Як українські жіночі бізнеси впроваджують світові практики та змінюються під час пандемії
Велика кількість бізнесів постраждала від пандемії Covid-19. І у більшості сфер задіяні жінки. За даними Українського Жіночого Конгресу у сфері соціальної допомоги 80% працівників — жінки, а у сферах культури та спорту жінок 68%.
Багато бізнесів закрилися чи почали переорієнтовуватися на інші ринки збуту чи форми подачі свого продукту. У фокусі цього тексту дві історії, які перейняли світові практики та зробили бізнес в Україні за міжнародними стандартами.
У новому спецпроєкті з компанією Кока-Кола Українська Правда.Життя розповідає про українських підприємиць, які незважаючи на перешкоди роблять щось нове і цікаве у своїй сфері. Завдяки підтримці проєкту "Я зможу!", вони побороли наслідки пандемії і продовжують розвиватися.
З 2017 року жінки-підприємиці та жінки-лідерки мають підтримку проєкту "Я зможу!", який спільно реалізує Фонд Олени Пінчук та Фундація Кока-Кола. В рамках цієї ініціативи чи не вперше в Україні почали говорити про посилення економічного впливу жінок.
"Зелене Життя"
Ландшафтний дизайн — це не лише гноми біля будинку чи зелений газон. Для красивого та стильного оформлення парку чи присадибної території необхідно правильно підібрати рослини та спланувати дизайн місця. Ландшафтна компанія "Зелене Життя" з 2011 року переносить світові практики ландшафтного дизайну до України. З невеликої теплички за 10 років компанія виросла до торговельного майданчика, трьох інтернет-магазинів, теплиці та розсадника.
Світлана Льонюшкіна — засновниця компанії — покинула економіку, щоб зайнятися справою для душі, яка згодом переросла у прибутковий бізнес.
Світлана Льонюшкіна, засновниця ландшафтної компанії "Зелене Життя", фото з особистого архіву |
"Дуже довго працювала економістом, потім пішла у декрет. Одного разу купила журнал про дім та сад, і зрозуміла — хочу займатися чимось іншим в житті", — розповідає про свій шлях Світлана.
Потім Світлана отримала освіту ландшафтного дизайнера у Києві, а згодом відкрила свою компанію. Коли мова йде про "Зелене Життя", підприємиця не стримує емоцій:
"Ми даємо гарантію, що наші рослини будуть приживатися. Плюс індивідуальний підхід до кожного клієнта. В нас є база рослин і комплекс послуг з ландшафтного дизайну. Нещодавно створили розсадник тепличних рослин".
Саме на створення розсадника Світлана виграла грант від проєкту "Я зможу!". У Facebook-групі підприємців Мелітополя (міста, де знаходиться компанія), вона побачила оголошення, подала свій проєкт на конкурс і виграла.
Фото розсадника "Зелене Життя", з особистого архіву Світлани Льонюшкіної |
"Завдяки гранту ми зможемо розвинути за європейською технологію вирощування рослин у горщиках. Це дозволить розширити асортимент та зону впливу компанії. Ми знаходимося на березі Азовського моря і в нас необмежений потенціал для вирощування різних видів рослин", — розказує Світлана.
На щастя, локдаун не сильно вплинув на "Зелене Життя". Велика площа розсадника дає можливість безпечно вирощувати рослини. А продажі через інтернет-магазин є зручними та безпечними як для клієнта, так і для продавця.
І хоча зараз Українські розсадники не можуть за масштабом конкурувати зі світовими, Світлана вірить, що за часом їм вдасться розширитися:
"Зараз світові лідери рослинництва — це Польща, Нідерланди, Німеччина. З ними важко конкурувати, але якщо задатися ціллю і знайти вузько профільовану нішу — то все можливо".
Фізика тіла
Вже кілька років в Києві існує незвичний спортивний центр. Концепцію та бачення не просто йога-студії, а центру фізичного та духовного розвитку співвласниця "Fizmat" Ярина Присяжнюк привезла з Лос-Анджелеса.
Засновниці Fizmat: Марина Мірошниченко та Ярина Присяжнюк. Фото надані Мариною Мірошниченко. |
У 2015 році Ярина жила в США й активно займалася йогою. Коли повернулася до Києва хотіла продовжити, проте не знайшла студії, схожої за комфортністю до американських — з великими вікнами, роздягальнями та зручним інвентарем. Так виникла ідея створити свій бізнес. Інша співвласниця — Марина Мірошниченко в той самий час повернулася з навчання на MBA.
"На той момент, коли "Fizmat" з’явився, він був унікальним явищем – блакитним океаном. В Києві такого плану студій ще не було. Зараз ми даємо можливість людям займатися своїм тілом в дуже комфортних умовах", — розповідає Марина Мірошниченко
Карантин дуже сильно вдарив по індустрії спорту. Три місяці спортивні клуби та студії були закриті, що не могло не позначитися на їхніх прибутках, та змусило поглянути на свій бізнес під іншим кутом.
Fizmat, фото надані Мариною Мірошниченко |
"Коли під час карантину (2020 року — УП,Життя) ми дізналися, що є можливість отримати грант, ми надіслали документи. Крім того, що це був складний для нашого бізнесу період, ми зрозуміли, що нам необхідно розвивати онлайн-напрям, і нам дуже потрібні інвестиції", — ділиться Марина.
У 2020 році "Fizmat" отримав від проєкту "Я зможу!" 30 тисяч гривень на розвиток онлайн напрямку.
"Ми створили онлайн-напрям повністю з нуля: тренування, челенджі, записи курсів, курси в Zoom", — говорить співвласниця.
Але повністю йти в онлайн "Fizmat" не збирається.
"Все одно є певна кількість клієнтів, які хочуть займатися офлайн. Проте є і інші, які оцінили переваги онлайну. В нас є великий корпоративний клієнт, який був в нас офлайн, але зараз повністю перейшов на тренування онлайн", — говорить Марина.
В планах Fizmat не тільки розширювати кількість спортклубів та масштабуватися, але й по-новому підійти до концепції "здорового духу та тіла людини".
Fizmat, фото надані Мариною Мірошниченко |
"Зараз ми знаходимось в процесі ребрендингу і йдемо ще й в духовні практики, те що називається mindfulness. Зараз є такий тренд на свідоме споживання та свідоме життя. Ми станемо mindfulness центром, але не відмовляємося від основної концепції", — резюмує Марина Мірошниченко.
З 2010 року Компанія Кока-Кола реалізує проєкт 5by20®, метою якого є посилення економічної ролі жінок у всьому світі. Ціллю ініціативи було залучити 5 мільйонів жінок до 2020 року та результати перевищили очікування.
На початок 2021 року вже 6 мільйонів жінок та 183 бізнес-програми у 100 країнах отримали економічну підтримку та змогли розвинути свою справу.
В українській частині глобальної ініціативи здійснюється проєкт "Я зможу!", який реалізується Фондом Олени Пінчук за підтримки Фундації Кока-Кола. З 2017 року було реалізовано низку проєктів, серед них:
#МаюПравоСказатиНі 2017
#НеВішайЯрлики 2019
#Inspirement_chain 2020
#8Березня.Rethink 2020
#ЯкбиЯнеБоялась 2021
За весь період діяльності проєкту "Я зможу!" 300 тисяч жінок отримати економічну та менторську підтримку. 31 жіночий бізнес отримав фінансову підтримку на 1,5 мільйон гривень.