Як МОЗу остаточно не провалити операцію "Вакцинація проти COVID-19"

2273
3 березня 2021

За 7 днів від початку вакцинації від COVID-19 в Україні встигли щепити 6888 людей. Для багатомільйонного населення України це пшик. 

Чому така довгоочікувана вакцина від COVID-19 нарешті прибула в Україну, але стала непотрібною? Чому українці масово відмовляються від щеплення? Та що потрібно зробити, аби ситуація змінилася?

Як Степанов провалив інформаційну кампанію 

Уже перші новини про початок вакцинації приголомшили багатьох: лікарі один за одним почали відмовлятися щепитися від COVID-19. 

Спочатку у Чернігові із 280 лікарів на щеплення погодилися 87 лікарів. 

У Києві взагалі катастрофа: лише двоє із 24 медпрацівників Олександрівської клінічної лікарні. 

Це не могло не похитнути бажання людей вакцинуватися. Адже, за даними фахівців Харківського інституту соціальних досліджень, для майже 30% громадян України саме поради лікаря грають вагому роль. 

Проведене в грудні 2020 року соцопитування показало, що найбільше турбує українців у вакцині від COVID-19 це: побічні ефекти, безпечність, вартість та походження вакцини. 

Чи пропрацювало МОЗ заздалегідь людське занепокоєння? Відповідь ні. 

Медіавірус розмножується швидше за коронавірус 

В Україні тривалий час російські тролі і боти дискредитували програму вакцинації

Проте українці за своєю природою не є антивакцинаторами. І я про це знаю з власного досвіду. 

Коли працювала в МОЗ, нам вдалося за 3 місяці погасити спалах кору у Львові. Тоді ми провели спецоперації і масово вакцинували дітей, які свого часу пропустили планові щеплення. Як наслідок, рівень захворюваності на кір впав.

Замисліться: з 2016 до 2019 року кількість щеплених від кору дітей віком 1 рік зросла вдвічі від 45% до 91%. І це все стало можливим завдяки системній комунікації та просвітницькій роботі. Ну і звичайно наявності вакцин.

Нині ж за роз'яснення щодо вакцинації від коронавірусу, крім російських ботів, взялися ще й прибічники конспірологічних теорій. 

А в умовах, коли українці і так не довіряють владі, вони ліпше дослухаються "знаючих" сусідів, родичів чи ще гірше блогерів-антивакцинаторів. 

Українці за своєю природою не є антивакцинаторами. 
Фото dml5050/Depositphotos

Фейкова інформація розповсюджується у 6 разів швидше, ніж правдива. Саме тому перед профільним міністерством та урядом весь цей час стоїть надзавдання заспокоїти людей, розвіяти накопичені страхи, відкрито і детально розповісти про вакцинацію та вакцини і мотивувати людей до щеплень. 

І робити це потрібно кожного дня. На всіх каналах і в усіх соцмережах. 

Але що ми бачимо? 

Беззмістовні брифінги, кольоровий, але інформаційно бідний сайт про вакцинацію, який запустили лише 17 лютого, а на офіційних ФБ-сторінках МОЗу і Степанова кілька матеріалів про ситуацію із COVID-19 й обмаль інформації, що стосується безпосередньо вакцинації, от і вся комунікація. 

А замість того, щоб розповісти людям, що за вакцина їде до України, яку має ефективність і чи можуть від неї бути побічні ефекти МОЗ мовчало. 

Недовіра до Степанова = недовіра до вакцинації

Міністр Степанов повинен був на кожному брифінгу говорити про важливість вакцинації у боротьбі з COVID-19 ще кілька місяців тому. 

Натомість він сварився із невгодним йому очільником ДП "Медзакупівлі", перешкоджав роботі держпідприємства, вліз у корупційні скандали із закупівлею вакцини, чим зацікавив НАБУ. 

Зрештою кепкував із українців, бо, бачте, вони довіряють китайським iPhone, а "до китайської вакцини ставляться скептично"

І от нарешті до України прилітає вакцина CoviShield. Вона нова, ще не на слуху. Люди про неї знають хіба те, що Степанов по неї літав аж в Індію. І ніби-то вона якимось чином стосується компанії AstraZeneca. 

Очевидно, що з таких уривків інформації, не те, що пересічні громадяни, а й медпрацівники не можуть скласти цілісної картини і починають цуратися вакцинації.

Насправді ця вакцина не "індійська бадяга" (як її в коментарях під дописами МОЗ називають), а перевірена і якісна вакцина. 

Вона є результатом спільної розробки Оксфордського університету та фармацевтичної кампанії AstraZeneca. 

