічі з "іншим": історії, які привезли й лишили митці-релоканти
Ще один важливий вайб, який зчитала в музеї в Луцьку – певна – раніше сказала би "тусівка" – а зараз відчула це як хаб, де всі вдома. Художник Петро Антип, як розповіли мені "з порогу" – живе в музеї. Насправді має майстерню навпроти, вона зайнята новими скульптурами, книжками, ескізами і навіть постерами на стінах. Справляє враження дому. Зараз це зачепило по-справжньому.
Митець, який народився і виріс у Горлівці, жартома називає себе "бездомним". Поговорили про 3 його втрачені майстерні: в Донецьку (у 1990-х, коли Антип був у РУХу), Горлівці (з початком війни на Донбасі) та на Київщині – від атак ворога на початку інвазії.
Петро Антип створює у Музеї Корсаків масштабний проєкт "Космогонія". Фото: Пресслужба музею |
Антип – у музеї і консультант фундатора, і окрема принада, адже щодня він на другому поверсі малює частину "Космогонії". Спостерігала, як до нього раз по раз заходять відвідувачі, дехто лишається поговорити. Каже, що питають про різне: творчість, Бога, Донеччину. Про Донеччину говорить з гордістю й залюбки. Каже, що пишається, що він з Донбасу. ("Донеччина – Схід української перемоги" – згадую напис на футболці Вікторії Амеліної).
Піймала себе на думці, що така "доступність" митця, який говорить і навіть "малює" про свій дім (в творчості Антипа часто фігурують локальні символи, сюжети) – перегукується із концепцією музею. "Фішкою" Корсаків колись став локальний принцип: тут фігурує окрема історія митців Одещини, Харкова, Херсонщини, Києва, Львова, Закарпаття.
Віктор Корсак став співавтором і куратором проєкту "Космогонія". Фото: пресслужба музею |
Цікаво, що з початку повномасштабної війни цей принцип Музею з одного боку оприявнився, а з іншого – нівелювався. За словами фундатора Віктора Корсака, з весни 2022 тут побували митці з різних регіонів, про них лишився цілий пул історій, які, між іншим, можуть вдало обігувати, демонструючи картини, які є в колекції.
Наприклад, мені "зіграла" така історія про перебування в Луцьку художника з Донеччини Романа Мініна. В залі першого поверху – його чорно-біла картина, яка зображує "фірмовий" сюжет Мініна – шахтарів. Вона чітка, точна, дещо похмура.
Тепер її бачу лише у зв’язці з історією, яку почула від Віктора Корсака: живучи в Луцьку, Роман малював кольорові, позитивні сюжети. Сказав, що війну зобразив ще до її початку. У 2022 хотів малювати по-іншому – на полотнах, створених в Луцьку, його шахтарі танцювали.
Музей, у який приходять між боулінгом і кіно
До слова, "домашність" і відкритість музею Корсаків відчувається на різних рівнях – від зацікавленості в тобі працівників до неформального спілкування фундатора з відвідувачами.
Цікаво, що, йдучи до музею, минаєш різні типові локації ТРЦ: супермаркет, кінотеатр, боулінг, дитячий майданчик (все знаходиться в приміщенні колишнього заводу, а тепер КРЦ "Адреналін Сіті").
"Космогонія" має сягнути 2 тис. квадратів. Фото: пресслужба музею |
Музей вирізняється, але, спостерігаючи за переміщенням відвідувачів, усвідомила, що він "в програмі". Умовно містяни, які вирішили провести день у торгівельно-розважальному центрі, заходять подивитись на сучасне мистецтво – і це теж про "ламповість", яка, вочевидь, корелюється із атмосферою самого міста.
Знову ж таки, почувши історії з життя музею Корсаків на початку повномасштабної війни, коли тут діяв "арт-батальйон" – досить добре уявила собі, як в просторі музею співали, танцювали, малювали і взагалі жили якимось абсолютно відмінним від попереднього життям, яке ініціювали митці-релоканти і місцеві активісти. Згодом, гуляючи залами, малювала подумки такі дні арт-батальйону, які зблизили умовно "поважну" інституцію та її публіку.
Музей Корсаків презентує твори сучасних українських митців. Фото: пресслужба музею |
Не так важлива візія прийдешнього як те, що майбутнє пообіцяли
І зрештою післясмаком відвідин музею Корсаків стало усвідомлення важливості їхнього меседжу, захованого не так у самому масштабному проєкті "Космогонія", як між його рядків. Буквально днями завершився Книжковий Арсенал – у коментарях вихопила думку представниці культурної "бульбашки", що все, про що говоримо зараз (йшлось про дискусії на фестивалі), здебільшого націлене на тут і тепер – мало майбутнього – як глобальної візії прийдешнього, так і просто його означення.
Раптом усвідомила, що й саме слово "завтра" так сильно обросло за час війни несподівано шорсткими конотаціями, що навіть лайтове "до завтра" сприймається як дуже відповідальний меседж. Тож хотілось би більше про завтра – просто щоби наповнити його формою, тілесністю…вірою, якщо хочете.
Блогерам презентували проєкт "Космогонія". Фото: пресслужба музею |
У жодному разі не поділяючи українців на "тут" (в Україні) і "там" (за кордоном) – відчуваю, що все ж таки "тут" це важливо. Навіть не говорити про те, що буде колись: після "тривожної" ночі, після виснаження, після Перемоги – а щоби хтось ненав’язливо запевнив – що прийдешнє просто буде, і зафіксував право на це прийдешнє, себто сказав "до завтра" переконливо.
І от власне "тут", в Києві, в цьому контексті зараз пригадую музей Корсаків, де триває перфоманс Петра Антипа "Космогонія". І справа навіть не в тому, що заключною його частиною обіцяють візію майбутнього людства, про яку, за розповідями самого митця, запитують в Німеччині, де Антип має майстерню.
А в тому, що перфоманс має тривати ще цілих довгих шість місяців ("доооооовгих" – тут тягну, розтягую, смакую). Тобто, я – як глядачка – можу бути впевнена: є план на завтра – завтра-за тиждень-через місяць Антип малюватиме свою "Космогонію". А далі її повезуть Європу дивувати масштабами й українськими символами, а тоді в США. Та куди б не повезли – головне, що Show must go on.
Петро Антип створює найбільшу в світі картину "Космогонія". Фото: пресслужба музею |
Довідка
Музей сучасного українського мистецтва Корсаків відкрили у Луцьку 2018 в приміщенні колишнього заводу. Він має площу понад 12 тис. квадратних метрів. Ідейним початком створення приватного музею стала Галерея сучасного мистецтва "Арт-кафедра". Згодом фундатори Віктор та Леся Корсаки створили музей сучасного українського мистецтва, який розрісся і став популярним арт-майданчиком.
За час існування тут провели десятки масштабних проєктів, а в 2021 почали планувати своє бієнале сучасних митців – завадило повномасштабне вторгнення, але ідея в розробці. В основній колекції музею – твори більш як 100 знакових українських митців – від Криволапа та Емми Андієвської до Романа Мініна й Антона Логова.
Після початку повномасштабної війни – у Корсаків прихистили біженців і проводили арт-терапію.