Онлайн-освіта вже даність: як покращити якість дистанційного навчання

Онлайн-освіта вже даність: як покращити якість дистанційного навчання

Онлайн вже став таким же повноправним форматом, як і офлайн.

З різноманітними можливостями віртуального навчання виросли й вимоги до якості дистанційної освіти.

Розберемося, що потрібно змінити вже зараз, щоб поліпшити якість такого навчання.

Виклики дистанційного навчання

ВІДЕО ДНЯ

У розпал COVID-19 карантин запровадили у 192 країнах світу.

Понад 1,5 млрд учнів (91,4%) перейшли на дистанційне навчання. Хоча навіть у розвинених країнах лише у 53% педагогів був досвід викладання онлайн.

Доносити інформацію за допомогою відеозв'язку, коли це все той же нудний формат лекції – малоефективно для сучасних студентів.

В онлайні концентрація уваги нижче, ніж у реальності, а відсутність живої взаємодії ускладнює сприйняття контенту.

Коли в інтернеті нам відкриті сотні різних освітніх майданчиків із харизматичними лекторами з усього світу і захоплюючими виступами в форматі TEDx, кожному спікеру потрібно ще поборотися за увагу учня.

Тому в онлайн-педагогіці особливо важлива роль ментора, який зі звичайного викладача перетворюється по суті у відеоблогера, подкастера або іншого роду контент-мейкера і тим самим привертає й утримує аудиторію.

Друга проблема дистанційного навчання – інфраструктура. Як не дивно, але навіть у 2021 році у нас все ще вдосталь населених пунктів в Україні, які не мають якісного інтернет-покриття.

Наявність стабільної мережі WiFi – основа для безперебійного і швидкого онлайн-з'єднання. Нехай у цілому ситуація в регіонах прийнятна, але для повноцінного переходу на дистанційне навчання навіть у найвіддаленіших куточках країни, цього не вистачить.

До того ж вдома може не бути справної техніки для якісних онлайн-занять, а в сім'ях із кількома дітьми – потрібної кількості гаджетів.

Якщо рішення другої проблеми повністю лежить на плечах учнів або, якщо ми говоримо про дітей, на їхніх батьках, то в першому випадку важлива державна підтримка.

Адже сьогодні онлайн – це не стільки розваги, скільки найефективніший спосіб отримання й обміну інформацією. Для сфери освіти доступ до віртуальних джерел часто виявляється порятунком, коли на руках не вистачає потрібних матеріалів або компетенцій.

Третя складність стосується особистої мотивації учнів. У дистанційному навчанні вона відіграє вирішальну роль.

Внутрішнє бажання вчитися можна і потрібно підживлювати і розвивати. Інакше користі від Zoom-лекцій не буде.

Тут секрет успіху криється в методах утримання уваги учня, в контенті, який йому пропонують і користі від занять.

Коли бачиш, до якого результату приведуть ті чи інші дії, займатися чим-небудь стає цікавіше. Або навпаки – ти точно знаєш, що цим шляхом не підеш і змінюєш напрям, щоб досягти бажаного результату.

У продуктивному дистанційному навчанні викладач задає напрямок і всю освітню програму будує на посиленні мотивації студентів.

У навчанні сучасним діджитал-професіям важливо показати реальний дохід, який доступний кожному в разі максимального занурення в процес.

Контент, зворотний зв'язок, формат і подача матеріалів – усе повинно ефективно працювати на користь учневі і приносити видимий результат вже під час навчання.

4 кроки до покращення якості дистанційного навчання

Спочатку потрібно оцінити якість нинішнього контенту в освітньому середовищі.

Тут критеріїв декілька:

  • формат навчання – наскільки він зрозумілий і як впливає на ефективність засвоєння інформації;
  • зміст – актуальність інформації і чи можна теорію відпрацювати на практиці в нинішніх умовах, що з неї справді можна застосувати у справі;
  • зовнішнє оформлення освітньої програми (презентація і позиціонування бренду в мережі) – візуальне сприйняття формує загальне враження про послугу, викладачів і результативність самого навчання;
  • стиль і тон подачі матеріалу – це ключ до міцної зацікавленості аудиторії.
1

Задайте оптимальний темп навчання

Універсальний розклад занять не співвідноситься з реаліями сучасних студентів – активних, цілеспрямованих, які працюють іноді в декількох місцях і часто подорожують.

Вони не зацікавлені годинами просиджувати в аудиторіях, намагаючись не заснути на лекції. Відведений на навчання час нове покоління прагне витрачати з користю.

Звичайно, оптимальний темп засвоєння інформації у кожної аудиторії різний. На нього впливає формат навчання, напрям освітньої програми, складність теми. Коли зосереджуються на практичних навичках, краще займатися щодня і потроху.

Потрібна теорія? Проводьте об'ємні лекції два-три рази на тиждень, але все одно більше часу присвячуйте практиці і демонстрації реальних прикладів. Інакше розуміння дисципліни так і залишиться на рівні завчених правил.

Після вивчення теорії та відпрацювання навичок у домашніх завданнях за практичним досвідом занурюємося в навчальний проєкт. Це ідеальний формат командної взаємодії навіть на віддалено.

Що важливо: студенти одразу ж пізнають усі тонкощі реальної роботи за обраною спеціальністю. Вивчаємо ролі кожного учасника команди, вчимося застосовувати свої навички у поєднанні з уміннями інших колег і разом йдемо до мети.

2

Користуйтеся зручними онлайн-інструментами

Онлайн-платформа повинна бути однаково комфортною і для викладача, і для учнів.

