ТОП -10: Найуспішніші митці України
Дивно, що наша законодавча база в цій сфері така недосконала, адже арт-ринок набирає обертів у своєму розвитку, а серед людей грошовитих стає все більш престижним мати власну колекцію живопису.
В європейському арт-просторі ціни на твори сучасних митців мають якесь реальне підтвердження, як правило - документи відомих аукціонів. Тай вторинний ринок існує - на ньому легко підтвердити ціну свого придбання.
А от в Україні про реальні ціни судити дуже важко. Кількість галерей, принаймні у Києві, з кожним роком росте, але законодавчо їх діяльність регулюється тими ж законами, що й робота комісійних крамниць.
Через недосконалість арт-менеджменту в Україні більшість митців продовжують продавати свої твори виключно через власну майстерню. І тут вже зробити якість висновки про ціноутворення та об'єми продажів стає неможливим.
Тому "Українська Правда. Життя" вирішила зробити рейтинг митців не за принципом "перший-другий", що було б не зовсім об'єктивно, а представити за певними номінаціями найуспішніших митців, відібраних за думкою вітчизняних галеристів, арт-критиків та мистецтвознавців.
Список опитаних нами експертів не обмежується особами, чиї коментарі наведені у тексті. Чимало респондентів, які взяли участь у складанні рейтингу, просили не вказувати їхнє прізвище. Навіщо псувати собі стосунки з іншими художниками?
"Геній". Іван Марчук
Таке звання - не наша забаганка. До списку "Сто геніїв сучасності" художника 2007 року включили британці. У переліку найвидатніших сучасних науковців, винахідників і митців наш співвітчизник посів 72-гу сходинку. До речі, Марчук став у цьому списку не лише єдиним українським митцем, але й єдиним українцем взагалі.
А ще подейкують, Івану Марчуку у Києві відкриють персональний музей. Правда це чи ні, але факт лишається фактом: після багатьох років переслідувань і "радянських" гонінь Марчук все ж отримав гідне визнання.
"Іван Марчук - дуже цікавий художник, талановитий. Він придумав новий художній хід, який критики назвали пльонтизм - художник довго і скрупульозно "тче" художнє полотно із ліній, як гобелен", - розповідає директор галереї сучасного мистецтва "Триптих" Тетяна Савченко.
"Марчук подобається народу. Та й біографія його незвичайна: За часів СРСР він, можна сказати, був дисидентом. Виїхав до Америки, але повернувся. І привернув своїм мистецтвом увагу і прихильність вищих урядовців. Сам президент Віктор Ющенко заклав капсулу майбутнього музею Марчука", - додає вона.
Робота Івана Марчука "Зацвіли трави голубі". Фото www.triptych-gallery.org |
"Я особисто скептично відношусь до рейтингів на кшталт "Сто великих...". Але про Марчука можу сказати: дуже хороший художник, нонконформіст, шестидесятник. Як для мене, то особливо ціную його творчість періоду саме 60х років", - зауважує директор Інституту дослідження проблем сучасного мистецтва Віктор Сидоренко.
"Наша гордість". Борис Михайлов
Михайлов сьогодні є одним з найславетніших сучасних фотохудожників у світі. Живе він зараз у Берліні, до рідного Харкова, хоч нечасто, але навідується: 70-річчя Михайлова цього року стало настільки великою подією для зацікавлених мистецтвом харківчан, що вони влаштували для фотографа справжній фестиваль "Боб-фест".
Фотограф не боїться нас шокувати, тривожити і навіть лякати: до його об'єктива потрапляють як божевільні та бомжі, так і європейські пенсіонери-курортники.
Якщо казати про "титули", то Михайлов є членом Німецької академії мистецтв, лектором Гарвардського університету, а роботи його є в таких відомих зібраннях, як Музей Метрополітен, Музей сучасного мистецтва у Нью-Йорку, Мюнхенській Пінакотеці модерну, Музеї Вікторії та Альберта у Лондоні...
