Kyiv Comic Con: гіки, косплеї та справжній політ на Марс
Фестиваль Comic Con — це окремий світ, в якому уживаються між собою комікси, фентезі, наукова фантастика, ігри, реконструкції та інші елементи поп-культури.
Міжнародний Comic Con вперше стартував 1970 року в Сан-Дієго, зібравши разом любителів коміксів. З того часу рух не просто набув великих масштабів у всьому світі, а й значно розширив тематику — від фентезі-літератури до анімації та нових 3D-ігор.
14-15 травня у столиці вже вдруге відбулася українська версія фестивалю Kyiv Comic Con, і, якщо порівнювати з минулим роком, інтерес до нього лише зростає.
Яке воно — середовище любителів перевтілень — і що змушує українців поринати у світ вигаданих персонажів, розбиралася УП.Культура.
Аби потрапити на Kyiv Comic Con, як і передбачає справжня гра, потрібно було пройти випробування. Ним стала кілометрова черга під дощем, яка тягнулася від вулиці Трьохсвятительської аж до самого "Українського дому", де традиційно відбувався фестиваль.
Цього року на Kyiv Comic Con була рекордна кількість відвідувачів. Усі фото авторки |
Але публіка так просто здаватися не збиралася і мужньо витримала все, аби потрапити всередину. Серед присутніх — супергерої, персонажі з аніме, популярних фільмів і книжок. Здавалося, що знову Геловін.
Найцікавіші події фестивалю розпочалися в обід, коли вже всі охочі потрапили всередину "Українського дому". Фестивальний простір складався із двох поверхів: на першому — основна зала і ще одна лекційна, а весь другий поверх організатори віддали іграм та ігровій продукції, а також двом залам із креативною назвою "Лекційна темного боку" і "Лекційна світлого боку".
Головна сцена фестивалю Kyiv Comic Con-2016 |
Цьогоріч Kyiv Comic Con охопив літературу, кіно, відеоігри й ІТ, комікси, косплеї, настільні ігри, аніме, а також запропонував окрему дитячу програму.
ПЕРЕЇХАТИ НА МАРС
Людині, не посвяченій в останні новини коміксів чи деталі еволюції тих чи тих героїв, розібратися буде складно. Бо середовище фендому, як вони самі себе називають, — це особливий світ зі своєю власною термінологією.
Зокрема, гіки — це фанати популярної культури, особливо фентезі, геймери — прихильники комп’ютерних та відеоігор, а косплей — це презентація костюмів, часто програвання певних епізодів із коміксів, кіно чи книг з усіма деталями.
Однією з помітних лекцій на Kyiv Comic Con-2016 стала розповідь перекладачів Анатолія Пітика та Катерини Грицайчук про образ Марсу, який трансформувався в поп-культурі протягом років: від перших згадок в часи античності до наших днів.
Перекладачі Анатолій Пітик та Катерина Грицайчук на Kyiv Comic Con говорили про трансформацію образу Марсу в світовій поп-культурі |
Літературний тандем Пітика і Грицайчук відзначився великою кількістю перекладених книжок світових авторів фентезі. Зокрема, серед найзнаковіших їхніх робіт — переклад книги Стівена Кінга "Кладовище домашніх тварин". Катерина та Анатолій переклали її за місяць, чим цілковито вразили.
На думку перекладачів, образ Марсу еволюціонував від далекої, незвіданої і майже утопічної планети до чогось цілком реального.
"Переламним моментом став вихід книги і фільму "Марсіанин" 2015 року. Марс остаточно перестав бути фантастикою, він став надзвичайно близьким до Землі. Історії з ним пов’язані тепер із реальністю", — переконана Катерина Грицайчук.
Взагалі тема освоєння Марсу фігурувала на київському Comic Con у різних варіаціях, проте найбільше заінтригував присутніх Сергій Якимов — учасник програми MarsOne від України.
За умовами проекту, кожен учасник проходить кілька етапів відбору. Спочатку слід заповнити анкету і записати відеопояснення, чому саме вас мають відібрати і чи маєте ви почуття гумору (у складних умовах організатори вважають цю рису важливою), далі пройти медкомісію і фінальний крок — перевірка командного духу.
Cергій Якимов пройшов усі етапи відбору і став учасником міжнародної програми MarsOne від України |
Себто перед відвідучавачами Comic Con’у була людина, яка за 10-15 років може дійсно полетіти на Марс у складі міжнародної команди і залишитися там назавжди.
За словами Сергія, підготовка всі ці роки триватиме дуже активно: має бути визначене місце посадки та всі потрібні модулі для життєзабезпечення. А відібрані учасники зі свого боку мають вивчати різні науки, вміти полагодити марсохід, надати першу медичну допомогу, знати тонкощі біології, аби змогти виростити собі їжу на Марсі, та бути психологічно стійкими.
Згідно з умовами контракту відмовитись летіти на Марс можна в будь-який момент — навіть після всіх відборів.
"Коли я вперше почув про цю програму, я не довго думав, бо з дитинства мріяв жити на Марсі. Раптом я дізнаюся, що можу отримати такий шанс. Звісно, я за нього ухопився", — говорить Сергій Якимов.
