СПЕЦПРОЕКТ

Майбутнє школи

У свідомому віці ми задаємося питаннями педагогіки і освіти лише в той момент, коли у нас з'являються власні діти. І відразу ж виявляється, що ми майже нічого не знаємо і не розуміємо, що робити з цими новими маленькими людьми. Як їх вчити, освічувати, виховувати.

І якщо з першим валом клопотів і проблем ми ще якось справляємося, спираючись на якісь спогади з власного дитинства, на досвід наших батьків, на свою інтуїцію, то коли приходить час вести дитину в школу, накочує наступний вал питань і проблем, який несе нас в паніку.

Ситуація ускладнюється тим, що з тих пір, як ми самі закінчили школу, пройшло кілька "тисячоліть", змінилися діти, змінилися стосунки між людьми, змінився світ, а школа залишилася такою ж, якою й була.

І навіть заздалегідь подбавши про те, щоби знайти підходящу школу (в традиційному сенсі слова) для своїх чад, ми найчастіше виявляємо, що таких практично не існує.

В тій школі нічого не вчать. В іншій – змушують ходити строєм. У третій – кричать на дітей. У четвертій – дітям нудно. Вже не кажучи про булінг, наркоманію, невротизм, харчові отруєння, травматизм і тому подібне. А в тій – все добре, але надто дорого вона коштує.

І тільки тоді ми серйозно задаємося питанням, а чого ж насправді ми хочемо від школи.

Так ми приходимо до відкриття, що, виявляється, хотіти від школи можна різного і багато чого.

А як розібратися в цьому морі "різного і багато чого" в освіті?

"Українська правда. Життя" пропонує спецпроект "Майбутнє школи", у якому по ключових темах освіти, – а вони завжди дискусійні, – висловлюються кілька експертів, які мають той чи інший досвід.

Причому ми намагаємося підібрати експертів так, щоб були представлені всі точки зору з тем, що обговорюються.

  • Чому діти не хочуть вчитися?
  • Чого вимагати від школи?
  • Навіщо в школі оцінки?
  • Чи потрібні в школі домашні завдання?
  • Яким має бути контроль знань в школі?
  • Чи має вчитель любити дітей?
  • Чи потрібна в школі класно-урочна система?
  • Чи потрібна в школі шкільна програма?
  • Де взяти ідеального вчителя?
  • Чи можлива школа взагалі без примусу та насильства?
  • Чи є гаджети злом? etc.

Ми не даємо однозначно правильної відповіді на поставлені питання. Читачеві пропонується самому вирішити, що вважати правильним для себе.

Але цей вибір читач може зробити більш усвідомлено, спираючись на аргументовані позиції експертів.

І оскільки зараз є багато можливостей щодо того, де та в який спосіб навчати дитину, – а з прийняттям нового закону "Про освіту" таких можливостей додалося, – ви зможете більш виважено, більш усвідомлено вибрати освітню траєкторію для своєї дитини.