В онлайні стандартний підхід – начитка матеріалу – не годиться. Якісне дистанційне навчання підтримується за допомогою спеціальних інструментів. Серед популярних – Moodle, Google Classroom, Zoom, Google Suite/Docs.

У мережі є безліч безкоштовних сервісів для проведення веб-конференцій, створення і перевірки тестів і завдань.

В ідеалі у групи і педагога повинна бути єдина LMS-система (Learning Management System). Це онлайн-майданчик, де студенти і викладач спілкуються, обмінюються корисними матеріалами, виконують і перевіряють домашні завдання, вчаться працювати в команді.

[BANNER3]

Для організації дистанційного навчального процесу LMS-система – справжній порятунок. За допомогою однієї платформи можна контролювати відвідуваність занять, проводити семестровий контроль й атестацію, сформувати власну бібліотеку корисних джерел.

Найчастіше доступ до такої платформі відкритий випускникам і після закінчення навчання.

Комбінуйте цей метод з віддаленим доступом до хмарного файлового сервера. Необхідні матеріали завжди будуть під рукою. Достатньо підключитися до мережі за допомогою зручного пристрою – і ти вже в хмарному архіві і можеш вчитися з будь-якої точки світу.

Вся інформація тут захищена, тому на хмарній платформі навчальний заклад також може розміщувати важливі повідомлення виключно для своїх студентів і колег.

3

Застосовуйте гейміфікацію

У віртуальному освітньому середовищі підтримувати залученість учнів – одне з ключових завдань викладача. Цифрові дидактичні ігри та інтерактивні вправи – ось вихід.

Методика залучає студентів до активної участі в онлайн-заняттях, а знайомство з теорією в ігровій формі проходить легко і цікаво.

Аудиторія швидше запам'ятовує потрібні посили і в майбутньому зможе застосовувати базові знання в практичних завданнях.

За підрахунками MarketsandMarkets, у найближчі п'ять років ринок застосунків у сфері EdTech виросте з нинішніх $9,1 млрд до $30,7 млрд до 2025 року.

У дистанційному навчанні ігрові технології підвищують уважність і мотивацію учнів. Як показали результати опитування користувачів платформи TalentLMS, 89% респондентів заявили, що найімовірніше допрацюють завдання до кінця, якщо його подадуть в ігровій формі.

А за інформацією компанії-розробника програмного забезпечення Anadea, заснована на ігрових інструментах мотивація підвищує рівень залученості студентів майже вдвічі.

Самоконтроль і прагнення вчитися особливо посилюються, коли в механіці навчання з'являється змагальний момент – боротьба за умовні бали, заохочення або певні "ачівки".

Наприклад, у навчанні популярним в наш час професіям трафіколога та інвестора реальні клієнти на фрілансі і перший значний заробіток – це набагато крутіше звичайних оцінок, це реальна користь від отриманих знань і безпосереднє їх застосування на практиці.

Я вважаю, так повинна будуватися вся система сучасної освіти.

4

Підтримуйте зворотній зв'язок

Регулярні відгуки учасників групи і короткі сесії в форматі FAQ – чудова можливість підвищити якість контенту і контролювати ефективність навчання.

Якщо частина студентів не справляється з вправами і відкрито говорить про свої труднощі, з фідбеком лектору буде простіше знайти більш відповідний спосіб подачі інформації або інші навчальні матеріали. Щоб персоналізувати зворотній зв'язок в онлайні, використовуйте голосові коментарі.

Ще один лайфхак в дистанційному навчанні – запис екрану. Викладач може поділиться екраном зі своїм онлайн-класом, запустити зі свого боку програму для запису екрану і пояснювати учням теорію на прикладах або аналізувати домашню роботу.

Запис збережеться, і потім кожен зможе переглянути відео й освіжити знання в зручний для себе час. До того ж у кожній дисципліні є теми, які не зайвим буде обговорити з групою.

[BANNER4]

На мій погляд, для системи вітчизняної освіти зараз є два важливих завдання.

По-перше, розробляти якісний цифровий контент для викладання в навчальних закладах – школах, коледжах, університетах.

Паралельно потрібно навчати викладачів методам роботи з новими матеріалами і технологіями. Сьогодні сфера діджитал розвивається швидше, ніж будь-коли. Вчителям важливо зберігати хороший темп, тобто регулярно підвищувати кваліфікацію.

По-друге, потрібно створювати і розвивати в навчальних закладах інклюзивне освітнє середовище, ефективне і в онлайні, і в офлайні.

Так ми зможемо навчати ще більше фахівців новим затребуваним професіям, поповнимо країну цінними кадрами і конкуруватимемо за наших розумників з глобальним ринком.

Сергій Хорунжий, експерт з діджитал-маркетингу, засновник і директор з розвитку бізнесу онлайн-університету Аtom, спеціально для УП.Життя

Всі світлини від Depositphotos

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Вас також може зацікавити:

Дистанційне та онлайн-навчання – чи це одне й те ж саме? Думки 4-х освітніх експертів

Як перевести дитину на повне дистанційне навчання. Пояснює МОН

Чому батьків не влаштовує дистанційне навчання, та що з цим робити. Думки 4-х освітніх експертів

Чому вчителів не влаштовує дистанційне навчання, та що з цим робити. Думки 4-х освітніх експертів

Дистанційне навчання: сучасний формат освіти, який має лишитися

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Також ми ведемо корисний Telegram-канал "Мамо, я у шапці!".

Реклама:

Головне сьогодні