Справді, таким митцем хочеться пишатися. Тому й недивно, що в російських виданнях я колись прочитала: "самый известный русский фотограф современности", або "россиянин из Украины Борис Михайлов". Гмм... Просто знайте: насправді Михайлов - саме українська гордість.
"Мистецтво Михайлова завжди легко зрозуміти ще й тому, що він особисто доповнює свої фотороботи коментарем, може якісно і сильно пояснити свою ідею", - розповідає "Українській правді. Життя" арт-директор "Я-Галереї" Олена Мартинюк.
У вересні минулого року Борис Михайлов шокував київську публіку голими тілами. Фото Тетяни Гончарової |
"Борис Михайлов швидко став таким популярним на Заході ще й тому, що демонстрував тамтешній аудиторії те, що співпадало з її думкою про розпад СРСР. Коли я запитала Боба, чому він часто обирає для своїх фото найнижчі верстви населення, він відповів, що завжди переймався долею тих, хто є найменш захищеним і першим іде на смерть. Його мистецтво якоюсь мірою стало великою метафорою на розвал СРСР і привернуло увагу до жертв соціальних негараздів пострадянських часів", - роз'яснює Мартинюк.
"Ґуру абстракції ". Тіберій Сільваші
Чого тільки не прочитаєш про славетного живописця : "ґуру", "король українського живопису"...
Може, фінансові показники продажів Сільваші й не на такому рівні, як у contemporary - митців, але успіх його має свій вимір - лідер школи українських абстракціоністів є визнаним авторитетом як у колі консервативних маститих мистецтвознавців, так і серед молодих арт-угруповань.
Цього року двома найбільшими виставками Сільваші були "Ніч. День. Сад" в Національному музеї українського мистецтва та виставка-перформенс "Крила" в "Я-Галереї" Павла Гудімова. До речі, на міжнародному арт-ринку нефіґуратив зараз користується не аби яким попитом.
"Тиберій Сільваші шукає у тонких вібраціях кольору і світла, а також барвних фактурах. Він працює зосереджено, завжди вдумливо, майже ювелірно, тому "видає" небагато робіт", - каже мистецтвознавець Олеся Авраменко.
"Поцінувачі його живопису - переважно інтелектуали, які знаються на історії мистецтва й уміють дивитись і бачити картину. Вони, здебільшого, є вихідцями з європейської культури, навчені з повагою ставитись до проявів художньої творчості й вміють тонко відчувати абстракцію. А українська абстракція, між тим, часто цікавіша, потужніша й енергетичніша за західну. Бо живиться сильною школою традиційного мистецтва, - з одного боку, - й неабиякими ідеями та творчим темпераментом, - з іншого", - додає вона.
Лабіринти Сільваші. Фото Анни Мілашевич |
"Найближчим часом абстракція не втратить своїх позицій та прихильників. Яке б мистецтво не було у моді, але різна публіка має різні мистецькі смаки. Якщо казати конкретно про Тіберія Сільваші, то він завжди буде у шані. Він художник дуже високого, музейного рівня", - хвалить митця мистецтвознавець та куратор арт-проектів Українського дому Соломія Савчук.
"Ветеран Contemporary". Олег Тістол
Роботи одного з найперших представників нової української мистецької хвилі Олега Тістола дуже вирізняються серед усього розмаїття сучасного українського арту.
Художник водночас декоративний і лаконічний, в його картинах багато свіжих ідей і яскравих кольорів, але вони ніколи не виглядають крикливо чи нав'язливо. Гори, пальми, африканські дівчата... Вишукувати епатажні ідеї в сучасному contemporary гарно лише у виставкових залах, а роботи Тістола можна сміливо вішати вдома на стіну і просто ними милуватися.
