Ефективний фідбек: як говорити так, щоб вас почули. 5 правил від коуча

Ефективний фідбек: як говорити так, щоб вас почули. 5 правил від коуча

Англійське слово feedback добре прижилося в україномовному бізнес-середовищі та освіті.

Його, перш за все, застосовують у значенні "зворотнього зв`язку" та правильності його побудови.

Як правильно дати фідбек колезі, підлеглому чи керівнику?

Не зіпсувавши відносин, не ображаючи і не впливаючи негативно на його креативність, ініціативу та мотивацію.

Коуч студентських програм в Інституті прикладних наук Ганзе у Гронінгені (Нідерланди) Оксана Лозинська пояснює, як правильно формулювати зворотній зв`язок, аби він був ефективним.

Оксана Лозинська, коуч студентських програм в Інституті прикладних наук Ганзе
у Гронінгені (Нідерланди)

Основною метою зворотнього зв'язку є залучення його отримувача до дії, мотивація покращити роботу та результати, стимулювання до подальшого росту.

Необхідно делікатно направити отримувача у потрібному напрямку, при цьому не приймати за нього рішення.

Загальноприйнятим правилом зворотнього зв’язку (‘feedback’) залишається правило сендвіча (The Sandwich Method):

  • Позитивний меседж
  • Критика, суть зворотнього зв’язку, головний меседж
  • Позитивний меседж

Однак, є кілька важливих аспектів, які традиційна модель сендвіча не покриває і які є актуальними.

5 ПРАВИЛ ЕФЕКТИВНОГО ЗВОРОТНЬОГО ЗВ'ЯЗКУ

1

Треба завжди виходити з того, що людина вкладала великі зусилля і час в певну роботу чи ситуацію

Вона потребує вашої реакції, вашого зворотнього зв’язку.

Ви можете вважати себе чесною людиною, яка відверто скаже правду. Не обманювати ж співрозмовника?

Це звісно, що так, але форма, в якій ви подаєте інформацію, важлива.

З одного боку, ви можете показати всю свою експертизу в питанні для обговорення і цим демотивувати співрозмовника повністю.

Однак, обравши трохи іншу стратегію, ви виграєте і отримаєте мотивованого до дії, вдячного співрозмовника та покажете власну експертизу на зовсім іншому рівні.

2

Важливо не нав’язати власну точку зору чи рішення

Допоможіть вашій дитині, студенту, чоловіку (дружині) чи людині, яка перед вами, вчитися думати та приймати рішення самостійно.

Спершу людина може відчути себе розгубленою, мовляв, чого від мене чекають і який правильний вихід?

Та з другого-третього разу вона вчиться критично аналізувати ситуацію та думати над її вирішенням, знаючи про бажаний результат.

[BANNER2]

Іноді, перш ніж дати відповідь на певне конкретне питання, потрібно запитати людину.

Як ти вважаєш, що тут було найбільш доцільним?

Нехай це буде діалог, під час якого людина відчуватиме власну силу думки та розуму. Не ставте себе вище людини, яка так потребує вашої підтримки, заради підвищення власного іміджу.

Використайте всі свої таланти і знання, щоб направити вашого співрозмовника на шлях мислення або ж у напрямку правильного рішення.

Висловлюючи ж власний погляд чи думку, варто наголошувати на тому, що це ваша думка і що вам цікаво дізнатися про думку співрозмовника. З обережністю можна сказати наступне:

Я б зробила так, але це твоє рішення, яке матиме вплив саме на тебе, тому прийми своє власне.

Коли йдеться про прийняття життєво важливого рішення, неодмінно треба наголосити на важливості прислухатися виключно до себе, до власного серця!

3

У вашому зворотньому зв’язку немає бути місця звинуваченням та викликанню відчуття провини

Також не варто з`ясовувати хто правий, а хто ні, чи хто знає краще.

Часто спілкування в українському суспільстві зводиться саме до цього. На жаль, така модель інтеракції ні до чого конструктивного не призводить.

Натомість, дуже важливо бачити справу/роботу лише тим, чим вона є, а не частиною особистості перед вами. Не переходьте на особистості.

Якщо ви хочете звернути увагу на особисті якості людини, це має сенс лише у випадку відзначення позитивних.

4

Говорячи про критичні пункти у позитивному руслі, можна використати наступні конструкції

"Мені це неприємно" замість "ти робиш мені боляче чи ти чиниш неправильно".

"Мені здається, було б краще вчинити трохи по-іншому" замість "ти вчиняєш недобре", "що ти наробив, скільки разів я тобі казала, ти зіпсував мені день/життя/відпустку ".

"Твоє ставлення мене турбує, неприємне" замість "ти все робиш не так, неправильно".

[BANNER3]

У менш персоналізованих контекстах можна використати наступний приклад:

Молодець, ти добре справилася із завданням! Гарно вийшло, мені дуже сподобалось. Та наступного разу варто було б звернути додаткову увагу і на (…). Цей аспект, насправді, досить важливий. Якщо ти його наступного разу врахуєш, це зробить твою справу ще успішнішою/професійнішою/кращою.

При цьому важливо тримати лінію аргументу та не випустити з поля зору усіх важливих критичних пунктів.

Наприкінці розмови ваш співрозмовник повинен мати повне розуміння чітких очікувань з вашого боку. Він повинен знати, у якому напрямку рухатись далі й в межах яких термінів.

5

Закривати зворотній зв'язок завжди треба на позитивній ноті

Незалежно від того, наскільки критичним він був.

– Я знаю, ти справишся, але, прошу, приділи достатньо уваги цьому і цьому.

Ти на правильному шляху. Можливо, успішне завершення справи займе трохи часу, але якщо ти приділиш достатньо уваги цьому та цьому, в тебе все вийде/ти підготуєш реферат хорошої якості/досягнеш своєї цілі.

Зворотній зв'язок – це мистецтво, яке щоразу налаштоване на потреби людини, окремої ситуації, часто реалізоване в чітких часових та тематичних межах.

Хороший зворотній зв’язок – той, після якого людина вмотивована та натхненно береться до справи.

Якщо людина розчарована і покращувати свою роботу не має бажання, вам саме час поглибити власні знання та практику ефективного зворотнього зв'язку!

Аріна Крапка, спеціально для УП.Життя

Всі світлини Depositphotos

Вас також може зацікавити:

Ми не хочемо втрачати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

Реклама:

Головне сьогодні