Марс обраний програмою MarsOne як найбільш придатна планета для можливого життя через темепратуру, відносну близькість до Землі (летіти 7-8 місяців) та наявність води під ґрунтом.
Організатори навіть планують встановити там зв’язок із Землею, правда, сигнал буде із затримкою від 3 до 20 хвилин. Ось так запитаєш землянина про щось у скайпі — і муситимиш чекати.
ЖИТТЯ ЯК ГРА
Comic Con завжди приділяв особливу увагу іграм.
Весь другий поверх "Українського дому" цього року став великим майданчиком, де можна було зіграти на приставці, помандрувати у 3D-світ у спеціальних окулярах, зіграти у різноманітні тематичні настільні ігри, сфотографуватися в обладунках і купити тематичну продукцію.
Також охочі могли спробувати себе у новій грі за мотивами "Шерлока Холмса", створеній українськими розробниками.
Постер нової української гри, створеної за мотивами "Шерлока Холмса" |
Проте найбільше народу скупчилося біля сувенірної продукції: футболки, прикраси, різні елементи образу для фентезійних персонажів і, звісно, героїв коміксів. Зацікавлення продавців очевидне: що більше підлітки і молодь гратимуть, то більше виробники зможуть продавати.
Дівчина в образі знаменитого комп'ютерного персонажа Маріо |
Сергій Власенко, який представляє компанію, що займається виготовленням обладунків та костюмів, на Comic Con уперше. Вони створюють свої роботи насамперед для фільмів і кліпів і продають їх переважно за кордон. Україна, зі слів Власенка, є одним із найкращих виробників обладунків і замовлень — хоч греблю гати.
"У нас є майстерня, — розповідає про специфіку виготовлення костюмів Сергій. — Спочатку образ придумується автором, потім ми робимо попередню форму, перевіряємо, щоб це було зручно людині та красиво виглядало. А далі за цією формою вже виливається сам виріб зі склопластику або з латексу".
Принцип нагадує виготовлення скульптури: спочатку автор створює оригінал, а вже потім із нього можуть робити копії. Сергій Власенко якраз відповідає за створення оригіналів.
Виробники обладунків — це окреме велике середовище, де є свої конкурси та відзнаки якості. Зараз навіть виробляють обладунки з опцією клімат-контролю та датчиками — їх використовують насамперед у рольових іграх.
Відвідувачі Kyiv Comic Con могли перевтілитися в героїв улюблених книжок і коміксів |
Сергій вважає, що всіх людей на Comic Con об’єднує бажання перевтілитись і пожити кілька днів в іншому світі: "Я думаю це певною мірою втеча від реальності, від сірих буднів і поганих новин".
Цю ж думку підтверджує й інша відвідувачка фестивалю — Анастасія Іванців. Їй подобається, що людина має свободу перевтілитись у будь-кого і може пожити в іншому світі, де є місце магії, надможливостям і пригодам.
Основним полем для демонстрації свого персонажа є косплеї. Організатори Kyiv Comic Con не лише дали учасниках можливість продефілювати у своїх костюмах, а й програти епізоди з улюблених ігор чи книг.
Косплей — це вид перформансу, який дозволяє в режимі реального часу відобразити епізоди з улюблених книжок, ігор чи коміксів. Напрямок виник в Америці у середовищі фанів аніме та манґи — японського різновиду коміксів |
Косплеї відбувалися кілька разів на день протягом усього фестивалю. Перед одним із них дівчина в костюмі смерті з великою середньовічною сокирою в руках фотографувалася на сходах із групою підлітків, аж раптом молодий хлопець крикнув їй: "Христос Воскрес!", — обуренню учасниці не було кінця, вона ще довго проводжала хлопця презирливим поглядом.
Така ситуація не рідкість на фестивалі, адже справжнє перевтілення має відбутися не лише на зовнішньому рівні, а й на рівні характеру і поведінки. Цей випадок ще раз доводить, що формула "життя-гра" імпонує багатьом відвідувачам Kyiv Comic Con.
НІКОЛИ НЕ ВИРОСТАТИ
Середовище Kyiv Comic Con можна назвати підлітками, які не виросли. Адже не потрібно реагувати на реальність, коли є своя, альтернативна.
Фестиваль є своєрідним квитком в інший світ, втечею. Можу припустити, що цьогоріч кількість відвідувачів збільшилася ще й тому, що справжня українська реальність лише згущує фарби, тому від неї хочеться сховатися.
Багатьох відвідувачів Kyiv Comic Con приваблює можливістю на якийсь час втекти в альтернативну реальність |
Загалом, попри все, Comic Con в Україні набирає обертів і зрештою тут є секції, які би могли пропонувати суспільству нові сенси. Чому би не подумати над нашим майбутнім саме на такому фестивалі?
Тому, крім розважального характеру й інтересів окремих груп (переважно комерційних), Comic Con міг би стати майданчиком для футурологів і нових цікавих авторів (включно з міжнародними), для інновацій і нових стилів у кіно.
За таких умов із фестивалю вічних дітей він би міг перетворитися на справжню лабораторію дорослої винахідливості, не позбавленої фантазії та креативу.
Катерина Гладка, спеціально для УП.Культура