"Олег Тістол стоїть ніби трохи відокремлено у своїй творчості від інших названих митців. Він багато працює й свідомо оберігає свій внутрішній світ та творчий стан від "несанкціонованого" вторгнення. Уникає тусовок і беззмістовних спілкувань", - вважає мистецтвознавець Олеся Авраменко.
"Його картини завжди обертаються квінтесенцією ідей, що до того лише носилися у повітрі. Висловити цю сутність він уміє засобами суто художніми, - переважно лапідарною композицією, лаконічним колоритом, перетворюючи глибоку ідею, завжди закладену в його творах на виразний захоплюючий знак. Може, саме тому від більшості його робіт важко відірватися, дивлячись на них, можна медитувати", - припускає мистецтвознавець.
"В'єтнамці" Олега Тістола. Фото Дмитра Ларіна |
"Олег Тістол є дуже важливим явищем в українському мистецтві. Він належить до того покоління, яке починало формувати українське мистецтво контемпорарі. Тістол викликає здивування і захват тим, як часто змінюються його мистецькі пошуки. Він стає все більш медитативним, але при цьому яскравим, "живим", переконливим. Молоді художники бачать це, і часто йдуть в його майстерню за порадою" , - доповнює образ арт-директор "Я-Галереї" Олена Мартинюк.
"Митець - Борець". Василь Цаголов
За що б не взявся Цаголов - живопис, фотографію чи мультимедійну інсталяцію - критики контемпорарі-арту в захваті.
Робота Василя Цаголова “Бандурист". Фото www.e-gallery.guelman.ru |
Старше покоління, далеке від сучасного мистецтва, дивується: до чого ці балерини - шахідки, інопланетні прибульці, що блукають нашими містами, розп'ята на хресті спортсменка?
Але місія Василя Цаголова достойна - боротьба зі штампами сучасної масової культури.
Його роботи - це пародія на нашу реальність, на яку ми все частіше дивимося через призму мас-медіа. А мас-медіа ці нав'язують нам всілякі страхи, маніпулюють нашою свідомістю, перетворюють шоу на релігію, а духовність-на шоу.
І Цаголову дуже хочеться, щоб ми над всім цим замислилися.
"У світі те, що ми називаємо "актуальним мистецтвом", з'явилося ще років з 20 тому. Тоді молоді українські художники, що зараз є відомими у нас контемпораристами, поміняли свої художні теми, лишивши однак свою живописну манеру.
І коли ця мистецька хвиля до нас тільки докотилася, вони вже знаходились в контексті світового арт-процесу", - розповів нам директор Інституту дослідження проблем сучасного мистецтва Віктор Сидоренко.
"Престиж". Олександр Гнилицький
Широкий загал почув про Гнилицького у зв'язку із участю в 52 Венеціанській бієннале. Ця відома виставка, що проводиться аж с 1895 року, після Другої світової стала найвизначнішим виставковим майданчиком для аванґардистів всього світу.
Українські митці виставлялися у Венеції ще з 20х років минулого століття. Були там і Кричевський, і Бойчук (1928), і Тетяна Яблонська (1956).
Після тривалої перерви українці повернулися на славетну бієннале у 2000-их. А після того, як живопис та відеороботи Гнилицького були виставлені 2007 року в українському павільйоні, про Олександра гучно заговорили. Еге ж, Венеціанська бієннале - подія престижна, відбір до участі дуже прискіпливий, бо мистецькі інституції (Україну представив PinchukArtCentre) виступають від імені держави.
Робота Олександра Гнилицького. Фото www. kommesant.ua |
Після тривалого життя у Мюнхені, художник все більше часу проводить на батьківщині.
Він також є одним з не багатьох в Україні, хто насмілився виставляти на продаж свої відео інсталяції, хоч у нас цей сегмент арт-ринку є зовсім нерозвиненим.
Брендова сумка, що горить в червоному полум'ї, кімоно, що змінює свій колір - ці та інші відеороботи Олександр створив разом з дружиною Лесею Заєць. І коштують такі "діафільми" близько 10 тисяч доларів...