ВООЗ визнала її безпечною, схвалила на використання в умовах надзвичайної ситуації (emergency use). І загалом вакцину виготовляли на заводі, що має вже низку сертифікованих ВООЗ вакцин від інших хвороб. 

А ще днями CoviShield для використання офіційно зареєстрував уряд Канади. Про це одразу повідомив прем’єр-міністр Джастін Трюдо на офіційних ресурсах. 2 мільйони доз індійського препарату прибудуть до країни в найближчі тижні. 

Тож, може, якщо не нашому міністру, то хоча б Джастіну Трюдо українці повірять?  

Уряду потрібно негайно сформувати довіру до вакцинації від COVID-19

Я та колеги з партії "Голос" ще в грудні минулого року опублікували рекомендації і зареєстрували постанову про Національний план вакцинації від COVID-19.

Серед ключових розділів цього плану комплексна інформаційна кампанія. Саме її потрібно було розпочинати робити в грудні. 

Зараз МОЗу, Максиму Степанову та уряду потрібно нарешті розпочати відкритий, прозорий і турботливий діалог із населенням. Гучно розповісти про безпечність, ефективність та користь вакцин. 

Робити це треба через сюжети, ефіри, відеоролики, відгуки лікарів та вчених, соціальну рекламу, детальні інформаційні матеріали, що спростовують міфи і борються з фейками та багато іншого. 

Майже тиждень минув, як до очільників держави дійшло: треба своїм прикладом показувати людям, що вакцина безпечна.

Шокований масовими відмовами лікарів (звичайно, з ними ж ніхто не говорив до цього!), міністр Степанов вирішує 1 березня отримати своє щеплення у прямому ефірі. Але те, який це мало вигляд, викликає ще більше запитань, ніж відповідей. 

На жаль, люди, які не вірять Степанову і уряду загалом, не вірять навіть, що міністр вколов собі саме індійську вакцину. 

Рятувати ситуацію взявся і сам президент Володимир Зеленський, сподіваючись, що власним прикладом витягне з провалля програму вакцинації від COVID-19. 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Володимир Зеленський (@zelenskiy_official)

Окрім усього, МОЗ має комунікувати і з тими, хто вже отримав своє перше щеплення. 

Аби мотивувати людей робити свою вакцинацію публічною: розповідати про свій позитивний досвід у соцмережах, повідомляти про це друзям і рідним. 

Усе це може сприяти виведенню вакцинації на рівень соціальної норми. І створить їй позитивну репутацію. 

Адже відповідно до соцопитування: 34% людей довіряють позитивному досвіду вакцинування знайомих та родичів, 27% порадам лікаря. А от вакцинація відомих людей фактор лише для 2,3% українців.

Не менш важливо, аби уряд уже зараз почав відстежувати та нейтралізовувати дискредитацію процесу вакцинування і протидіяв російській антивакцинальній агресії в інформаційному просторі України. 

Рецепт інформаційної вакцини простий і складний водночас це копітка інформаційно-роз'яснювальна робота, чітка та прозора, послідовна і змістовна комунікація, що сприятиме формуванню в українців довіри до щеплення та вакцин, а з тим і до дій уряду, МОЗу.

Здається, наразі найбільше для комунікаційної кампанії з вакцинації зробив лікар з Черкас, який першим отримав вакцину Євген Горенко. 

Євген один із тих медпрацівників, хто від початку пандемії рятує людей і на власні очі бачив, як гинули його найтяжчі пацієнти. 

Після щеплення він сказав "Вакцинація це маркер цивілізованого суспільства. 

Чи потрібні набої на фронті? Чи потрібна амуніція? Так само в медицині. Краще бути попередженим і захищеним, ніж потім лікувати ускладнення хвороби"

І мені тут важко не погодитися із ним. 

Ольга Стефанишина, народна депутатка від партії "Голос", ексзаступниця міністра охорони здоров’я, спеціально для УП.Життя.

Титульна світлина GrinPhoto/Depositphotos

Публікації в рубриці "Погляд" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора.

Вас також може зацікавити:

У Києві розпочали вакцинацію проти COVID-19: де можна щепитися і кому

Як записатися на вакцинацію проти COVID-19: 4 способи

Скільки українців на добу можуть отримати щеплення проти COVID-19, та коли вакцина буде у відкритому доступі

В уряді хочуть невикористані вакцини проти COVID-19 продавати приватним клінікам

Степанов обіцяє, що Україні повернуть гроші, якщо вакцина від Sinovac не буде ефективною на 70%

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на наших сторінках у Facebook та у Twitter.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу про здоров'я та здоровий спосіб життя.

Також ми ведемо корисний Telegram-канал "Мамо, я у шапці!".



powered by lun.ua