На львівському вокзалі встановили орган з уламками російських снарядів. Навіщо Жанна Кадирова прикрасила ними музичний інструмент?

На львівському вокзалі встановили орган з уламками російських снарядів. Навіщо Жанна Кадирова прикрасила ними музичний інструмент?

"Вау", – час від часу звучить від людей, що зібралися послухати орган, труби якого містять фрагменти російських ракетних снарядів, на львівському вокзалі.

Орган в громадському місці явище не нове. У Лондоні, наприклад, органи стоять на двох станціях метро. А ось в Україні донедавна такого не було. Але 22 листопада головний хол залізничного вокзалу Львова перетворився на імпровізований концертний зал. Інсталяцію "Інструмент" створила мисткиня Жанна Кадирова.

До 22 січня щотижня на вокзалі відбуватимуться концерти українських та закордонних музикантів. А всі охочі можуть послухати. Найближчий відбудеться вже 29 листопада.

Чому мисткиня вирішила прикрасити артефактами російського насильства музичний інструмент й чому обрали Львів для інсталяції? Розповідає журналістка Яна Ільків, що побувала на концерті-відкритті й поспілкувалася з мисткинею.

Стежте за поступом української культури в Telegram i WhatsApp!

РЕКЛАМА:

Як насилля може бути красивим?

Жанна Кадирова – українська художниця й скульптурка. Її роботи були представлені на виставках у Відні, Парижі, Монако, Будапешті, Сан-Паулу та Давосі, на художніх ярмарках у Нью-Йорку і Маямі. З початком повномасштабного вторгнення вона зосередилася на проєктах, пов’язаних з Україною.

Своїм проєктом "Паляниця" вона зібрала на підтримку ЗСУ 7 мільйонів гривень. Проєкт складається з артоб'єктів, що імітують форму традиційного українського хліба, але виготовлені з річкових каменів.

Виставка Паляниці у Закарпатській області. Згодом скульптури представили у Києві, Берліні й на 59-й Венеційській бієнале.
Виставка "Паляниці" у Закарпатській області. Згодом скульптури представили у Києві, Берліні й на 59-й Венеційській бієнале.

І якщо "Паляниця" – це кейс про "перетворити мистецтво на зброю", то інсталяція "Інструмент" навпаки. Якось Жанна відвідувала друзів-військових. Один з них вчився з нею у художній школі. Вони повернулися з Донбасу й показували їй місця дислокації лінії оборони Києва.

"Спочатку я побачила, що ці залишки ракет виглядають красиво. І мене цей момент дуже здивував: як насилля може бути красивим? І захотілося поєднати в роботі оцю формальну красу і сенс війни, насилля, жаху. З'єднати не поєднувальне", розповідає Жанна.

художниця
"Як насилля може бути красивим?". Жанна Кадирова на сцені львівського залізничного вокзалу
Максим Козицький

Тож мета інсталяції в тому, щоб показати російську культурну політику в дії, як культура служить фасадом для воєнних злочинів, агресії, фінансових, геополітичних і ресурсних інтересів.

Пасажири, що перебігали із зали очікування на перон, поспішаючи на потяг, все ж знаходили кілька секунд, аби зупинитися: послухати, порозглядати уламки і зазнимкувати це на згадку.

фотографії
Тож мета інсталяції в тому, щоб показати російську культурну політику в дії, як культура служить фасадом для воєнних злочинів, агресії.
Максим Козицький

Робота над створенням інструменту тривала три місяці. Сам орган купили на півночі Німеччини, переобладнали в Чехії, з України вивезли лише уламки ракет, які закріпили на вершечках труб.

"Якби він був складений з реальних ракет, він би не грав, пояснює Жанна. "Це нормальний орган. Він повністю функціональний".

Перш ніж доїхати до України, орган був виставлений на 60-й Венеційській бієнале. Але якщо в Італії інструмент був радше скульптурою, об’єктом, на якому давали концерти лише три дні, то в Україні формат змінили повністю: "Інструмент" – це серія музичних перфоменсів.

орган
Жанна Кадирова, "Російське сучасне бароко" на 60-й Венеційській бієнале, 2024
Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre

Першою музиканткою, яка зіграла на вокзалі стала Олеся Борсук. Вона виконала авторський твір, написаний спеціально для проєкту. Попереду ще вісім концертів від музикантів з України, Грузії та Норвегії. Кураторкою відбору музикантів була Жанна й вона дуже хотіла, аби програма вийшла різноманітною, а не суто класичною:

ноти
Першою музиканткою, яка зіграла на вокзалі стала Олеся Борсук. Вона виконала авторський твір, написаний спеціально для проєкту.
Максим Козицький

"Я запрошувала людей, які можуть усвідомити, над чим вони грають. Бо це не просто музичний інструмент. Це інструмент твір сучасного мистецтва і те, з чого він створений, що має значення. Тож музикант в першу чергу має розуміти це й переосмислити.

Більшість музикантів це сучасні музиканти з класичною освітою. Але є більш традиційні. Хотілося показати максимальний спектр від експерименту до класики".

виступ на сцені
Перший концерт органа у виконанні Олесі Борсук.
Максим Козицький

Кожен концерт також записується і грає з колонок, які розташовані в холі вокзалу. Тож якщо ви не маєте змоги прийти на концерт у п’ятницю чи суботу – зможете послухати запис в будь-який інший день тижня. Але радимо не відкладати, бо після серії концертів орган повернеться до Італії.

орган
Розклад концертів, які відбуватимуться на львівському залізничному вокзалі.
УЗ

Як орган опинився у Львові?

Пісні, що лунають з прибуттям певних потягів, вірші в комплектах постільної білизни, скульптури на вокзалах – Укрзалізниця часто підтримує культурні ініціативи. Серед останніх й інсталяція "Інструмент", що проходить в межах співпраці з фондом RIBBON й має на меті популяризувати українську культурну спадщину та переосмислити наші традиції через сучасне мистецтво.

зала очікування
Перші слухачі на відкритті "Інструменту"
Максим Козицький

Орган Жанни Кадирової вже був готовим, тож фонд виділив кошти на реалізацію інсталяції у Львові. Адже возити такий інструмент через кордон досить дорого й не просто.

Укрзалізниця відіграла важливу роль під час війни: тисячі людей евакуювали потягами, з вокзалів люди їдуть на фронт і з них вивозять поранених. А крім того, Жанні до душі припав львівський вокзал, бо "Львів це ворота в Європу, орган, перш за все, асоціюється з європейською традицією".

"Усі дуже постаралися. Ми ретельно обирали освітлення, щоб було подібним до якогось концертного залу. І справді ця ілюзія була помітною", каже Жанна.

Реклама:

Головне сьогодні