"На останньому "Арт-Києві" павільйон художників напрямку contemporary користувався великою популярністю серед відвідувачів. Можу спрогнозувати, що незважаючи на кризу, їх мистецтво не буде падати у ціні", - каже куратор арт-проектів Українського дому Соломія Савчук.
"Аванґард". Арсен Савадов
Коли Савадов починав творити "нове мистецтво" наприкінці 1980-х років, ним зацікавились не лише прихильники нових мистецьких ідей, а й КДБ.
Сьогодні контемпорарі вже не є андеґраундним, та широкий загал в Україні знає творчість Арсена за фотографіями серії "Underground", з яких на нас дивляться шахтарі у балетних пачках.
А виставка фото оголених чоловіків з крилами і татуйованими тілами отримала позитивні відгуки американських ЗМІ.
В живописі Савадова є місце популярній нині у світі ідеї поєднання постмодернізму та бароко. Роботи митця успішно продаються на відомих британських аукціонах. Сьогодні він не в андеґраунді, як колись, а в аванґарді.
"Мессершмітт та Місяці" з циклу "Місячна соната" Арсена Савадова. Фото Дмитра Ларіна |
"Я б особливо виділив Гнилицького, Цаголова і Савадова. В цих художників з продажами найближчим часом все точно буде гаразд. І хто б який рейтинг не складав, їх імена завжди прозвучать. Зараз їх роботи більше купують закордоном, в тому числі у Москві, ніж в Україні. Ну що ж, рок4ів через 15-20 українські колекціонери будуть їздити закордон і викупати їх картини. Але значно, значно дорожче, ніж вони коштують зараз", - запевняє творчий директор галереї "Колекція" Олег Байшев.
"Першопроходець". Олександр Ройтбурд
Ще наприкінці 1980-х Ройтбурд був новатором мистецтва на пострадянському просторі. В ті часи на московському "Арт-Манежі" він був одним з найвизначніших явищ.
Часто виступав куратором власних проектів. Якийсь час тихенько працював у своїй майстерні у Нью-Йорку. Саме тоді його і запримітив відомий куратор Гаральд Зееман і запросив до проекту 49 Венеціанської бієннале.
Роботи Олександра Ройтбурда у публіки і досі викликають суперечливі думки, але те, що картини художника є в колекції авторитетного Музею сучасного мистецтва у Нью-Йорку - показник його міжнародного визнання.
Роботи Олександра Ройтбурда. Фото kut.org.ua |
"Можна сказати, що Олег Тістол, Олександр Ройтбурд, Василь Цаголов, Арсен Савадов, Олександр Гнилицький на сьогодні стали незаперечними постатями в історії вітчизняного мистецтва", - переконує Олеся Авраменко.
І аргументує: "Їхні твори пройшли перевірку часом. Саме названі митці, по суті, не лише провокували, а й творили українське contemporary art. Талант, зв'язок і гострі художні реакції на болючі проблеми сучасності, творчі експерименти, харизма ... Все це утримується на глибоких традиціях української школи. Результатом такого міцного міксту стало те, що в своїй батьківщині вони, нібито й не пророки, а у міжнародному культурному просторі цікаві, зрозумілі й високо ціновані, бо особливі, не такі, як усі там".
"У всіх на слуху". Ілля Чічкан
Ну хто не чув про творчість Іллі Чічкана? Або просто: хто ніколи не чув прізвища Чічкан?
Навіть ті, хто в очі не бачили його робіт, добре знають, що є такий хлопець в українському арт-просторі.
На публіці Чічкан з'являється досить часто. У ЗМІ про нього пишуть із заздрісною регулярністю. Багато хто кепкує, що на прес-конференціях висловлюється він не надто грамотно. Але творчості це, як бачимо, не заважає.
