Українська правда

Реорганізація, ветерани, кампуси: новий заступник Лісового назвав пріоритети у вищій освіті

- 8 жовтня, 15:30

Новий заступник міністра освіти і науки, ректор Маріупольського державного університету Микола Трофименко назвав ключові пріоритети розвитку системи вищої освіти в Україні.

Про це він розповів під час брифінгу, підсумовуючи свої перші чотири тижні на посаді.

"Я четвертий тиждень на посаді, занурююсь у всі наші тематики, процеси, виклики, яких дуже багато. І хотілося б проговорити наші пріоритети, що відбувається сьогодні в системі вищої освіти. Мене запрошують на різні заходи, конференції, і всюди ставлять на одну і ту ж тему виступу – пріоритети і політики у сфері вищої освіти", – розпочав він.

За словами Трофименка, основні напрями формуються на основі доручень Президента України і стосуються підтримки студентів, розвитку дуальної освіти, посилення університетського врядування, створення сучасних кампусів і програм для ветеранів.

Підтримка студентів

Першим пріоритетом заступник міністра назвав державну підтримку студентів. У проєкті бюджету на наступний рік передбачено підвищення академічних стипендій та розширення грантових програм.

"Ми в цьому вбачаємо збільшення платоспроможності, а також грантової підтримки на навчання, яка частково або повністю покриває витрати з урахуванням балів, які студент-абітурієнт отримує. Це допоможе підтримати нашого студента, який обирає українські заклади освіти", – пояснив він.

Дуальна освіта і підготовка кадрів

Другим напрямом є розвиток дуальної освіти – поєднання навчання і практичної роботи. За словами Трофименка, університети вже мають необхідну нормативну базу для її впровадження, а в Україні є успішні приклади співпраці між університетами та роботодавцями.

"Ми вбачаємо в цьому реальний зв’язок з економікою і підготовкою працівників, які необхідні для відновлення країни", – наголосив він.

Серед ключових спеціальностей для відбудови держави заступник міністра назвав інженерію, енергетику, ІТ, кібербезпеку, логістику, будівництво, аграрно-харчові технології, медицину та гуманітарні напрямки.

Сильні університети як точки розвитку

Трофименко окремо підкреслив роль сильних університетів як центрів розвитку громад. Він нагадав, що співпраця між університетами та місцевою владою може вирішувати конкретні соціальні проблеми.

"Сильний університет, спроможна команда, у співпраці з головою обласної військової адміністрації, з мером може вирішувати проблеми території. Якщо в місті не вистачає вчителів фізики, можна об’єднати зусилля міста, регіону та університету – профінансувати лабораторію, надати стипендії, і студент піде працювати", – зазначив він.

Заступник міністра також повідомив, що в рамках програми Світового банку кожне об’єднання університетів отримує підтримку на лабораторне обладнання обсягом 1,5 мільйона доларів, що дозволяє підсилити наукову та дослідницьку складову навчальних закладів.

Лідерство, автономія та наглядові ради

Ще один напрям – розвиток самоврядування і лідерства в університетах. Для цього в Україні діє програма підготовки академічних менеджерів, яку підтримують Світовий банк і Британська рада. Трофименко анонсував випуск тисячі академічних менеджерів.

Окремр Трофименко згадав експеримент із наглядовими радами, який уже реалізується в трьох університетах.

"Ми бачимо наглядову раду як ефективний механізм, у першу чергу антикризовий. І бачимо, що в нас буде існувати дві системи – традиційна та форма підсилених наглядових рад", – сказав він.

За його словами, така форма управління буде впроваджуватися лише за бажанням університетів і може стати інструментом оновлення управлінських команд.

Вища освіта для ветеранів

Окремим напрямом стане освіта для ветеранів, які повернуться після перемоги. Вони потребуватимуть перекваліфікації та нових можливостей для розвитку.

"Це форма боротьби зі стресами, з ПТСР, спосіб втримати ментальне здоров’я. Наші університети мають бути готові до цього", – наголосив він.

Міністерство очікує, що університети розроблять спеціальні ветеранські освітні траєкторії та короткострокові курси, зокрема з розвитку підприємницьких навичок.

Кампуси нового покоління

Останнім із пріоритетів заступник міністра назвав створення сучасних університетських кампусів. Він наголосив, що це не лише інфраструктурне питання, а й важливий крок для утримання молоді в Україні.

"Ми говоримо про 10 кампусів – потенційних, дослідницьких, прогромадських, з іншими сенсами й емоціями. Це необхідно для втримання молоді в країні, для створення для неї належних умов", – пояснив він.

Як приклад успішної трансформації Трофименко навів Луцький національний технічний університет, який за 4 роки перетворився на сучасний європейський кампус і збільшив кількість студентів утричі.

"Із труб, перев’язаних ганчірками, зробили сучасний європейський кампус із термомодернізацією, парками, просторами для спілкування. Ми бачимо там збільшення контингенту втричі: зараз 12 тисяч студентів", – зазначив він.

Нагадаємо, 8 серпня уряд звільнив Михайла Винницького з посади заступника міністра освіти і науки. Він пропрацював у відомстві понад два роки й відповідав за вищу освіту.

Невдовзі Винницький повідомив, що продовжить працювати в МОН на посаді радника міністра.