"Китай назавжди" Іллі Чічкана. Фото Дмитра Ларіна |
Влітку Чічкан продав роботу на британському аукціоні Phillip's за 40 тисяч фунтів стерлінґів. Наприкінці листопада його картину "Психодарвінізм у Ялті", на якій у вигляді мавп зображено Сталіна, Черчілля та Рузвельта, було відібрано для торгів на славетному Christy's.
А Даша Жукова запросила Чічкана зробити персональну виставку в своєму "Гаражі". Та про це все ви, напевно, вже чули...
"Секрет популярності в кожного свій. Ілля Чічкан бере не лише талантом і харизмою, але й вмінням успішно працювати зі своїм іміджем", - зауважує директор FineArtGallery Юлія Кривицька.
"Молодь - вперед!" Жанна Кадирова
Жанна за освітою скульптор. Тому не дивно, що її завжди тягне до створення об'єктів монументальних та об'ємних.
Тривалий час улюбленим матеріалом Кадирової був кахель: з нього вона створила і дядечку сантехника, і коштовне каміння ( серія "Діаманти"), і навіть "Пам'ятник невідомому пам'ятнику".
Як і багато інших молодих митців, що працюють у лавах контемпораристів, Кадирова пов'язана з об'єднанням "Р.Е.П." (революційний експериментальний простір). Сьогодні Жанна більше співпрацює з російськими галеристами, ніж українськими, в тому числі - з досвідченою московською "Ріджиною".
Інсталяція Жанни Кадирової "Золотий лимон". Фото Дмитра Ларіна |
"Мистецька сила Жанни Кадирової не лише у її таланті, але й в її безпосередності і невгамовній енергії. Вона завоювала публіку саме тим, що керується частіше своїми емоціями, ніж продуманістю і раціональністю. Кахель - це її "фішка". Але, в першу чергу, має значення талант, бо й інші могли використовувати цей самий кахель, але нічого справжнього не досягти", - пояснює нам директор FineArtGallery Юлія Кривицька.
P.S. І наостанок: чому українські сучасні митці купуються частіше іноземцями, ніж співвітчизниками? Чи є майбутнє в "актуального мистецтва"?
"Можливо, українці ментально та емоційно ще не зовсім готові до сприйняття нового мистецтва. Тому роботи більшості наших сучасних художників частіше продаються закордоном. Вони ж за ідеями та художніми якостями, часто цікавіші за іноземних митців!" - переконує мистецтвознавець Олеся Авраменко.
"Ще одна причина - закордоном, наприклад у Москві, часто купують мистецтво з суто прагматичними цілями, ставляться до арту, як до капіталовкладення. Наші колекціонери також це мають на увазі, проте надають перевагу формуванню колекції не концептуально, а "по любові". Вони звертаються до професіоналів за консультаціями, проте вибір здебільшого роблять, покладаючись на власні емоції та почуття. А виховання почуттів та смаків - то особлива, непроста праця. Тому й збірки такі нерівні. Але це не біда. Головне, щоб душа колекціонера була відкрита, щоб почуття не атрофувалися. Адже любовні стосунки завжди прекрасніші й багатші за суто прагматичні", - додає Авраменко.
У директора галереї сучасного мистецтва "Триптих" Тетяни Савченко дещо інше бачення проблеми.
"Історією і традицією на Заході підготований культурний ґрунт для сприйняття сучасного мистецтва. У нас такий пласт "молодих буржуа", які поїздили по світу, побачили те, що виставляють там і можуть адекватно все це оцінити, лише формується. На даний момент серед наших покупців - 80% іноземців", - вважає Савченко.
"Які б суперечки не виникали щодо нових тенденцій у мистецтві, все перевірить лише час. Як відповів Маяковський, коли йому дорікнули, що пише він лише вірші на злобу дня і вони можуть втратити свою актуальність: "Років через двісті подивимось", - резюмує директор Інституту дослідження проблем сучасного мистецтва Віктор Сидоренко.